«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

آموزش استثنایی در آلمان

اگر چه حرکتی به سمت یکی کردن دانش‌آموزان ناتوان در سیستم تحصیل همگانی وجود دارد،  تعداد کمی‌از دانش‌آموزان ناتوان اخیرا در مدارس عمومی‌تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.میان دانش‌آموزانی که با آن‌ها مصاحبه کردیم، فقط معلمان مدرسهGrund schuele و یکی از معلمان مدرسهHauptschule از داشتن تعداد کمی‌( یک یا دو ) دانش‌آموز ناتوان در کلاسشان صحبت کردند. دانش‌آموزان ناتوانی که در مدرسه Grundschuleمشغول تحصیل بودند اغلب دانش‌آموزانی بودند که از نظر لغوی،   یادگیری یا رفتاری ناتوان بودند. معلمان متذکر شدند که آن‌ها برای نگهداری این دانش‌آموزان در مدرسه Grundschule تلاش می‌کنند و در صورت لزوم به آنها فرصت تکرار دوباره کلاس را خواهند داد تا اینکه این دسته از دانش‌آموزان حداقل بتوانند از مدرسه Grundschule فارغ‌التحصیل شوند. تعداد کمی‌ از معلمان از بار مسئولیت اضافی که هنگام یکی کردن این دانش‌آموزان بر دوش آنهاست صحبت کرده‌اند زیرا این دانش‌آموزان نمی‌توانند به راحتی خود را به سطح کلاس برسانند. به هر حال یکی از معلمان گفت که دانش‌آموزان دیگر کلاس می‌توانند از وجود یک بچه ناتوان سود برند.   این دانش‌آموز ویژه ممکن است چیزهایی بداند که دیگران نمی‌دانند . کودکان بردباری را می‌آموزند.چندین نفر گفتند با وجود اینکه تعداد کمی‌از دانش‌آموزان ناتوان وجود داشتند که در سیستم تحصیلی عمومی‌تحت مراقبت بودند،   با یکی سازی آن‌ها موافقت و احساس کردند که این امر برای فرزندانشان مفید خواهد بود که ( از مراحل بسیار اولیه ) طرز برخورد با دانش‌آموزان ناتوانرا بیاموزند.معلمانی که در کلاس خود دانش‌آموزانی با ناتوانایی‌های یادگیری یا رفتاری دارند. از حجم محدودی از حمایتهای آموزشی داخل کلاسی برخوردار می‌باشند. ایالت برای چنین معلمان ویژه‌ای که حدود 5 ساعت در هفته و بطور شخصی با دانش‌آموزان ناتوان کار می‌کنند بودجه‌ای فراهم می‌کند. . اگر چه قوانین در برخی ایالت‌ها به کودکان با ناتوانی‌های جسمی‌اجازه می‌دهد در سیستم مدارس عمومی‌تحصیل کنند،   معلمان و دانش‌آموزانی که با آنها گفتگو کردیم همگی متذکر شدند که هیچ دانش‌آموز ناتوان از نظر جسمی‌اخیرا“ در مدرسه‌ آنها ثبت نام نکرده است.  تنها مورد استثنایی دانش‌آموزی در یکی از مدارس Berufs Schule بود که از صندلی چرخدار استفاده می‌کرد. اغلب مدارس عمومی‌برای دانش‌آموزانی با ناتوانایی جسمی‌وسایل کمکی کافی نداشتند.   زمانیکه راجع به این مسئله بحث می‌شد، معلمان متذکر می‌شدند که مدارس Sonder Schule  مخصوصا برای نیازها جسمانی ویژه دانش‌آموزان ناتوان طراحی شده است.   قوانین حاکم بر مدارس Sonder Schule مشابه می‌باشند اما میان ایالت‌ها کاملا یکسان نمی‌باشند و ممکن است بر اساس سطح ناتوانی تغییر کند.   عموما این دسته از کودکان برای رسیدگی در Sonder Schule توسط والدین خود، قیم‌ها و یا مدارس عمومی‌که در آن نگهداری می‌شود به مدارس Sonder Schule معرفی می‌شوند.  از این کودکان معمولاً یکسری آزمون‌ گرفته می‌شود که شامل ارزیابی کودک توسط معلمی‌از مدرسه Sonder Schule به منظور ارزیابی سطح توانایی یادگیری، تفکر و فهم او می‌باشد. این امتحانات همچنین شامل یک آزمایش پزشکی و شاید یک آزمایش بوسیله روان‌شناس مدرسه می‌باشد.  بدنبال این آزمایشات و بر اساس نتیجه آنها،  مدرسه به کمک والدین کودک تصمیم می‌گیرند که کودک را در مدرسه Sonder Schule نگهداری کنند یا در مدرسه Grundschule .

  

والدین و معلمان  در مدارس عادی با محدودیت‌های کودکان ناتوان در این مدارس آشنا بودند اما اطلاعات محدودی از مدرسه Sonder Schule داشتند. ما قادر به بازدید از مدرسه Sonder Schule نبودیم اما اطلاعات برای گزارشهای منتشر شده در دسترس می‌باشد. . چندین فرم اولیه مدرسه Sonder Schule  در آلمان وجود دارد، اگر چه آنها تا اندازه‌ای در هر ایالتی متفاوت می‌باشند. این فرم‌ها شامل مدارسی برای کند ذهن‌ها، اختلالات رفتاری،   ناتوانی فکری،  ناتوانی جسمی، ناتوانی سخن گفتن،  ناتوانی شنوایی و ناتوانی بینایی می‌باشند.. حدود 18 درصد از مدارس Sonder Schule به طور خصوصی اداره می‌شوند و اغلب آ‌نها برای آموزش و تربیت حس تخریب شده تخصص یافته‌اند. (1993 KMK) اکثر مدارس Sonder Schule نیمروزی هستند. از کل جمعیت مدرسه حدودا“ 4 درصد در ثبت نام می‌شوند. بیش از نیمی‌از این دانش‌آموزان در مدارسی برای آموزش ناتوان‌ها مشغول می‌شوند. تنها 15/0 درصد از تمام دانش‌آموزان برای مشکلات رفتاری در مدرسه Sonder Schule نگهداری می‌شوند. این مدرسه برای آموزش دانش‌آموزان ناتوان تا حدی در دستیابی به اهدافش موفق بوده‌است.کودکان مبتلا به ناتوانایی‌های جسمانی شانس بهتری برای کامل کردن تحصیلاتشان دارند. اغلب کودکان مبتلا به ناتوانی حسی مورد نیاز برای گواهی نامه Hauptshule را دارا می‌باشند و بسیاری از دانش‌آموزانی که اختلالات بینایی یا شنوایی دارند شرایط مورد نیاز برای گواهی نامه Realschule را یا شرایط مورد نیاز برای کسب مدرک Abitur را از مدرسه Sonder Schule دارا می‌باشند.(1994 MPI) اگر چه معلمان مدارس عمومی‌آلمان که با ‌آنها ملاقات کردیم اظهار داشتند که از وجود هر گونه دانش‌آموز با اختلال حسی در مدرسه ناآگاه بودند،   مدرسه‌ای معلمی‌را استخدام کرد ه بود که نابینا بود.

آموزش دانش‌آموزان با استعداد

هیچ برنامه سازمان یافته‌ای در دوره Grundschule جهت ترقی دانش‌آموزان با استعداد در چهار سال اول تحصیلشان وجود ندارد. معلمان و والدین عقیده داشتند که تلاش برای ترقی دانش‌آموزان با استعداد به عهده معلمان کلاس گذاشته شده بود.  بعضی معلمان نیز به دانش‌آموزان با استعداد در کلاس تمرینهای اضافی یا مقدار کمی‌تکلیف اضافی میدهند اما هیچ سیاست تحصیلی یا خط مشی ویژه دولتی برای تعیین وظایف مدارس وجود ندارد.  معلمان باور داشتند که هوش و توانایی دانش‌آموزان باید تقویت و تشویق شوند،  اما آموزش کودکان، باید شامل یادگیری گروهی و کمک به یکدیگر باشد مدرسه Grundschule به این صورت تأسیس شده بود که برنامه‌های آزمایشی لذت بخشی به دانش‌آموزان ارائه نماید. معلمان و والدین باور داشتند که دانش‌آموزانی که از نظر تحصیلی تواناتر بودند به مدارسی با خواسته‌های بالاتر ترقی خواهند یافت و هیچ احتیاجی برای ایجاد فشار بیشتر به آن‌ها وجود ندارد..   سیستم آموزشی سنتی سه گانه، که در پایه پنجم شروع می‌شود، برای ارتقاء دانش‌آموزان باهوش‌تر به مدارس پر رقابت‌تر مانند مدرسه Gymnasium طراحی شده است. دوره تحصیلی، معیارهای عملکرد، جهت‌یابی تحصیلی آموزش در مدرسه Gymnasium به معنی رقابت برای بهترین‌ها می‌باشد و اگر چه دامنه‌ای از تواناییها در مدرسه Gymnasium به چشم می‌خورد، معیار بالایی که برای ورود دانش‌آموزان به مدرسه Gymnasium در نظر گرفته می‌شود حاکی از توانایی بالای دانش‌آموزان عضو این مدرسه می‌باشد.

اغلب دانش‌آموزان عقیده داشتند که در پایه‌های 12 و 13 فرصت بیشتری در یادگیری زبان آموزشی Leistung Skurse در اختیار دانش‌آموزان با استعداد قرار می‌گیرد. زیرا این دوره‌ها متمرکزترند و حتی یک سطح بالاتر از دوره‌های عادی مدرسه Gymnasium نیز ارائه می‌دهند.اغلب توضیح داده شده است که برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان با استعداد در مدرسه Gymnasium وجود ندارد. به هر حال سیستم وسایل دیگری برای ترقی دانش‌آموزان با استعداد فراهم می‌کند. اگر چه این معمول نیست،   معلمان و دانش‌آموزان بیان کردند که به دانش‌آموزان با استعداد اجازه داده شده است که یک پایه را جهشی بخوانند. . یک معلم دانش‌آموزی را می‌شناخت که به او اجازه داده شده بود پایه 5 را جهشی بخواند،  و یک دانش‌آموز متذکر شد که به یکی از همکلاسیهایش اجازه داده شده بود که پایه 11 را جهشی بخواند.. بخاطر افراد محدود در مطالعه ما که از این میزان شیوع آگاه بودند،  نمی‌توانیم بیان کنیم که آیا برخی پایه‌های آسان‌تر وجود دارند که بتوان در آن جهشی خواند یا آیا پایه‌ای که یک دانش‌آموز جهشی می‌خواند به آن دانش‌آموز ویژه وابسته است یا خیر. اگر چه مدارس خودشان برنامه‌ها یا کلاس‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان با استعداد نداشتند،تعداد کمی‌فعالیت اضافه بر دوره تحصیلی گاهی از طریق مدارس در دسترس بودند. معلمان و دانش‌آموزان اظهار داشتند که تعداد کمی‌فرصتهای محدود مانند رقابتهای تحصیلی و سمینارهای خارج از برنامه مدرسه و فرصتهای تحقیقی برای دانش‌آموزان باهوش در دسترس بوده‌اند.. با توجه به محدودیت مطالعات ما، قادر به تخمین میزان بروز این اتفاق نبودیم.. همچنین نتوانستیم تعداد دانش‌آموزان درگیر در این فعالیتها و تفاوتها در سراسر ایالتها را مشخص کنیم. به هر حال، به ما گفته شد که میزان شرکت دانش‌آموزان در این فعالیتها بر پایه عملکرد تحصیلی آنها در مدرسه Gymnasium استوار بود و به توصیه‌های معلم نیز بستگی داشت.  جای هیچ شگفتی وجود ندارد که وقتی از معلمان مدرسه Realschule – Hauptshule درباره برنامه‌ها یا منابع مورد اختیار دانش‌آموزان با استعداد سؤال شد،   پاسخ عمده این بود که در این مدارس هیچ کلاس یا برنامه خاصی وجود ندارد.. بهترین و درخشان‌ترین دانش‌آموزان به‌ مدرسه Realschule  Hauptshule وارد نمی‌شوند زیرا در اغلب موارد به مدرسه Gymnasium منتقل شده‌اند. استثناء نادر در مورد دانش‌آموزان دختر مسلمانی بود که گاهی وارد مدرسه Gymnasium نمی‌شدند بدلیل اینکه از نظر والدین آنها کسب مدرک Arbitur برای دختران ضروری نمی‌باشد.

