دوره آموزش ابتدایی طی آموزش فراگیر9 ساله به کودکان رده های سنی7 تا 16 سال ارائه میگردد. این درحالی آست که در صورت توافق والدین، کودکان از حق آموزش در سن6 سالگی برخودار میگردند. طبق آخرین آمار بدست آمده در سال 1998 بالغ بر7% از دانش آموزان مقطع آموزش ابتدایی کشور سوئد در رده سنی6 سال قرار داشته اند. علاوه بر این در شرایط خاص میتوان دوره آموزش کودکان سوئد را تا رده سنی8 سال به تعویق انداخت. دوره های آموزش پایه ابتدایی به طور رسمی از سال 1824 در سوئد برگزار گردید. تا مدتها دورههای آموزش ابتدایی به افراد طبقه کم در آمد جامعه تعلق داشته، هیچ ارتباطی با تحصیلات عالی نداشت. به نحوی که اغلب مدارس متوسطه دولتی درشهرهای کشور فعالیت داشتند. دختران از مجوز ورود به مدارس متوسطه دولتی و مقدماتی متوسطه برخوردار نبوده و در عوض در مدارس ویژه دختران ثبت نام مینمودند. این درحالی بود که از آغاز قرن20مدارس مقدماتی متوسطه مختلط درکنار تعداد زیادی مدارس دخترانه آغاز به فعالیت نمود. در دهه1940 اصلاحات دراز مدتی با هدف گسترش آموزش پایه اعمال گردید. در سال 1962 آموزش پایه فراگیر به تصویب مجلس رسیده و طیسال تحصیلی1972-1973 به طور کامل به مرحله اجرا درآمد. این اقدام خود به یکپارچگی مدارس ابتدایی با دوره آموزش7ساله و مدارس مقدماتی متوسطه با دوره آموزش 4 ساله منجرگردید در همان اثناء مدارس ویژه دختران منحل شده و نخستین مواد درسی پیشرفته آموزشی در مدارس تدریس گردید. ساختار آموزش پایه برمدارس ابتدایی، مقدماتی متوسطه محلی، مدارس سامی زبان ویژه کودکان سوئدی ساکن شمال کشور و مدارس ویژه کودکان مواجه با معلولیتهای جسمانی و ذهنی مشتمل میگردد.
تعداد دانش آموزان ، آموزگاران و هزینه کل آموزشی
هزینه کل ( برمبنای میلیاردکرون ) |
نسبت آموزگاران به 100 دانش آموز |
تعداد آموزگاران |
تعداد دانش آموزان |
سال تحصیلی |
44.2 |
8.3 |
73524 |
89.703 |
1994 |
46.6 |
8.1 |
73380 |
908.882 |
1995 |
49.0 |
4.8 |
72669 |
927.004 |
1996 |
49.4 |
4.6 |
71894 |
946.444 |
1997 |
51.6 |
7.5 |
73006 |
986.229 |
1998 |
از جمله مهمترین اهداف آموزشی مقطع آموزش ابتدایی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1.گسترش معیارها و ارزشهای اخلاقی معمول درمیان کودکان
2.تلاش درجهت رشد ذهنی و یادگیری هرچه بیشترکودکان سوئدی
3. نفوذ درکودکان
4.برقراری هماهنگی میان مراکز آموزش پیش دبستانی و مدارس ابتدایی
5.تلاش درجهت رشد فکری کودکان در زمینه روشن بینی و احترام به حقوق دیگران
6. فراهم نمودن فرصتهای مناسب در جهت کشف مطالب از طریق پرداختن به بازی ، گفتگو ، آواز ، موسیقی ، نمایش ، هنر، کارهای دستی و ورزش
7.یادگیری مطالب از طریق پرداختن به فعالیتهای روزمره در قالب موقعیتهای طبیعی و معنی دار
مسوولیت ارزشیابی تحصیلی مراکز آموزش ابتدایی بر عهده مؤسسه ملی آموزش میباشد.موسسه مذکور به جمع آوری مقادیرمعتنابهی از اطلاعات، پردازش اطلاعاتی و ارائه گزارشات سالیانه از عملکرد مراکز آموزش ابتدایی مبادرت مینماید. در ارزشیابیهای مذکور علاوه بر بررسی وضعیت موجود مراکز و مدارس ابتدایی، فعالیتهای سالیانه مدارس نیز مدنظر قرار میگیرد.علاوه بر این سه نظام اطلاعاتی اساسی در جهت ارزشیابی برنامه های آموزشی مقطع آموزش ابتدایی اعم از برنامه مستمر ملی، برنامه توصیف وضعیت مدارس و برنامه آزمونهای کشوری به مورد اجرا گذارده میشود.
برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.