-
ساختار آموزش وپرورش ژاپن
یکشنبه 11 بهمن 1394 12:03
به ژاپن باید به مثابه آئینه نگاه کرد و نه یک راهکار برای شناخت سرزمین خود، باید سرزمین دیگری را شناخت . مقدمه: آموزش وپرورش ژاپن در دهه های اخیر با مشکلاتی مواجه بوده که منجربه تفکر و تعقل صاحبنظران علوم تربیتی ژاپن شده است از جمله Bullying(اذیت و آزار بچه ها) کمی انگیزه دانش آموزان برای در نداشتن علاقه برای ادامه...
-
فرمالیسم آموزشی: مقایسه نظام آموزشی فنلاند و ایران
یکشنبه 11 بهمن 1394 11:47
احمدرضا روشن عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در دنیا کشوری هست که در آن، دانشآموزان به ندرت تکلیف درسی دارند و به ندرت امتحان میدهند و زمان کمتری را هر روز در مدرسه میگذرانند. کشوری هست که در مدارس آن، شکاف آموزشی بین دانشآموزان با تواناییهای مختلف وجود ندارد و هیچ دانشآموزی طرد نمیشود ....
-
آموزش متوسطه در ژاپن
یکشنبه 11 بهمن 1394 11:00
ساختار آموزشی آموزش متوسطه ( ملی و خصوصی) شامل : 3 سال دورة مقدماتی متوسطه ، و 3 سال آموزش تکمیلی متوسطه می باشد.مقطع آموزش متوسطه خود از 2مقطع تحت عناوین مقدماتی و تکمیلی متوسطه متشکل می گردد.مقطع آموزش مقدماتی متوسطه حداکثرمدت زمان3سال رده های سنی 15-12 سال به طول می انجامد.این مقطع آموزشی اجباری ورسمی بوده وبا...
-
26 حقیقت در مورد سیستم آموزشی فنلاند
شنبه 10 بهمن 1394 16:25
علمولوژی : از زمان ایجاد اصلاحات در حدود 40 سال پیش، سیستم آموزشی فنلاند همیشه در رتبه بندی های بین المللی برای نظام های آموزشی در جهان رده های اول را به خود اختصاص داده است. در زیر نگاهی داریم به 26 حقیقت سیستم آموزشی در کشور فنلاند: 1 – کودکان فنلاندی از سن 7 سالگی به مدرسه می روند. 2 – در مقایسه با دیگر سیستم های...
-
آموزش و پرورش در سوئد
شنبه 10 بهمن 1394 16:19
● ساختار کلی نظام آموزشی نخستین مرحله نظام آموزشی کشور سوئد مقطع آموزشی پیشدبستانی ویژه نظام آموزش کودکان ردههای سنی زیر ۶سال است. ساختار کلی نظام آموزشی سوئد، مدارس عمومی کودکان و نوجوانان، مدارس پیشدبستانی، مدارس پایه، مدارس استثنایی و مدارس ویژه فرهنگ سامی را شامل میشود. دورههای آموزش آزاد بزرگسالان نیز توسط...
-
آمـوزش و پـرورش در ژاپن
شنبه 10 بهمن 1394 16:15
مقطع آموزش پیش دبستانی در ژاپن شامل رده های سنی ۳ تا ۶ سال این مقطع آموزشی غیراجباری و غیررسمی بوده و با دریافت شهریه از والدین کودکان ارائه می شود. هدف اصلی مراکزآموزش پیش دبستانی، پرورش ذهنی و جسمی کودکان در یک محیط مناسب آموزشی است. برنامه های آموزشی این مقطع نیز از۳۹هفته آموزشی در سال و ۴ ساعت کلاس روزانه تجاوز...
-
همه چیز درباره سیستم آموزشی در مدارس ژاپن
شنبه 10 بهمن 1394 16:09
ژاپن فقط به نه سال تحصیلات اجباری نیاز دارد. سیستم آموزشی ژاپن از شش سال دوران ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال دبیرستان تشکیل میشود. دوران ابتدایی در ژاپن بسیار سازمانیافته اما در عین حال مفرح است و بر مسئولیت اجتماعی و فعالیتهای گروهی تکیه دارد. دانشآموزان ابتدایی ژاپنی که میگویند از مدرسه لذت میبرند از...
