«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

سیاست‌‌های آموزشی سوئد

از جمله اصول بنیادی نظام آموزش سوئد می‌توان به برخورداری کلیه کودکان و نوجوانان سوئدی (بدون در نظر گرفتن جنسیت ، محل اقامت و زمینه‌های فردی، اجتماعی و مالی) از فرصت‌ها و امکانات یکسان آموزش اشاره نمود. برنامه‌های درسی و جداول زمانی نیز در سطوح ملی و کشوری اعتبار داشته و مقررات دولتی نظام آموزشی در قالب قوانین آموزشی اعمال می‌گردد . فعالیت‌های پیش دبستانی طی سال 1998 در قالب تمرکز بر قوانین آموزشی و به صورت تدوین آئین نامه‌های آموزشی صورت گرفت.گفتنی است که تا قبل از سال 1998 مقررات فوق بخشی از قوانین خدمات اجتماعی محسوب می‌گردید. در سال 1999 دولت سوئد به بازبینی قوانین آموزشی توسط کمیته‌های پارلمانی مبادرت نمود. هدف از اجرای طرح فوق هر چه ساده و شفاف تر نمودن قوانین آموزشی و اهداف و مسئولیت‌های دولت و شهرداری‌های کشور در این خصوص بود. از جمله دیگر اهداف طرح مذکور مشخص تر نمودن وظایف شهرداری‌ها در جهت تضمین کیفیت و اعمال سیاستهای برابری طلبانه در اعطای امکانات آموزشی به افراد می‌بود.

  

سیستم پیش از اصلاحات

در نظام آموزش پیش از اصلاحات، هدف از آموزش درمدارس پایه آموزش مهارتهای لازم جهت حضور دانش آموزان درجامعه بوده و کلیه این موارد به عنوان پایه‌ای جهت تحصیل بیشتر درمراکز آموزش متوسطه محسوب می‌گردید. درحال حاضرمدارس پایه کشور سوئد از3 سطح ذیل متشکل می‌گردد:

ـ سطح مقدماتی ( سال اول تا سوم )

ـ سطح متوسطه ( سال چهارم تا ششم )

ـ سطح تکمیلی ( سال هفتم تا نهم )

در نظام آموزشی پیش از اصلاحات از آموزش درسطح متوسطه ومقدماتی تحت عنوان آموزش ابتدایی و از آموزش درسطح تکمیلی به عنوان آموزش مقدماتی متوسطه یاد می‌گردد.

مدارس سطح مقدماتی و متوسطه در اغلب مناطق مسکونی وجود داشته، یک یا دو کلاس در سال برگزار نموده و150 تا 300 دانش آموز را تحت پوشش قرارمی‌دهند. مدارس کوچکتر در نواحی روستایی کم جمعیت واقع شده و دانش آموزان 2 تا 3 سال مختلف به تحصیل در آن مراکز مبادرت می‌نمایند.

مدارس سطح تکمیلی بطور معمول بزرگتر بوده و600 –150 دانش آموز را تحت پوشش قرار می‌دهند. طی سالهای اخیرتعداد مدارسی که کلیه سطوح را  تحت پوشش قرار می‌دهند از افزایش برخوردار گردیده است. معلمین این سطوح بطور عملی به ارائه کلیه مباحث آموزشی به دانش آموزان مبادرت می‌نمایند. معلمین آموزش دیده نیز به آموزش موسیقی، هنرهای دستی ، مطالعات تصویری و تربیت بدنی از سطح متوسطه به بعد مبادرت می‌نمایند.

سیستم پس از اصلاحات

تغییرات اخیری که درچارچوب قوانین نظام آموزشی مدارس کشور رخ داده به کنترل وساماندهی مدارس و ایحاد شرایط کاری و تغییرات اساسی درمدارس منجر گردیده است. در دسامبر1993 ، مجلس ملی سوئد قوانینی بر پایه خط مشی برنامه‌های جدید برای سیستم مدارس کشور طراحی نمود. این قوانین با مدیریت بر پایه نتایج و اهداف سیستم آموزشی مدارس هماهنگی دارد.سیستم جدید ا ز سال تحصیلی 1995-1996 برای پایه های 7-1مدارس پایه ویژه دانش‌آموزان ناتوان ذهنی و مدارس ویژه دانش‌آموزان سامی زبان به مورد اجرا گذارده شد. دانش آموزانی که هم اکنون در پایه هفتم تا نهم به تحصیل مبادرت می‌نمایند،می‌توانند با توسل به نظام قدیم آموزشی به تحصیلات خود پایان دهند.

این در حالی‌است که نظام جدید آموزشی از سال تحصیلی 1997-1998 به صورت کامل به مورد اجرا گذارده شد.

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد