اگر چه حرکتی به سمت یکی کردن دانشآموزان ناتوان در سیستم تحصیل همگانی وجود دارد، تعداد کمیاز دانشآموزان ناتوان اخیرا در مدارس عمومیتحت مراقبت قرار گرفتهاند.میان دانشآموزانی که با آنها مصاحبه کردیم، فقط معلمان مدرسهGrund schuele و یکی از معلمان مدرسهHauptschule از داشتن تعداد کمی( یک یا دو ) دانشآموز ناتوان در کلاسشان صحبت کردند. دانشآموزان ناتوانی که در مدرسه Grundschuleمشغول تحصیل بودند اغلب دانشآموزانی بودند که از نظر لغوی، یادگیری یا رفتاری ناتوان بودند. معلمان متذکر شدند که آنها برای نگهداری این دانشآموزان در مدرسه Grundschule تلاش میکنند و در صورت لزوم به آنها فرصت تکرار دوباره کلاس را خواهند داد تا اینکه این دسته از دانشآموزان حداقل بتوانند از مدرسه Grundschule فارغالتحصیل شوند. تعداد کمی از معلمان از بار مسئولیت اضافی که هنگام یکی کردن این دانشآموزان بر دوش آنهاست صحبت کردهاند زیرا این دانشآموزان نمیتوانند به راحتی خود را به سطح کلاس برسانند. به هر حال یکی از معلمان گفت که دانشآموزان دیگر کلاس میتوانند از وجود یک بچه ناتوان سود برند. این دانشآموز ویژه ممکن است چیزهایی بداند که دیگران نمیدانند . کودکان بردباری را میآموزند.چندین نفر گفتند با وجود اینکه تعداد کمیاز دانشآموزان ناتوان وجود داشتند که در سیستم تحصیلی عمومیتحت مراقبت بودند، با یکی سازی آنها موافقت و احساس کردند که این امر برای فرزندانشان مفید خواهد بود که ( از مراحل بسیار اولیه ) طرز برخورد با دانشآموزان ناتوانرا بیاموزند.معلمانی که در کلاس خود دانشآموزانی با ناتواناییهای یادگیری یا رفتاری دارند. از حجم محدودی از حمایتهای آموزشی داخل کلاسی برخوردار میباشند. ایالت برای چنین معلمان ویژهای که حدود 5 ساعت در هفته و بطور شخصی با دانشآموزان ناتوان کار میکنند بودجهای فراهم میکند. . اگر چه قوانین در برخی ایالتها به کودکان با ناتوانیهای جسمیاجازه میدهد در سیستم مدارس عمومیتحصیل کنند، معلمان و دانشآموزانی که با آنها گفتگو کردیم همگی متذکر شدند که هیچ دانشآموز ناتوان از نظر جسمیاخیرا“ در مدرسه آنها ثبت نام نکرده است. تنها مورد استثنایی دانشآموزی در یکی از مدارس Berufs Schule بود که از صندلی چرخدار استفاده میکرد. اغلب مدارس عمومیبرای دانشآموزانی با ناتوانایی جسمیوسایل کمکی کافی نداشتند. زمانیکه راجع به این مسئله بحث میشد، معلمان متذکر میشدند که مدارس Sonder Schule مخصوصا برای نیازها جسمانی ویژه دانشآموزان ناتوان طراحی شده است. قوانین حاکم بر مدارس Sonder Schule مشابه میباشند اما میان ایالتها کاملا یکسان نمیباشند و ممکن است بر اساس سطح ناتوانی تغییر کند. عموما این دسته از کودکان برای رسیدگی در Sonder Schule توسط والدین خود، قیمها و یا مدارس عمومیکه در آن نگهداری میشود به مدارس Sonder Schule معرفی میشوند. از این کودکان معمولاً یکسری آزمون گرفته میشود که شامل ارزیابی کودک توسط معلمیاز مدرسه Sonder Schule به منظور ارزیابی سطح توانایی یادگیری، تفکر و فهم او میباشد. این امتحانات همچنین شامل یک آزمایش پزشکی و شاید یک آزمایش بوسیله روانشناس مدرسه میباشد. بدنبال این آزمایشات و بر اساس نتیجه آنها، مدرسه به کمک والدین کودک تصمیم میگیرند که کودک را در مدرسه Sonder Schule نگهداری کنند یا در مدرسه Grundschule .