-
ویژگیهای مدیریت مدارس آلمان
شنبه 10 بهمن 1394 16:07
امروزه بسیاری از متفکران و متخصصان تعلیم و تربیت که طرفدار برداشت و دید نو در زمینهِ اصلاحات آموزشی هستند، براین باورند که برنامهریزی اصلاحات برای تجدیدنظر اساسی در عملکرد گذشته و کنونی نظامهای تعلیم و تربیت هرکشور، باید در پرتو بررسی پیشینهِ تاریخی تحولات آموزش و پرورش و تحلیل وضعیت کنونی نظام آموزشی و همچنین بررسی...
-
معرفی نظام آموزش عالی آلمان
شنبه 10 بهمن 1394 15:49
در حال حاضر در آلمان 1.98 میلیون دانشجو مشغول به تحصیل هستند که تقریبا نیمی از آنها را دختران تشکیل میدهند. به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آلمان 376 موسسه آموزش عالی وجود دارد که از مجموع موسسات فوق 102 دانشگاه، 170 دانشگاه علوم کاربردی (Fachhochschulen) و 69 موسسه نیز دانشکدههای...
-
ساختار آموزش و پرورش آلمان؛ وضعیت حقوق معمان
شنبه 10 بهمن 1394 15:47
بررسی آموزش و پرورش سایر کشورها علاوه بر جالب بودن و بالا بردن سطح دانش و آگاهی ما نسبت به ملل دیگر شاید بتواند راهکار هایی در پیشبرد اهداف آموزشی مقابل ما قرار دهد. دانستن اطلاعاتی در مورد آموزش و پرورش و وضعیت معلمان سایر کشور ها برای ما سوال برانگیز و شایدجالب باشد. به گزارش پانا، بررسی آموزش و پرورش سایر کشورها...
-
نظام آموزشی مدارس آلمان
شنبه 10 بهمن 1394 15:45
آموزش اجباری و هزینه ها آموزش درآلمان اجباری است و کودکان باید 9 سال به مدرسه بروند. در بعضی از ایالتها آموزش اجباری حتی شامل کودکانی نیز میشود که وضعیت اقامتشان (Aufenthaltsstatus) نامشخص است . سال تحصیلی در ماه آگوست یا سپتامبر شروع میشود و تا ماه ژوئن یا ژوئیه سال بعد ادامه دارد که تاریخ آغاز سال تحصیلی در...
-
مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی در قرآن کریم از دیدگاه علامه طباطبایی
شنبه 10 بهمن 1394 15:42
زینب کبیری 1 / حسن معلمی 2 چکیده این مقاله بارویکرد تحلیلی توصیفی به مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی در قرآن، از نظر مفسّر بزرگ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان میپردازد. مبانی تربیت اخلاقی به معنای استعدادها، امکانات و ضرورتهای مربوط به انسان دربارة آموزش اخلاق و همچنین بیانگر نوع روشها وشیوهها در تربیت اخلاقی است....
-
بیداری و احیای تمدن اسلامی با تأکید بر اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی
شنبه 10 بهمن 1394 15:36
چکیده نگاه گذرا به شرایط و مولفه های تمدن به طور عام و تمدن اسلامی به طور خاص، بیداری و احیای تمدن اسلامی از نظر مقام معظم رهبری ، مورد اهتمام تحقیق حاضر است. پویایی ماهیت اسلام، تجربه انقلاب اسلامی عصر نبوی، شکل گیری تمدن عظیم اسلامی در مدینه النبی (ص)، آرمانگرایی و قانون مندی تمدن اسلامی، احساس ارزشمند بازگشت به...
-
نهادهای مؤثر در تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری حفظه الله
شنبه 10 بهمن 1394 15:33
الف. خانواده: پس از تولد، محیط خانواده، مهمترین نقش را در تکوین و تحول شخصیت فرد ایفا میکند. خانواده سالم و صالح، کانونی است که در آن عواطف و احساسات فرزند به نحو صحیح رشد و بالندگی مییابد و برعکس، در خانواده ناسالم، انسان رشد طبیعی خود را از دست میدهد و دچار ناهنجاریهای رفتاری می شود. در اهمیت خانواده همین بس...
-
کتاب اصول تربیت اسلامی
شنبه 10 بهمن 1394 15:31
شما می توانید کتاب اصول تربیت اسلامی که حاصل دیدگاه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است را از اینجا دانلود نمایید. برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.
-
جایگاه تعلیم و تربیت از منظر مقام معظم رهبری
شنبه 10 بهمن 1394 15:22
اسلام برای تعلیم و تربیت اهمیّت خاصّی قائل است; چنانکه هر جا سخن از ارسال رسولان به میان می آورد، تعلیم و تربیت و تزکیه را برنامه اصلی آنان قرار می دهد. خداوند متعال برای انسان مقرّر فرموده است که به اختیار خود و با پیروی از دستورات پیامبران و برنامه های آسمانی و با کوشش و تلاش پیگیر، کسب تعلیم و تربیت کند و به مقام...
-
بررسی نقش تربیت اخلاقی از دیدگاه پیامبراعظم (ص) درجهت تحقق وظایف فردی واجتماعی
شنبه 10 بهمن 1394 15:18
سال اول، شماره دوم، بهار 1389، ص 97 ـ 116 زهرا بیات* چکیده تربیت اخلاقی فرآیند زمینهسازی و به کارگیری شیوههایی برای شکوفاسازی، تقویت و ایجاد صفات و رفتارهای اخلاقی، و اصلاح و از بینبردن رفتارها و آداب غیراخلاقی در انسان است. بیتردید، اصلاح و تهذیب نفس در سعادت فردی و اجتماعی، و دنیوی و اخروی انسان نقش بسزایی...
-
روشهای آموزش و تربیت دینی در سیره عملی پیامبر اعظم(ص)
شنبه 10 بهمن 1394 15:13
اشاره در این نوشتار شیوه های آموزشی و تربیتی حضرت رسول اعظم(ص) مورد بحث قرار گرفته است. آنچه در این مقاله مورد نظر است نشان دادن شیوه های متنوع آموزشی و تربیتی حضرت در امر تعلیم و تربیت است شیوه هایی که هر کدام در جایگاه مناسب خود می تواند در امر تعلیم و تربیت مهم تلقی گردد. شیوه های مورد بحث عبارتند از: آموزش به روش...
-
سیره عملی پیامبر اعظم(ص) در تعلیم و تربیت
شنبه 10 بهمن 1394 15:11
مقدمه: بدون تردید سازندگی درونی انسان و اصلاح و تهذیب نفس او در سعادت فردی و جمعی، دنیوی و اخروی او نقش بسزایی دارد. بطوریکه اگر انسان تمامی علوم را تحصیل کند و کلیه نیروهای طبیعت را مسخر خویش کند اما از تسخیر درون و تسلط برنفس خود ناتوان باشد از رسیدن به سعادت و نیل به کمال باز خواهد ماند. از این رو تربیت روحی و...
-
تعلیم و تربیت در نهج البلاغه
شنبه 10 بهمن 1394 15:07
چکیده: هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویری از نظام تعلیم و تربیت اسلامی به طور کلی وموضوع علم و تربیت از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه است. در این راستا، برای بررسی صحیح و مفید مبحث «تعلیم و تربیت »، از دریای بیکران معارف الهی نهج البلاغه بهره مند خواهیم گشت و گرچه غور در این بحر عظیم و استخراج مرواریدهای درخشان...
-
تعلیم و تربیت از دیدگاه پیامبر اسلام
شنبه 10 بهمن 1394 15:03
چکیده امروزه بر تمام اندیشمندان و صاحب نظران ثابت شده است که تعلیم و تربیت پایه و اساس موفقیت هر ملتی است و اصولاً بدون تعلیم و تربیت صحیح هیچ کوششی در جامعه به ثمر نخواهد نشست . اگر جامعه اسلامی ما می خواهد مراحل ترقی را سریع و بی اشتباه طی کند ، باید با تاسی از گفتار و سیره ی عملی پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین(ع)...
-
جایگاه، نقش و رسالت معلم و مربی از دیدگاه قرآن و روایات
شنبه 10 بهمن 1394 14:57
نویسنده:حجت الاسلام سید محمدرضا علاء الدین پژوهشگر علوم قرآنی و استاد راهنمای سطوح 2و3 حوزه چکیده: قرآن کریم به عنوان چراغ پر فروغ و سراج وهاج که کاملترین برنامه و قوانین را برای سعادت بشر دارد در آیات نورانیش مکتب تعلیم و تربیت اسلامی را به زیبائی هرچه تمام ترسیم نموده است و خداوند را به عنوان اولین معلم بشر معرفی...
-
نقش زن در تربیت اسلامی با تکیه بر دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)
شنبه 10 بهمن 1394 14:54
مقدمه زن به جهت جنبه عاطفی و جسمی خود به مانند تاب تحمل وظایف سنگین و دشواریها را ندارد ولی این مانع از آن نمیشود که او نتواند با توان فکری و تقویت خردورزی و تضعیف جنبه عاطفی خود بوسیله آگاهی و روبرو شدن همراه با واقع گرایی و منطق با مسائل و روش تربیت عملی متوازن و قوی ساختن معقولانه جسم، این نقاط ضعف را به قوت...
