سیستم دو گانه آموزش آلمان شامل کار نیمه وقت و تحصیل در کنار هم میباشد. وارد شدن در این سیستم دو گانه منجر به موفقیت و تکمیل تحصیل در مدارس میشود. تمام جوانانی که داوطلب آماده شدن برای یک حرفه مناسب هستندبایددراین سیستم شرکت کنند. بهعنوان مثال 600000دانشآموز یا دوسوم کسانی که تحصیل خودرا تمام میکنندوارداین سیستم میشوند. این دانشآموز ان یک یا دو روز در هفته به صورت نیمه وقت به کار مشغول میشوند و بقیه هفته را به کلاسهای درسی خود میپر دازند. این کار آموزیها معمولاًبین دو تا سه سال بطول میانجامدومیتوانند نمرههای موفقیت- آمیزی در آزمونهای پایانی بدست آورند. مدرسه Berufsschule یکی از مدارسی است که این سیستمهای دو گانه را ارائه میکند. این مدرسه علاوه بر ارائه یک کارآموزی مناسب به دا نش آموزان بعداز تمام تحصیلشان برای آنها شغلی در بازار کار در نظر میگیرد. آئین نامه پرورش قریب به 370 شغل و حرفه را در اختیار دارد که به طور منظم با همکاری کار فرمایان، اتحادیههای کارگری معلمان، به روز میشود. آموزشگا ه حرفه ای فدرال هدایتگر اصلی تحقیقات در زمینه تغییرات اقتصادی و تکنولوژی و آگاه سازی عموم میباشد. با توجه به اینکه حقوق و دستمزد معلمان توسط دولت ارائه میگردد و هیچگونه تصمیمگیریهای فردی در آن وجود ندارد، مسئولیت مدرسه در زمینه کیفیت وسایل و تجهیزات و آموزش یکی از مهمترین مسئولیتها میباشد. مدیر یکی از مدارس گفت که قبلاً 90در صد دانشآموزانشان مدرک را نداشتند در حالی که الآن مقدار بیشتر دانشآموزان با مدارک می باشند. بهعبارت دیگر توانائی دانشآموزان بالاتر رفته است.
کمیته تکمیل دوره تحصیلات در نظر داردکه ا ستانداردهایی رابرای رضایت مردم توسط رأی گیری عمومی انجام دهد. بسیاری ازمعلمان براین عقیده اندکه بعضی متون درسی موجود بخاطرقدیمیبودن استفاده نمیشوند. آنها خواهان استفاده از اطلاعات جدید وبروزهستند. هنگامیکه دانش آموزان به آزمونها تکمیلی نزدیک میشوند تغییر دورههای تحصیلات امکان ناپذیر است و 70 درصد سؤالات آن به صورت تستی میباشند. یکی از معلمان گفت که وظیفه اصلی آنها آماده کردن دانشآموزان جهت آزمون پایانی است که دانش- آموزان را به داشتن شغلی در بانک هدایت میکند. آنها با تدریس بخشهایی که در آزمون پایانی زیاد مفیدنیست موافق نیستند. بهعنوان مثال کارباکامپیوترهای شخصی در بخشهایی از صنعت و بازر گانی مفید است زیرا استفادههای الکترونیکی از قبیل کار با کلمات و دادهها و اطلاعات باید آموزش داده شود. معلمیدیگر نیز کارهای کیفی از قبیل کارهای گروهی و گروههای رفع اشکال و ارتباطات دانشآموزان با یکدیگر بجای قرار گرفتن در حاشیه باید بیشتر تأکید شوند. بسیاری ازدانشآموزان کارآموزی هنرستانهای فنی،شغل خود را که باعث تفاوت آنها با دیگران در زمینه شغل میشود، را یک فرصت منا سب جهت ورود به شغل در این بازار شغل پر رقابت میدانند. آنها همچنین آموزش حرفه ای را بهعنوان یک سکوی پرتاب جهت تحصیلات آتی خوددردانشگاه میدانند. بسیاری تحصیلات علمیرا بسیار کار بردی تر ارز یابی میکنند. تمام دانشآموزان این امر را تصدیق میکنندکه 5/1روز در هفته در مدرسه بودن آنها را کمک میکند تا قانونهاوروابطی راکه دربانکهاحاکم میباشد را بشناسند. برنامهها همواره به دو دسته پایهای و مخصوص تقسیم میشوند. دانشآموزان ممکن است که یک یا دو روز در هفته به مدرسه بروند و بقیه هفته را به کاردریک شرکت خصوصی بگذرانند. مدارس ایالت مرکزی بر نامههای آموزشی شغلی در زمینه اقتصاد و مدیریت که شامل بانکها و کارهای دفتری و تجارتهای کوچک به تغذیه و اقتصاد خانواده، فروشندگی، مدیریت هتل و آشپزی را ارائه میدهد. در کنار این مباحث دانشآموزان میبایست دروسی ازقبیل زبان آلمانی، سیاست، تعلیمات دینی و تربیت بدنی را میبایست بگذرانند. آموزش دانشآموزان