سیستم دو گانه آموزش آلمان شامل کار نیمه وقت و تحصیل در کنار هم میباشد. وارد شدن در این سیستم دو گانه منجر به موفقیت و تکمیل تحصیل در مدارس میشود. تمام جوانانی که داوطلب آماده شدن برای یک حرفه مناسب هستندبایددراین سیستم شرکت کنند. بهعنوان مثال 600000دانشآموز یا دوسوم کسانی که تحصیل خودرا تمام میکنندوارداین سیستم میشوند. این دانشآموز ان یک یا دو روز در هفته به صورت نیمه وقت به کار مشغول میشوند و بقیه هفته را به کلاسهای درسی خود میپر دازند. این کار آموزیها معمولاًبین دو تا سه سال بطول میانجامدومیتوانند نمرههای موفقیت- آمیزی در آزمونهای پایانی بدست آورند. مدرسه Berufsschule یکی از مدارسی است که این سیستمهای دو گانه را ارائه میکند. این مدرسه علاوه بر ارائه یک کارآموزی مناسب به دا نش آموزان بعداز تمام تحصیلشان برای آنها شغلی در بازار کار در نظر میگیرد. آئین نامه پرورش قریب به 370 شغل و حرفه را در اختیار دارد که به طور منظم با همکاری کار فرمایان، اتحادیههای کارگری معلمان، به روز میشود. آموزشگا ه حرفه ای فدرال هدایتگر اصلی تحقیقات در زمینه تغییرات اقتصادی و تکنولوژی و آگاه سازی عموم میباشد. با توجه به اینکه حقوق و دستمزد معلمان توسط دولت ارائه میگردد و هیچگونه تصمیمگیریهای فردی در آن وجود ندارد، مسئولیت مدرسه در زمینه کیفیت وسایل و تجهیزات و آموزش یکی از مهمترین مسئولیتها میباشد. مدیر یکی از مدارس گفت که قبلاً 90در صد دانشآموزانشان مدرک را نداشتند در حالی که الآن مقدار بیشتر دانشآموزان با مدارک می باشند. بهعبارت دیگر توانائی دانشآموزان بالاتر رفته است.
معلمان برنامههایی متنوع و دروس متفاوتی برای تدریس در ساعات مختلف در طول یک هفته دارند. معلمان مدارس ابتدایی عموماً حداقل برای 2 سال به شکل تمام وقت در 1 کلاس تدریس میکنند. یک معلم کلاس اول در همان کلاس را در سال دوم تدریس خواهد کرد قبل از اینکه به کلاس دیگری در پایه سوم و چهارم برود. به این ترتیب معلمان قادرند رابطه نزدیکی با دانشآموزانشان ایجاد کنند. معلمان مدارس مقدماتی متوسطه حداقل دو درس اصلی را به دانشآموزان سطوح مختلف درس میدهند. آنها عموماً تعداد کمیساعات بیکاری در طول روز آموزشی دارند.
معلمان هر هفته بین 23 و 27 درس 45 دقیقهای را تدریس میکنند. ( در بعضی ایالتها بالای 28 درس) معلمان مدارس ابتدایی سنگین ترین میزان تدریس را دارند و تأکید کردند که تدریس 27 کلاس در هر هفته درکلاسهایی با بیش از 30 دانشآموز بسیار مشکل میباشد. اغلب معلمان مدارس ابتدایی مدرسه را بین 12:00الی 1:00 ظهر ترک مینمایند. اغلب معلمان مدارس مقدماتی متوسطه مدرسه را حدود ساعت 1:00 ظهر ترک میکنند. بجز معلمان Gymnasium که کلاس های بالاتر را درس میدهند. مدیران عموماً تا ساعت 4:00 بعداز ظهر و دیرتر هم در مدرسه میمانند.