در بعضی از ایالات آلمان مدارس Gesamtschule تأسیس شده‌اند. در این ایالات والدینی که به اهداف و فلسفه این مدارس باور دارند می‌فرستند اگر چه مدرسه Gesamtschule تنها درصد کمی‌از دانش‌آموزان دوره آموزش مقدماتی متوسطه را ثبت نام می‌کند.. همانطور که قبلا ذکر شد مدرسه Gesamtschule ارائه دهنده دوره‌های  Cو B ، A می‌باشد. دانش‌آموزان با عملکرد بالا که شامل دانش‌آموزان با استعداد می‌باشد حین تحصیل در پایه 10 در کلاس‌های آموزشی دوره  A نیز ثبت نام می‌کنند.کاملا واضح است که دانش‌آموزان با استعداد وارد سیستم سه‌گانه می‌شوند. Gymnasium مدرسه‌ای  سخت‌گیر و پررقابت است که دانش‌آموزان را برای زندگی منطقی و تحصیل در دانشگاه آماده می‌کند. دانش‌آموزان پس از ترک مدرسه Grundschule را طبق انتخاب والدین خود وارد مدرسه Gymnasium می‌شوند. در مناطق شهری والدین می‌توانند یکی از بهترین انواع مدارس Gymnasium را برای فرزندان با استعداد خود برگزینند. البته مدرسه Gymnasium با برتری رسوم قومی‌اش فرصت بیشتری جهت تکمیل تحصیلات دانش‌آموزان با استعداد فراهم می‌کند.

اهداف آموزشی

این سؤال که چه عاملی باعث “آموزش مناسب” می‌گردد در بین والدین، دانش‌آموزان و خصوصاً معلمان بحث مهمی‌را بوجودآورده است.به طورکلی معلمان تمایل دارند تا  بر روی یکی از 3 راهی که آموزش زندگی افراد جوان را شکل می دهد، تاکید کنند: پیوستن به جامعه ، توسعه فردی و شخصی   و فراگیری دانشها. بسیاری بر این باورند که ریاضیات،آلمانی و مطالعات مهمترین دروسی هستند که باید در مدارس ندریس شوند وبه نظربسیاری از معلمان، والدین، و دانش‌آموزان، علوم طبیعی (شیمی‌زیست شناسی، فیزیک) و زبانهای  خارجی از مهمترین دروس می باشند.

معلمان براین عقیده می باشند که آموزش باید سه وظیفه اصلی را به انجام برسانند و پیشرفت‌های دانش آموزان در مسائل اجتماعی، شخصی، فکری، را ترقی دهد. همچنین برسر این نکته که آموزش تنها در مدرسه اتفاق نمی‌افتد نیز توافق دارند.  به نظر آنها آموزش در خانواده، دوستان و جامعه نیز اتفاق می‌افتد اما معلمان در 1 موضوع توافق ندارند و آن مزیتها و برتریهای انواع مختلف مدارس می باشد: معلمان Gymnasium  بیشتر خواستار اظهار کردن هدف علمی و فرهنگی آموزش بوده‌اند،در حالی که معلمان haupt/realschule بیشتر خواستار تأکید بر نقش مهم آموزش به عنوان عامل اجتماعی کننده در نوجوانان می‌باشد.  در مقابل،   معلمی از gesamtschule  و چندین نفر از والدین گفتند که به وظایف ابتدایی به آموزشهای فرعی رسیدگی کرده‌اند تا انگیزه پیشرفت و توسعه دانش آموزان ایجاد شود.تعریف کلی هدف آموزش توسط بزرگترین اتحادیه معلمان در آلمان (به اختصارGEW) منتشر گردیده است که هر  سه دیدگاه  را درباره آموزش خلاصه و تلفیق کرده است:آموزش توانایی  قدرت بخشیدن به افراد سوق دادن مسیر   زندگی افراد به سمت استقلال ، تصمیم گیری  درباره نقش آنها در اجتماع،   و  استفاده از نقش فعالشان در شکل دادن جامعه و روابط اجتماعی را دارا کی باشد. آموزش پیش نیازی برای شناخت راه زندگی افراد می‌باشد آموزش برای این است که افراد لایق تر و مسئول تر شوند. بنابر این مفهوم آموزش هر دوی پیشرفتهای شخصیت فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.  و با قدرت دادن هر یک از ن شخصیت‌های فردی باعث تغییر دادن اجتماع می‌شود.  چیزی که روی زندگی کل افراد جامعه تأثیر خواهد گذاشت. معلمان Gymnasium مکرراً بر روی فهرستی از مهارت‌های خاص و تواناییهای  ویژه که در آن پایه‌های آموزش خوب شکل می‌گیرد تاکید می نمایند. برای مثال،   یکی از معلمان Gymnasium اظهار داشت که یک شخص تحصیل کرده باید حداقل بر1 یا2 زبان خارجی تسلط کامل داشته باشدو1 آگاهی بنیادی از جریانات سیاسی، قدرت درک و صحبت و درباره ریاضیات و نظریات  علمی‌و یا توانایی بالا برای تفکر انتقادی وبرهان آوری در اختیار داشته باشد. آموزش با اتمام مدرسه به پایان نمی‌رسد و در دوران کار و شغل افراد ادامه می‌یابد‌،   پیشنیاز آموزش مناسب،   قدرت پیدا کردن دلیل،   تفکر انتقادی و حل کردن مشکلات می‌باشد.  آگاهی از بعضی مسائل نیز ضروری می‌باشد.   یک شخص باید قادر به کار با ،اعداد ماهرانه صحبت کردن در باره نظریات و گفتگوهای هوشمندانه باشد.  و طرز کار با تکنولوژی جدید را بداند. اگر چه معلمان Gymnasium تاکید بر آموزش اجتماعی شدن دارنداما یکی از معلمان  بیان کرد که دو نوع آموزش وجود دارد: اول،   آموزش به عنوان اطلاعاتی منحصر به فرد مانند جبر و شیمی‌و دوم،   آموزش به عنوان  عامل اجتماعی کردن افراد باتوجه به نظر کلیه معلمان، نوع دوم در ایفای 1 آموزش خوب و مناسب بسیار مهمتر می باشد.معلمان مدارس hanpt/Realschule  در بحث دانش مورد نیاز برای آموزش مناسب و خوب به مهارتهایی اصلی از  قبیل توانایی خواندن ، فهم ریاضی و اعداد،ودرک قوانین وسیستم سیاسی دولت وکشوری که فرد در آن زندگی می کند،اشاره می کنند.دربرابر معلمان Haupt/Realschule ، معلمان Gymnasium  بیشتربر اهمیت  نقشهای اجتماعی آموزش تأکید دارند: آموزش خوب و مناسب به معنی توانایی سر و کار با مشکلات مختلف و درگیریهای اجتماعی  در حال افزایش می‌باشد و پیدا کردن راهی برای شخصی که می‌خواهد مستقل و مسئول باشد برود.   البته در 1جامع دموکراتیک،   این به معنی فهمیدن مشکلات جامعه دمکراتیک می‌باشد.  یک فرد تحصیلکرده می‌داند که چگونه در یک جامعه دموکراتیک زندگی کند. معلم hanpt/realschule چنین تأکید می‌کند که مدرسه به تنهایی نمی‌تواند وظایف لحظه‌ای آموزش جوانان را کامل کند بیشتر یک آموزش خوب ومناسب باید « به طور بنیادی » و به صورت یکنواخت در کل زندگی پرورش داده شود. بسیاری از والدین و معلمان اظهار کردند که اهمیت آموزش برای پرورش دادن پیشرفتهای فردی و ترقی در نظم شخصی باید به افراد جوان نشان دهیم که چه  توانایی و استعدادهایی دارند که در حقیقت دانش‌آموزان طرز چگونه یادگرفتن را می آموزند و در طول این جریان می‌غهمند که قادر به تمرکز بر روی هر مطلبی می‌باشند و مفهوم هر موضوع را یاد می‌گیرند همینطور به چندین نفر از والدین دانش‌آموزان دبستانی عقیده داشته‌اند که هدف آموزش پرورش  پیشرفتهای فردی می باشد.

معضلات آموزشی

چندین بحث با زیر سئوال قرار دادن سیستم مدارس آلمان،توجه معلمان، و والدین و دانش آموزان را به خود معطوف کرد. یکی از اصلی ترین این بحثها در سیستم آموزش آلمان،سنی است که درآن دانش آموزان برای ورود به یکی از 4 نوع مدارس متوسطه انتخاب می شوند.   در بیشتر موارد دانش‌آموزان بعد از کلاس چهارم به یکی از مدارس Gymnasium realschule،   hanptschule،   یا gesamtschule وارد می‌شوند.   به طور کلی دانش‌آموزان،   معلمان و والدین از مدارس Gymnasium از سیستم موجود راضی می باشند در حقیقت تعدادی از معلمان  Gymnasium آرزوی برگشتن سیستم‌های انتخابی گذشته را دارند، بسیاری از دانش‌آموزان Gymnasاز سیستم کنونی مدارس حمایت می‌کنند و اغلب می‌گویند که پذیرش آنها در به Gymnasium براساس هوش آنها بوده است. به عقیده بسیاری از معلمان باید دانش‌آموزان عالی از یکدیگر جدا شوند تا بتوانند نیرو و توان آکادمیک خود را کامل کنند.آلمان کشوری است بدون منابع طبیعی،   وبیشتد از نظر صنعتی توسعه یافته است.   آلمان تنها می تواند به کشور‌های خارجی مغزها ، مهارت‌های و توانائی‌ها خود را صادر کند.  بنابراین بسیار بی رحمانه  می باشد که مدارس ما کودکانمان را برای رشد ذهنی پرورش می دهد.   بنابراین که سیستم مدارس آلمان  مناسب می باشد البته باید برای دانش آموزان موقعیتهایی وجود داشته باشدتا حرکتی صعودی از  realschule به Gymnasium داشته باشند.  اما این موقعیتها بعد از کلاس چهارم،   ششم و دهم بوجود می آیند در مقابل،   اساتید،   والدین و دانش‌آموزان از دبستآن‌های دیگر به عنوان عیب جویی از سیستم موجود،   به طور کلی گفتند که کلاس چهارم “ زمان خیلی زودی برای تصمیم گیری و تقسیم بندی می‌باشد”.  پدر یکی از دانش‌آموزان مدرسه فنی حرفه‌ای می‌گفت که سیستم مدارس آلمان برای پرورش دادن دانش‌آموزانی که از نظر اجتماعی و روانشناسی پیشرفت کرده باشند.، مناسب نمی باشند.اودر ادامه گفت:  سیستم آموزشی،   آلمان شرق سابق در مقایسه با سیستم فعلی،   زمان زیادی را برای تصمیم گیری دانش‌آموزان،   اساتید و والدین در مورد مدارسی  که در آن علاقه و توانایی‌های دانش‌آموز قرار گرفته است، اختصاص می داده است.