-
دیدگاه تربیتی امام خمینی (س)
شنبه 10 بهمن 1394 14:52
الف: اهمیت تربیت از دیدگاه امام (س) امام خمینی - سلام الله علیه - همواره از آموزش و پرورش اسلامی و تعلیم و تربیت بر مبنای اسلام سخن به میان می آورد او می فرمود: انسان موجودی است که با تعلیم و تربیت رشد می کند البته آدمی چند گونه رشد دارد؛ رشد نباتی که با همه گیاهان، هم در کاروان است. رشد حیوانی که با همه حیوانات در...
-
آرا و اندیشههای تربیتی امام خمینی (ره)
شنبه 10 بهمن 1394 14:48
اصغر مجتهدزاده مقدمه هر یک از مکاتب تربیتی بر نگرشی خاص از هستی و انسان مبتنی هستند و وجوه امتیاز هر یک از این مکاتب را باید در تفاوت نگرش آنها به هستی و انسان جستجو کرد. با رجوع به اندیشههایی که با عنوان مکتب تربیتی در روزگاری شهرت داشتهاند، اهمیت و جایگاه دیدگاههای هستی شناختی و انسانشناختی نمایان میشود. در سایه...
-
مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)
شنبه 10 بهمن 1394 14:44
به فرموده امام خمینی(س) تزکیه، تقدم بر تعلیم دارد و باید در سرلوحه برنامه تربیتی اسلام قرار گیرد. به زعم ایشان، خودسازی و انسان سازی از جمله مبانی تربیتی مکتب اسلام بوده و این باید از اهم رسالت های دانشگاه ها و مراکز آموزشی باشد. وی رسیدن به مدینه فاضله را تنها در گرو تربیت های صحیح اسلامی ـ انسانی همه افراد جامعه می...
-
اهداف تعلیم و تربیت اسلامی (4)
شنبه 10 بهمن 1394 14:31
اهداف سیاسی الف) اهداف بینشی شناخت مبانی سیاسی اسلام، مانند مشروعیت الهی حکومت و ابزاری بودن قدرت، اهداف سیاسی اسلام، مانند تحقق عدالت و تشکیل جامعه ی توحیدی، و حقوق و وظایف متقابل حاکم و مردم در اسلام قرآن کریم: ... إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ...: (1) حاکمیت تنها از آن خداوند است؛ لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا...
-
اهداف تعلیم و تربیت اسلامی (3)
شنبه 10 بهمن 1394 14:29
ج) اهداف رفتاری جانبداری آگاهانه و عمومی از باورها، ارزش ها و سنن اصیل اسلامی و افتخار به مفاخر اسلامی و بزرگان دین و در رأس آنها پیشوایان معصوم علیهم السلام به عنوان برترین اسوه های انسانی عن الصادق (ع): ثَلاثٌ هُنَّ فَخرُ المومنِ و زینُهُ فی الدنیا و الآخرَه: الصّلاهُ فی آخر اللَیل، و یَأسُهُ مِمّا فی أیدِی الناس وَ...
-
اهداف تعلیم و تربیت اسلامی (2)
شنبه 10 بهمن 1394 14:27
اهداف شخصی الف) اهداف بینشی شناخت حقیقت وجود خود و کمال حقیقی آن عن أمیر المؤمنین (ع): غایَهُ المعرفهِ أن یعرِفَ المَرءُ نفسَه: (1) نهایت معرفت، خودشناسی است؛ نالَ الفوزَ الاکبرِ من ظَفَرِ بمعرفهِ النَّفس: (2) کسی که به شناخت خود نائل آید به بالاترین رستگاری دست یافته است؛ مَن عَرَفَ نفسه عرفه ربَّه: (3) آن که خود را...
-
اهداف تعلیم و تربیت اسلامی (1)
شنبه 10 بهمن 1394 14:18
در این نوشتار ابتدا به اهمیت و ضرورت بحث از اهداف تعلیم و تربیت اسلامی اشاره می کنیم، سپس معنای هدف و مقصود از آن را در تعلیم و تربیت بیان می کنیم، آنگاه به بیان انواع اهداف تعلیم و تربیت اسلامی می پردازیم و سپس براساس مبانی پیش گفته، آن اهداف را مشخص می کنیم. گرچه مشخص نمودن همه ی اهداف تعلیم و تربیت اسلامی بر عهده ی...