با وجود این که تحصیلات آکادمیک و حرفهای تا حدودی نفوذ نا پذیر به نظر میآیند, اما راههای بسیار زیادی جهت دانشآموزان متحد و افرادحرفهای است که میخواهند تحصیلات آکادمیک داشته باشند, در تمام دانشگاههای آلمان آموزش های تکمیلی برای دانشآموزان کلیه دانش آموزان به راحتی در دسترس بسیاری از رشته های تکنیکی و فنی در دانشکدههای فنی (Fachhoch schule ) وجود دارد. همچنین دانشکدههای خصوصی نیز موجود است و این دانشکدهها در همه ایالت ها گسترش یافته اند. دانشآموزانی که در Abitur تحصیل کردهاند دارای صلاحیت قانونی می باشند. که به دانشگاهای عمومی راه پیدا کنند. به عبارت دیگرAbitur برای دانشآموزان صلاحیت تحصیل در هریک از دانشگاههای آلمان را فراهم می نمایند. در رشته های نظیر زیست شناسی ، پزشکی، روانشناسی، شیمیو بسیاری باید داوطلبان Abitur نمرههای بالاتری را جهت شرکت در این رشتهها کسب کنند. این دانشآموزان این شانس را نیز دارند که بعد از چند سال جایگزین در این رشتهها و یا در رشتههای پایین تر مشغول شوند و یا به کشورهای دیگر جهت تحصیل بروند.
دانشآموزان دبیرستانی (سالهای اولیه) مانند برگسالانی که در کلاس شبانه تحصیل میکنند این راه را نیز دارند که در Abitur کارآموزی کنند و در آمد داشته باشند. به عنوان مثال هنرستان های فنی شغل یکی از این موارد است.
دانشآموزانی که در هنرستانهای فنی در حال تدریس هستند به صورت همزمان هم در کلاسهای Abitur شرکت میکنند و هم واحدهایی را در دبیرستانهای خود میگذرانند.
برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.
نخستین عامل، که فرآیند ورودی دانشآموزان حرکت به آموزش مقدماتی متوسطه را تحت الشعاع قرار میدهد، آموزشهای کودکان در مقطع چهارم میباشد. مقیاس رتبه بندی آلمان از 1 (A) تا 6 (F) میباشد. در برخی ایالتها معدل ویژهای جهت راهیابی به مدارس بالاتر نیاز میباشد این در حالی است که سایر ایالات شرط معدل قرار نمیدهند. در مطالعاتی که برروی ما دو ایالت از سه ایالت به دانشآموزان آن معدل 5/2 را به دست آورده بودند صورت گرفت توصیه شد که آنان به Gymnasium یا Realschule وارد می شوند. اگر چه دانشآموزان با معدلهای پایینتر نیز هم در صورت تمایل والدینشان میتوانستند به یکی از این مدارس وارد شوند. در ایالت سوم دانشآموزان نیاز داشتند که برای ورود به Gymnasium معدل 3/2 بدست آورند. در برخی ایالتها دانشآموزانی که رتبهشان مطابق معیارهای توصیه شده جهت ورود به Gymnasium یا Realschule نمیباشد، برگزاری آزمون ورودی توسط مدارس مورد نظر الزامی است. چنانچه دانشآموزان در آزمون پذیرفته شوند. بطور آزمایشی ثبت نام شده و اگر ثابت کنند قادر به انجام موارد خواسته شده می باشند در مدارس باقی میمانند. در سیستم آموزش سنتی آلمان، دانشآموزانی که کسب معدل مورد نظر نائل نگردیده و یا نمره کافی جهت ورود به Realschule یا Gymnasium را دریافت ننمایند. به Hauptshule وارد میشوند. در ایالتهایی کهGesamtschule وجود دارد دانشآموزان میتوانند با هر سطح توانایی آن را بهعنوان گریزی از انواع مدارس سنتی انتخاب نمایند.
سیستم به گونهای طراحی شده است که در ابتدا دانشآموزان را براساس سطح آموزشهای پیشین آنان دسته بندی میگردند.