مدارس تر کیبی از طریق آزمونهایی است که توسط دفتر کار صنعت و تجارت مدیریت میشود. معلمان گفتهاند که بیش از 90 درصد دانشآموزان در این مدارس با نمرات بالا در این امتحانات را قبول میشوند. با توجه به بررسیها تعداد کتابهای موجود محدود بود:اما بیشتر ازکتابهای مرجع مورد استفاده قرار میگرفتندو گاهی جهت دوره آنچه که معلم گفته بود استفاده میشدند. یکی از معلمها تجزیه کارها را بصورت زیر تخمین زد:40درصد کتابهای تمرین، 40درصد برگههای تمرین و20درصد کتابهای اصلی معلمها همچنین بر این عقیدهاندکه استفاده از کتابها تنها جهت حل تمرین و دوره آنچه که خواندهاند استفاده میشود. تمرینها به صورت تصادفی جمع آوری میشوند که این بدان معناست که در کلاس بعدی تنها از پنج نفر از دانشآموزان تمرین جمع آوری میشود. باتوجه به مدارس دیگر تکالیف و کتابهای تمرین دانشآموزان این مدرسه بسیار ضعیف تر از موارد مشابه در مدارس دیگر است یکی از دانشآموزان به ما گفت که برای وی بین دو تا سه ساعت در هفته طول کشید تا تکالیف مربوط به مدرسه اش را انجام دهد. بعلاوه اینکه وی کارهای بانکی نیز (نوشتن گزارش از فیلمهای تعلیمی) دارد که همه آنها میبایست خارج از مدرسه و زمان کاری انجام شود دانشآموزان هنرستانهای فنی خیلی به ندرت کلاسهای خود را تکرار میکنند. آنها معمولاًدر طول ترم و تا قبل از آزمون پایان ترم درس را میگذرانند و فرا میگیرند. آن عده از دانشآموزانی که کلاسهای رامیافتند میتوانند در سال آخرآن کلاس رادو باره تکرار کنند و دوره آموزش خود را تکمیل کنند. معمولادر حدود 10درصد دانش آموزان یا کمتر معمولاًکلاس را از نو تکرار میکنند
بانکداری یکی ازحرفه های برگزیده و پر طرفداری است که معلمان و دانشآموزان به شدت خواستار فعالیت آن میباشند . آنها بر این عقیدهاند به دلیل اینکه کار در بانک با صنعت در ارتباط مستقیم قرار دارد لازم است که افرادی لایق و کاردان درزمینه کار بانکی تربیت کنند بنابراین انتخاب کار آموزان به کیفیت و میانگین نمرههای آنها ( بخصوص در ریاضیات و زبآنهای خارجی )و بخصوص تست هوش آنها مربوط میباشد این شیوه اولیه درخواست یک پیش انتخاب می باشد.. انتخاب اصلی بعد از مصاحبه انجام میشود. در مصاحبه از آنها درباره خودشان و صنعت بانکداری سؤال میشود. مصاحبه نیز یک فرم سؤال است که در آن در همه زمینهها سؤال وجود دارد. این سؤالات مصاحبه بربخشهایی تقسیم شدهاند که هر کدام در بر گیرنده سؤالاتی برای سنین و مقاطع مختلف تحصیلی میباشند. . یکی دیگر از دلایل وجود این سؤالات تعیین میزان علاقه دانش آموزان میباشد. یکی از مدیران آموزشی بر این عقیده است که دارندگان مدرکAbitur در روند گزینش نسبت به فارق التحصیلانRealschule ،بهره کمتری دارند. در گذشته خانمهای دارای گواهینامه Abitur بیشترین لطمه را میدیدیدند،زیرا فکر می کردند آنها به زودی ازدواج خواهند کرد و بچه دار میشوند و سپس کار خود را ترک می نمایند. ناظران آموزشی آشکار نمودند که دانش آموزان با مدارک تحصیلی بالاتر نسبت به دانش آموزان مدارسRealschule یا دارندگان دیپلم، موقعیتهای شغلی بهتری را بدست می آورند. بسیاری از بانکها این مطلب را در ابتدا روشن مینمایند که برای دانش آموزان دوره کار آموزی فراهم میکنند بدون آنکه دانش آموزان انتظار یک کار دائمی را داشته باشند. اما در حقیقت بسیاری از بانکها کارمندان خود را بعد از رقابت در درخواستنامه شغلی و آزمون از همین کار آموزان بر میگزینند. این مسئله باعث یک تلاش جدی میان کارآموزان و یک انتخاب دقیق و صحیح کارکنان میشود. معمولا بانکها سه سال را جهت بررسی و آموزش قرار می دهند.یک مدیر مسئول کار آموزان در یک بانک در هر هشت سال بخاطر مشکلات کار آموزان تنها 2 نفر را میتواند استخدام کند. تمام کار آموزان یک دوره سه ماهه آموزشی دارند.