ارزیابی تحصیلی

سیستم  نمره دهی

معیارهای سختی امتحانات و شیوه نمره دادن در مدارس Gesam tschale  متفاوت می باشدیک معلم نمرة «1» درRealschule را با یک نمرة«3» در Gesamtschule مقایسه کرد و اضافه نمود دانش‌آموزان ضعیف Gesamtschule با نمرة «4» یا «5» قادرند در Realschule نمرة «3» بدست بیاورند.  برآورد شده است که تفاوت رتبه بندی بین Realschule و Hauptschule در حدود 1الی 5/1 نمره نی باشد در انواع مدارس کارنامه ها  به همراه آزمون‌های اصلی 2 بار در سال  به خانه دانش آموزان ارسال می‌گردند و باید بوسیلة والدین دانش‌آموزان مورد ملاحظه قرار گیرد. نمرة دانش‌آموز برای هر درس شامل نمرة آزمون‌، فعالیت کلاسی، تکالیف و آزمونها می‌باشد. دانش‌آموزان Hauptschule   هر سال در هر یک از دروس ابتدایی آلمانی، انگلیسی و ریاضی شش تا هشت آزمون‌ می‌دهند. در هر صورت، آمادگی دانش‌آموزان Hauptschule برای آزمون‌ها معمولاً حداقل می‌باشد. از دانش‌آموزان Hauptschule در ایالت مرکزی ندرتاً برای رفتن به کلاس بالاتر ممانعت به عمل می‌آید. برای اینکه دانش‌آموزان به پایة بعدی ترقی کنند هر نمرة 5 در کارنامه دانش‌آموزان باید بوسیلة یک نمرة4 در موضوعی دیگر معدل گیری شود.  اگر چه کارنامه ها به خانه فرستاده می‌شود تا بوسیله والدین مورد ملاحظه قرار گیرد،  اما دانش‌آموزان گفتند که  به طور طبیعی درباره نمراتشان با والدین بحث و گفتگو نمی کنند. یک معلم پایة نهم توضیح داد که کارنامه به‌عنوان « اخطار مدرسه به والدین در بارة پیشرفت تحصیلی فرزندانشان» می‌باشد. والدین برای ملاقات با معلمان ازادند، آن‌ها باید قادر به توجیه نمره‌ها باشند. در موارد افزایش نارضایتی، والدین در آلمان می‌توانند مستقیماً از پیگرد قانونی استفاده کنند. در هر صورت این مسأله هرگز در Hauptschule اتفاق نمی‌افتد. دانش‌آموزانRealschule  در هر سال تحصیلی در دروس ابتدایی شان شامل ریاضی 6  آزمون‌ اصلی می‌دهند. دردرس علوم ،دانش‌آموزان بیشتر بر اساس کارهای تجربی و آزمایشی داخل کلاس ارزیابی می‌شوند تا بر اساس آزمون‌های کتبی معلمانRealschule  در ایالت مرکزی عموماً خود آزمونها را تدوین می‌کنند. یک معلم توضیح داد که او گهگاه آزمون‌های فیزیک و ریاضی را در همکاری با یک معلم دیگر تدوین کرده است.  به هر حال این مکرراً کار ساز نبوده زیرا سایرین معلمان، کلاسی با توانایی کمتر دارند و ممکن است تعیین تاریخی همزمان برای گرفتن آزمون‌ سخت باشد. در پاسخ به سؤالی در ارتباط با نمره دادن و سطح سختی این معلم متذکر شد که موضوع تدریس شده در کلاس « ضعیف تر» متفاوت بود که در آن کلاس نسبت به کلاس خودش دستیابی به نمرة «2» ممکن و«احتمالاً آسان تر» بود. مانند Hauptschule وGesamschule و Realschule ایالت مرکزی از ارتقاء تعداد خیلی کمی‌از دانش‌آموزان ممانعت بعمل آمده است. یک نمرة ردّی در 2 موضوع اصلی (آلمانی و ریاضی ) باعث تکرار همان پایه خواهد شد.  به هر حال جبران یک نمرة ردی در یک موضوع بوسیلة دست یابی به نمره بالاتر در سایر درس‌ها ممکن می‌باشد. اگر یک دانش‌آموز یک نمرة 5 در دینی و نمرة 2 در فیزیک گیرد،   قبول خواهد شد.

