«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

آموزش غیر رسمی در فنلاند

آموزش عالی غیردانشگاهی

در سال 1991 قانون جدیدی تصویب شد که با هدف ساده سازی کل نظام آموزش فنی وحرفه ای و بر پایی آموزش عالی غیر دانشگاهی ، موجی از اصلاحات آموزشی را به راه انداخت .

آموزش عالی خصوصی این امکان را فراهم می نمایند که افراد بدون توجه به سابفه تحصیلی خود در دانشگاه حضور یابند.این نظام همان گونه که از نامش بر می آید، ازهیچ گونه شرایط ورودی برخوردار نمی باشد.درحال حاضر، دولت به 22 مرکزآزمایشی که از 85 موسسه فنی وحرفه ای سابق حاصل آمده ، اجازه فعالیت داده است. در این میان،16پلی تکنیک چند رشته ای نیز فعالیت دارند.

  ادامه مطلب ...

آموزش استثنایی فنلاند

تاریخچه

تاریخ توسعة  آموزش استثنایی در کشور فنلاند به دهة 1840(احداث نخستین مدارس ویزه آموزش دانش آموزان معمول ذهنی)بازمیگردد.این درحالیست که پیشرفت درزمینة آموزش استثنایی تنها دراواخرقرن20شتاب گرفت.دورة پس ازجنگ،دورة افزایش کمی درزمینة آموزش استثنایی بود.دراین اثنا، الگوهای جدید آموزشی به همراه آموزش تطبیقی پدیدارشد که ازآن چمله میتوان به آموزش دانش آموزان ناتوان و ناهمگون درقالب دوره های آموزش پاره وقت اشاره نمود.علاوه براین،امکان دستیابی کودکان استثنایی به خدمات پزشکی درمراکزآموزش استثنایی فراهم آمد.تا پیش ازدهه1970،شرایط دانش آموزان استثنایی،متفاوت ازدانش آموزان دیگردرنظر گرفته شده و درنتیجه برنامه ها وسیاستهای آموزش کودکان استثنایی درراستای آموزش عادی سازماندهی نمی گردید.این درحالیست که از ابتدای دهة1970، اصل اعتدال و فلسفة تلفیق قویاً در آموزش دانش آموزان استثنایی مدنظر قرار گرفته است.

  ادامه مطلب ...

آموزش فنی و حرفه ای فنلاند

  ساختار آموزشی

آموزش فنی و حرفه ای ابتدایی به صوت کار آموزی تقریباً برای کلیه رشته ها در موسسات فنی حرفه ای عرضه می شود.گذراندن دوره حرفه ای ابتدایی دو تا سه سال بطول می انجامد وآموزش آن در موسسات فنی حرفه ای چند رشته ای یا تخصصی اراچه می شود. با اتمام دوره حرفه ای سه ساله، دستیابی به کلیه اشکال آموزش عالی میسر می گردد. در آموزش حرفه ای تکمیلی، امکان تحصیل در دوره های حرفه ای پیشرفته ودوره های حرفه ای تخصصی وجود دارد.مدارک دوره های حرفه ای پیشرفته وتخصصی تنها در آزمون های قابلیت سنجی اعتبار یافته وعموماً برای بزرگسالان شاغل در نظر گرفته می شود

  ادامه مطلب ...

آموزش ضمن خدمت در فنلاند

ساختار آموزشی

در نتیجه اصلاحات انجام شده درزمینة مدارس جامع و اعمال دیگر تغییرات اساسی در سیستم آموزشی طی دهة 90 ، دولت اقدام به فراهم کردن آموزش ضمن خدمت برای مدرسین کرد که میزان این آموزش در توافق های گروهی از 5 - 3روز رده بندی شد.به واسطه اعمال سیاست تمرکز زدایی در حوزه مدیریت آموزشی،مسئولیت آموزش ضمن خدمت به متصدیان امور آموزشی محول شده است چراکه مسئولان امور پرورشی به این امر توجه دارند که مدرسین در آموزشهای حرفه ای بیشتری مشارکت نمایند. هیچ قانون خاصی بر آموزش ضمن خدمت معلمین حاکم نبوده وشرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت تا حدی بنا به توافق گروهی صورت می گیرد.معلمین معمولاً در آموزش ضمن خدمت به مدت 3روز در سال با مزایا و حقوق کامل شرکت می کنند.ازطرف دیگر، کارفرماها این حق رادارند که معلمین تمام وقت رابرای تدریس منصوب نموده و به انتخاب برنامه ها و طرحهای آموزشی ضمن خدمت مبادرت نمایند. آموزش ضمن خدمت خود از انواع مختلفی به شرح ذیل برخوردار می باشد:

  ادامه مطلب ...

آموزش معلمان فنلاند

سیاستهای آموزشی

همانند دیگرکشورهای غربی، فنلاندبه لحاظ جمعیت خوددرحال پیرشدن است نوزادان فراوانی که پس ازجنگ جهانی دوم  به دنیا آمدند، به تدریج به سن بازنشستگی نزدیک می شوند در حالی که گروه های سنی جوانتر کم شمارتر هستند.اخیراً دولت طرح ملی را برای کارگران مسن به اجرا گذاشته است که درصدد حمایت از قابلیت ها ومنابع جسمی وروانی جمعیت میان سال است تا آنها پیش از سن بازنشستگی رسمی بازنشسته نشوند.تفاوت های آموزش میان نسل قدیم ونسل جدیدقابل توجه است.تقریباً نیمی از افراد بالای 45 سال بدون برخورداری از آموزش حرفه ای ابتدایی مناسبی به کار مشغول شده اند.درنتیجه همپایی با تغییرات سریع ومقتضیات فزاینده زندگی شغلی برای آنان دشوار است.از این روی، آموزش بزرگسالان در کشور فنلاند تأکید خاصی بر آموزش وتربیت افراد بزرگسال به ویزه مهاجران بزرگسال دارد.

  ادامه مطلب ...