ناظران آموزشی همواره در مورد کیفیت کار بسیار حساس می باشند. به جهت اینکه همه دانشآموزان بخوبی آموزش ببینند بانکها و مدیران حتی کلاسهای در خانه دانش آموزان میگذراند و همچنین سمینارهایی تشکیل می دهند. بهعنوان مثال ممکن است سمیناری دو روزه که مقصود آن تخمین میزان ضعف مشتریان و قوی کردن آنها و آموزش آنها جهت یاد دادن این موارد به دیگران باشد را تر تیب دهند. کار آموزان سه روز در هفته و در مواقع تعطیلات بصورت تمام وقت به کار آموزی مشغول میشوند. امکان دارد کارآموزان در سال اول کار آموزی در ارتباط مستقیم با مشتریان باشند و در 6 ماهه بعدی او وظایف و عملکردهای عادی به آنان داده شود و در انتها وی در قسمت اداره حسابداری مشغول به کار شد و در آنجا با چگونگی انجام معاملات آشنا گردند.کار آموزان برای ارزیابی کارشان باید حداقل 4 هفته در یکی از شعبات بانک کار کنند.. کارآموزان بر اساس معیاری از عدد1 الی 7 ارزیابی می شوند و با ناظرآموزش مصاحبه ای خواهند داشت. ارزیابی به مسائل شخصیتی اشاره داردو در بر گیرنده سؤالاتی از:دانستهها در زمینه بانکداری موضوع، خلاقیتها، آزمونها کتبی و شفاهی، توانائیهای انجام کار تحت شرایط سخت تحصیلات دانشکده ای، حس مسئولیت، توانائی تصمیم گیری، هدایت و راهنمائی زیر دستان، میباشد. این فرم ارزیابی همچنین دارای توضیحاتی از مسئولیتهای مختلف از یک کار مشخص، مکانی برای مطالب اضافی و نوشتههای ثبت شده بین کار آموز و کار فرما میباشد. این برگه ارزیابی از کارتهای گزارش مدرسه جدا می باشد و دانشآموزان بر این عقیدهاند که از ارزش زیادی نیز بهره مند نیست. به کار آموزان درسهای ارزشیابی کتبی داده میشود که توانائیها و ضعفهای دانش آموزان را نشان میدهد. این مطالب با دانشپژوه مورد بحث قرار میگیرد و در فایل آنها ذخیره میشود. همچنین بانک با معلمان در ارتباط است تا نظرات و در خواستهای آنها را جهت بهبود کار بکار گیرند. با توجه به اینکه بعد ازکارآموزی به کارآموزان شغلهایی که آنها درآن تجربه پیدا کرده اندداده میشود معمولاًاین کار آموزان تر جیح میدهند که در دانشگاه به ادامه تحصیل مشغول شوند ویا در شعبهای از بانک که در نزدیکی شهر است با حقوق بالاتر مشغول شوند تااینکه در همان محلی که کار آموزی انجام دادهاند کار کنند. به عبارت دیگر این کار آموزان معمولاًدر جائی که در آن کار آموزی کردهاند و آزمونشان را انجام دادند نمیمانند.
آماده شدن برای آزمون تکمیلی که همه دانشآموزان ملزم به رقابت در آن می باشند از بازبینی امتحانات گذشته در دروس مختلف شده است.در مدرسه Berufsschule 1دوره آمادگی 1 هفته ای برای این آزمون اختصاص داده می شود.
باتوجه به بعضی دانشآموزان، تصمیم برای انتخاب دانشآموزان بر اساس آزمون پایان ترم میباشد: آنهایی که نمره 3ویا بالاتر میگیرند بدون هیچ قیدو شرطی به کار گرفته میشوند و درحالی که کسانی که نمره پایین تر از 3 میگیرند قراردادی یک ساله جهت باز یابی با آنها بسته می شود. معمولاًبکار گیری واستخدام کارآموزان بیشتربه نتیجه آزمون آنها بستگی دارد تا عوامل دیگری مانند مدرک. تحصیلی آنها.آزمون تکمیلی شامل سئوالاتی که هر سال نیز تغییر میکند تا کار آموزان با تغییرات در اقتصاد و قانونها آشنا شوند. آزمون شفاهی مهمترین قسمت ا متحان می باشد. سئوالات آزمون شفاهی شامل نمایندهای از کار فرمایان و نمایندهای از کار آموزان و یک معلم می باشد. آزمون پایان ترم هر 6 ماه یک بار در ایالت مرکزی و ایالت جنوبی از طریق هماهنگی سراسری صورت می گیرد. این مسأله یکی از نادر ترین نمونههای همکاری است که ما بین این دو ایالت و یا هر ایالت دیگری وجود دارد. این آزمون از طرف نمایندگانی از کار فرمایان و معلمان میباشد. آزمون تکمیلی در ایالت مرکزی از چندین سال پیش شامل سه قسمت اصلی است. (1)ا قتصاد کلی، (2)حسابداری، تهیه کردن اطلاعات، رفتارهای مناسب تشکیلات و اطلاعات شخصی، (3)بانکداری. برای بخش اول60دقیقه اختصاص داده شده که شامل36 عدد تست چهارجوابی میباشدودرزمینه سر- فصلهائی مانند سیاست اقتصادی، در تقاضاها و عرضه ها، مالیاتها و مبادله کردن میباشد. قسمت دوم که90دقیقه میباشد همچنین شامل36تست چهارجوابی میباشدکه بسیاری ازآنها بر موارد حقیقی دلالت دارد. بخش سوم به دو بخش تقسیم میشوند. بخش اول سه مشکل عملی را بیان میکند که از آنها میخواهد این مشکلات را با استفاده تر کیبی از جملههای مرکب و کلیدها بعقیده آنها (90 دقیقه)و بخش دوم که سؤالات تستی از جنبههای متفاوت بانکداری است(60 دقیقه). دانشآموزان گفتند که آنها بین سه یا چهار ماه قبل از اجرای آزمون خود برای آزمون تکمیلی مطالعه میکنند. از زمانی که معلمان در کمیته آزمونها این آزمون هستند میتوانند کار آموزان خود را در این زمینه مشاوره و راهنمائی عملی کنند. بعضی از معلمان نیز از آزمونهای سالهای پیش جهت راهنمائی کار آموزان استفاده میکنند. یکی از معلمان مجموعه سؤالات طبقه بندی شده 5 سال پیش را به ما نشان داد.
یکی از مشکلاتی که مدرسه و دیگر مدارس شغلی با آن مواجه هستند کاهش دانشآموزان و کم شدن نتیجه و نام نویسی در مدارس حرفه ای است. افزایش تعداد دا نش آموزان مشتاق به شرکت در دانشگاه بدلیل وجه خوب اجتماعی آن، اصرار والدین و یا هر دوی آن دلیل این کاهش میباشد. این مسأله بخصوص در قسمت شرقی آلمان جائی که یکی از بهترین مدارس راهنمائی میباشد وجود دارد یکی دیگر از مشکلات اخیر سیستم دو گانه کم شدن روشهای آموزشی میباشد که آن نیز بخاطر اقتصاد کند و شرکتهای ادغام شده می باشد.مقدار زمان اختصاص داده شده به هر درس بوسیله مدرسه و نمرات دروس در هر ایالت تعیین میشود و گاهی بر اساس واحدهای در سی در بعضی مدارس تعیین میشوند در بعضی از ایالات میانگین نمرات سال چهارم باعث رفتن به مدارس بهتر میشود در صورتی که در ایالتهای دیگر با توجه به خط مشی های تعیین شده و میزان توانایی، نوع مدرسه را تعیین کننده می باشند. در زمینه تعیین مدرسه معلمان تنها راهنمائی میکنندو این اولیاء هستند که تعیین میکنند. همچنین مدارس با سطحپایین میتوانند در صورت ضعیف عملکرد دانشآموزان در سال پنجم آنها را به مدارس سطح پائین تر بفرستند. مدارس بیشتر به دانشآموزان کار عملی، آموزش عمومی، که دانشآموزان را جهت ورود به مدارس حرفه ای بعد از سال نهم آماده میکند یاد میدهند.
برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.