در ایالت جنوبی نمره‌های دانش‌آموزان Realschule بر اساس چهار آزمون‌ دربارة مباحث ابتدایی انگلیسی،  آلمانی و ریاضی و یک آزمون‌ شفاهی کوتاه 10 تا 15 دقیقه‌ای تعیین می‌تواند که هر زمانی می‌تواند گرفته شود. معلم فقط باید به دانش‌آموزان آگاهی دهد که آن‌ها بر اساس پاسخ گویی شان ارزیابی می‌شوند. آزمون‌ شفاهی ممکن است فقط به مفاد کلاس‌های اخیر مرتبط باشد. تمام دوره‌های دیگر هر سال 2 آزمون‌ اصلی و یک آزمون‌ شفاهی به عنوان آزمون‌ رسمی‌دارند.  به علاوه معیارهای لازم برای ارتقاء در ایالت جنوبی نسبت به ایالت مرکزی بالاتری می‌باشند. از دانش‌آموزان Realschule  در ایالت جنوبی چنانچه نمرة بالای 5 بگیرند برای رفتن به پایة بعدی ممانعت به عمل خواهد آمد. 

امتحانات تکمیلی: دانش‌آموزان ایالت مرکزی در Realschule  باکسب  معدل رضایتبخش فارغ‌التحصیل می‌شوند.  این حالت در بسیاری از ایالتها وجود دارد. اگر چه در بعضی ایالتها مثل ایالت جنوبی،   بعد از پایه دهم باید از دانش‌آموزان یک آزمون‌ تکمیلی پیشرفته گرفته شود. مانند Abitur   در ایالت جنوبی، در پایان هر سال مقیاس‌های بین تمام مدارس صورت می‌گیردو معدل نمرات از طریق ایالت در روندی تبلیغاتی برای کلاس‌های ویژه معلمان یا مدارس منتشر می‌شوند. نتایج بوسیله مدیر آموزش جهت ارزیابی دقیق استفاده می‌شوند و معلمان باید هر انحراف منفی میانگین را توجیه کنند. اگر چه از دانش‌آموزان Hauptschule در اغلب ایالتها آزمون‌ کلی گرفته نمی‌شود رتبه‌ای که آن‌ها در Hauptschule بدست می‌آورند می‌تواند برای تعیین آموزشهای آینده و فرصتهای کار آموزی مهم باشد.  بخاطر دیپلم‌های بلا استفاده، دانش‌آموزان Hauptschule با رقابت سختی برای کارآموزی در هنرستانهای فنی پاره وقت روبرو هستند.

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


 
نظرات 1 + ارسال نظر
سحر خانم چهارشنبه 7 بهمن 1394 ساعت 16:29 http://sahar24.20r.ir/

خیلی ممنون از وب سایت خوبتون وبتون خیلی عالیه موضوعاتشو متنوع ترکنین بهتره
96518

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد