ساختار اولیه مراکز آموزش مقدماتی معلمان کشور سوئد در سال 1842 توسط نهادهای آموزشی ایالتی بنا نهاده شد. این درحالیست که آموزش معلمان درکشور سوئد به طور جدی پس از وضع مقررات ویژه آموزشی طی سالهای 1865-1862 درتعداد9مرکز آموزش معلمان (6 مرکز ویژه آموزش معلمین مرد و 3 مرکز ویژه معلمین زن) ارائه گردید. تا سال 1968 مسئولیت برگزاری دورههای آموزش معلمان بر عهده کلیساها به ویژه کلیسای جامع سوئد قرار داشت.گفتنی است که درابتدا دورههای آموزش معلمان در مراکز غیر آکادمیک معلمان برگزارمیگردید واین درحالیست که از سال 1968برخی از مراکز فوق به دانشکدههای آموزش معلمان تغییر وضعیت داده و برخی نیز تعطیل شد.
در سال 1977 و در نتیجه اصلاح قوانین آموزش عالی، کلیه مراکز آموزش معلمان تحت سیستم آموزش ملی دانشگاهها و دانشکدههای کشور قرار گرفت. برنامه جدید آموزش معلمان طی سال 1993 به اجرا گذارده شد. هدف اجرای طرح مذکور ارائه برنامههای آموزشی10هفتهای به کودکان استثنائی میباشد. دانشگاهها و کالجها که مجریان طرح مذکور محسوب میگردند خود به نحوی به اجرای برنامههای آموزشی مبادرت مینمایند.
معلمین مقطع آموزش پیش دبستانی، آموزش پاره وقت و معلمین و مدیران مدارس معمولاً توسط شهرداریها استخدام میگردند. انجمنهای محلی سوئد نیز به مذاکره با اتحادیههای معلمین درخصوص حقوق و شرایط کاری مبادرت مینمایند و این درحالی است که معلمین مدارس غیرانتفاعی توسط مدارس استخدام میگردند. تا قبل از ژانویه 1991، معلمین مدارس پایه و مقطع متوسطه توسط شهرداریها استخدام میشدند اما این انجمن های ایالتی بودند که به گفتگو با اتحادیههای معلمین درخصوص تعیین حقوق و مزایا و شرایط کاری به گفتگو مبادرت مینمودند. در آن اثناء مسئولیت رسیدگی و نظارت بر عملکرد معلمین به روشنی به انجمن های ایالتی یا شهرداری محول نشده بود بلکه میان آندو تقسیم شده بود. این درحالی است که طی سالهای متمادی واگذاری مسئولیت کار فرمائی به شهرداریها ادامه داشت. از نظر شهرداریها وضعیت کارفرمائی دوگانه، مانعی جدی برسر راه عملکرد شهرداریها جهت اتخاذ سیاست کامل و بهانهای جهت فرار انجمنهای ایالتی از بر عهده گرفتن مسئولیت انجام فعالیتها به حساب میآمد. اتحادیههای معلمین نیز بر این عقیده بودند که قوانین ایالتی به عنوان تضمینی جهت فراهم آوردن شرایط آموزشی یکسان در نقاط مختلف مطرح میباشند.
باتوجه به اینکه برسر این مساله طی چندین دهه تحقیق و تفحص صورت گرفته بود،نهایتا در سال1989 لایحهای ارائه گردید که براساس آن قوانین ایالتی انتصاب معلمین لغو و مسئولیت تام رسیدگی و نظارت بر امور مدارس به شهرداریها تفویض گردید.به عبارت دیگر با ازمیان برداشته شدن قوانین استخدامی ایالتی، شهرداریها عهدهدار مسئولیت کامل نظارت برعملکرد معلمین و مدیران مدارس کشور گردیدند.از اول ژانویه1991 معلمین مراکز آموزش پیش دبستانی و پاره وقت نیز به عنوان کادر وابسته و تحت نظارت شهرداریها محسوب گردید. در این میان انجمن ایالتهای محلی سوئد نیز مسئولیت مذاکره برسرحقوق و شرایط کاری معلمین با اتحادیههای معلمین را عهده دار گردید.
واپسین مذاکره میان این دو درخصوص تعیین حقوق و شرایط کاری معلمین در مورخه دسامبر2000 صورت گرفت. واگذاری اختیارات و آزادی عمل بیشتر به شهرداریها بدین معنا بود که علاوه برمدارس، شهرداریها نیز به تصمیم گیری درخصوص چگونگی ادارة مدارس با درنظرگرفتن اهداف تعیین شده توسط دولت و مجلس ملی سوئد Riksdagنائل آمدند.
تا قبل از دهه1960 ، معلمین مقطع آموزش پیش دبستانی در مدارس ویژه آموزش پیش دبستانی آموزش میدیدند. رشد سریع مدارس طی دهههای1960 و1970منجر به گسترش سریع مراکز آموزش معلمان پیش دبستانی گردید. در همین اثناء آموزش آموزگاران بیکار بدون وضع مقررات خاصی توسعه یافته و دراشکال مختلفی به اجرا درآمد.لازم به ذکر است که آموزشهای فوق مدت زمان 2 سال به طول انجامیده و دردانشکدههای تربیت معلم و آکادمیهای پیش دبستانی برگزارمیگردد.
در سال 1997 مراکز آموزش پیش دبستانی و آموزگاران بیکار با یکدیگر ادغام گردید. درمورخه1 جولای 2001 روش جدید منسجمی درجهت جایگزینی آموزش معلمین مقطع پیش دبستانی با آموزش معلمین سالهای اولیه آموزش پایه طراحی گردید به عبارت دیگر مدرک تدریس کودکان و نوجوانان با مدرک تدریس مقطع پیش دبستانی و مقطع آموزش ابتدایی جایگزین شد.
طرح مذکور مشتمل بر160-140 واحد درسی برابر با 4-5/3 سال اشتغال به تحصیل میباشد. محتویات برنامه توسط برگزار کنندگان دورههای آموزشی تعیین شده و جهت دریافت مدرک مذکور دانشجویان ملزم به محقق ساختن اهداف دورة آموزش عالی میباشند.
جهت تدریس درمراکز آموزش ابتدایی کشور سوئد گذراندن دوره آموزشی3 ساله در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور طی سطوح آموزشی به شرح ذیل الزامی است:
سطوح اول و دوم
آموزش پایه 1 تا 7 ( 5/3 تا 5/4 سال آموزش تئوریک) و گذراندن آموزش نظری و عملی 1ساله
آموزش پایه 4 تا 9 ( 5/3 تا 5/4 سال آموزش تئوریک) معلمین این پایه آموزشی در صورت افزایش دوره های مطالعاتی خود در موضوعات نظری از مجوز تدریس درمراکز آموزش تکمیلی متوسطه برخوردار میگردند.گفتنی است که معلمین دروس عملی ( کارگاهی ) و معلمین دروس هنری در دانشکده های خاص آموزش میبینند.از جمله مهمترین شرایط لازم ویژه معلمین مقطع آموزش ابتدایی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1.تسلط کافی بر زبان سوئدی
2.برخورداری از اطلاعات کافی درخصوص قوانین جاری نظام آموزش دولتی و مقررات ویژه اهداف آموزشی
3.گذراندن دوره هاو برنامه های آموزشی ویژه معلمین سوئدی
تا دهه 1980 تنها شرط لازم جهت فعالیت به عنوان معلم مقطع آموزش پیش دبستانی برخورداری از گواهی قبولی از یک آکادمی پیش دبستانی ایالتی بود.گفتنی است که در آن اثناء، معلمین مقاطع آموزش پایه تحت تعلیم قوانین مسیحیت و کلیساها قرار داشته و تعلیم زبان سوئدی، ریاضیات و آواز به معلمین از اهمیت زیادی برخوردار بود. مدت زمان آموزش معلمان مقطع آموزش پایه از مدت زمان 2 سال آغاز گردیده و تا 4 سال افزایش یافت. در آن اثناء مراکز آکادمیک کشورخود مسئولیت پذیرش و تعیین میزان پذیرش دانش آموزان بر مبنای مساحت مراکز آموزشی را بر عهده داشتند، تا اینکه به تدریج ، معیار نمره و آزمون استعدادهای تحصیلی جایگزین معیارهای پذیرش سنتی گردید. فعالیت مراکز آموزشی بخش خصوصی بدون حمایت از سوی دولت آغاز شده و دوره های آموزشی به صورت دوره های آموزش کوتاه مدت به داوطلبین ارائه گردید. در ابتدا، دورههای آموزش معلمین مقطع آموزش ابتدایی توسط بخش خصوصی حمایت میگردید تا اینکه طی سالهای آتی برگزاری چنین دورههای آموزشی تحت حمایت رسمی دولت قرار گرفت. در سال 1931 زمانیکه مراکز ایالتی عهده دارمسئولیت برگزاری دورههای آموزش معلمان مقطع آموزش پایه گردیدند، مدت زمان دوره های آموزشی به 2 سال افزایش یافت. براساس تفکر تربیت آموزشگاهی آن زمان طبقات مختلف معلمان تحت تعلیم دورههای آموزش مشابه روش تدریس قرار میگرفتند تا از این طریق فاصله میان معلمین پیش دبستانی و مربیان مدارس رسمی کاهش یابد. در سال1950 تصمیمی درجهت احداث دانشکده ویژه آموزش معلمان اتخاذ گردید. چند سال بعد تعداد 6 دانشکده جامع تربیت معلم احداث گردید. در سال 1968 دانشکدهها و دانشگاههای آموزش معلمان کاملاً جایگزین آکادمیهای آموزشی معلمان گردید. از جمله عمده ترین تغییرات اصلاحی به عمل آمده در ساختار آموزش معلمان طی سال 1968 میتوان به تدوین و تعیین برنامههای ملی آموزش معلمان اشاره نمود. در سال1977 نظام آموزش معلمان با سیستم آموزش عالی ادغام گردید. در پاییز سال 1988 طرح جدید ویژه آموزش معلمان مقطع آموزش پایه تدوین گردید.گفتنی است که طرح مذکور برای مدارس پایه برخوردار از کودکان ردههای سنی 6-1 سال و 9-7 سال به مورد اجرا در آمد.هدف عمده اعمال چنین تغییراتی مورد توجه قرار گرفتن مدارس پایه به عنوان مراکز آموزشی منسجم و غیر وابسته به مراکز آموزشی بالاتر بود. بدین ترتیب دورههای آموزش معلمان مدارس پایه با هدف ایجاد فرهنگ منسجم تر برای معلمان مدارس پایه سازماندهی گردید. درسال93-1992 نیز برنامههای آموزش معلمان برای گروههای سنی بالاتر درمدارس پایه و با هدف ایجاد تنوع و گوناگونی بیشتر در ساختار آموزش پایه کشور ارائه گردید. پس از اعمال اصلاحات در ساختار آموزش عالی در سال1993 برخورداری از گواهینامه تدریس در مقاطع آموزش پایه برای معلمین دانش آموزان ردههای سنی 7-1 و 9-4 الزامی گردید.
قبل از اصلاح قوانین آموزش عالی درسال 1977، دانشجویان ملزم به تکمیل مطالعات نظری خود در دانشگاه یا دانشکدههای آموزش عملی معلمین، جهت احراز گواهینامه تدریس درمقاطع بالاتر آموزشی گردیدند. پس از سال 1977 دورههای آموزش نظری معلمان مقاطع بالاتر در قالب برنامههای آموزشی 5/5-4 سال سازماندهی گردید. در سال تحصیلی93-1992 طرح آموزش آکادمیک معلمان مقاطع بالاتر به صورت برنامههای آموزش40 مرحلهای به علاقه مندان ارائه گردید. پس از اصلاح قوانین آموزشی سال1993 در سیستم دانشگاهی و دانشکدهای تنها یک دیپلم مربیگری ویژه مقاطع بالاتر تحصیلی متمرکز بر مباحث تئوری، عملی و یا تلفیقی از هر دو به فارغالتحصیلان ارائه میگردید. در اول جولای سال 2001 طرح متدهای منسجم تر و جدید ترتدریس ارائه گردید.
درطول دوره آموزشی، دانشجویان مراکز آموزش عالی مرتباً از طریق آزمون های نوشتاری، گفتاری و نگارش مقالات، مورد ارزیابی قرار میگیرند.
براساس توافقات ملی به عمل آمده میان انجمنهای محلی سوئد و موسسات آموزشی، معلمین و اساتید قبل از استخدام دائم برای یک دورة آموزشی12ماهه استخدام میشوند. هدف دورة آزمایشی فراهم آوردن فرصت یک ساله برای معلمین جدید جهت تعلیم و تربیت به نحو احسن تحت نظارت معلمین با تجربه میباشد.
قوانین مربوط به معلمین و مدارک لازم جهت تدریس را میتوان در قوانین آموزش و پرورش کشور سوئد یافت. قوانین مربوط به اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و کالجها نیز توسط وزارت آموزش عالی بررسی و ارزیابی میگردد.
براساس قوانین آموزش و پرورش کشور سوئد کلیه شهرداریها و انجمن های ایالتی کشورموظف به استخدام و بهکار گیری معلمین برخوردار از شرایط تدریس میباشند. شرایط کاری براساس انعقاد قرارداد اصلی میان انجمنهای ایالتی و اتحادیه معلمین مشخص میگردد. درمدارس غیرانتفاعی، نیز اتحادیةهای تجاری به مذاکره باسازمانهای استخدامی مربوطه مبادرت مینمایند. دانشگاهها ودانشکدهها خود راسا ملزم به نصب اعضاء هیئت علمی میباشند. درسال 1991 قوانین جدیدی جهت انتصاب، آموزش و ارتقاء اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها ارائه گردیده و موسسات آموزش عالی ازحق اعطای عنوان پرفسوری به اساتید برجسته برخوردار گردیدند.
پس از جولای 2000 معلمین متقاضی استخدام دائمی درمدارس ملی، ملزم به برخورداری از مدرک تحصیلی دبیری، آشنایی کامل با زبان سوئدی و آگاهی برقوانین آموزشی مدارس به ویژه قوانین مربوط به اهداف آموزشی میباشند. متقاضیان ملزم به گذراندن دورة آموزش معلمان در سوئد و یا کشورهای عضو EFTA یا EU (اتحادیه اروپائی ) میباشند. اگر چنانچه متقاضیان دورةهای آموزش عالی موفق به گذراندن واحد های آموزشی در مراکز داخلی یا سازمانهای مذکور نشده باشند، آژانس ملی آموزش عالی به تصمیم گیری درخصوص اعتبار یاعدم اعتبار آن مبادرت مینماید. مدارس مقطع تکمیلی متوسطه نیز ملزم به انتصاب معلمینی بامدرک علمی کارشناسی ارشد میباشند.گفتنی است که متقاضیانی که از شرایط فوق برخوردار نباشند تنها به مدت 12 ماه به استخدام مراکز آموزشی نائل میگردند. براساس قوانین موجود، قبل از استخدام رسمی، کلیه معلمین دورة استخدام آزمایشی 12 ماهه را پشت سر میگذارند. هدف از این دورة آزمایشی ، فراهم آوردن فرصت آشنائی معلمین جدید و تازه کار با متدها و روش های آموزشی تحت نظارت معلمین مجرب میباشد. مجلس ملی سوئد ( Riksdag ) براساس لایحه پیشنهادی دولت به اعمال تغییراتی درقوانین آموزش و پرورش جهت تعیین تواناییهای زبانی لازم معلمین مبادرت نموده است.. دلیل تغییرقانون مذکور امکان برخورداری معلمین خارجی از تسلط بر زبان سوئدی هم سطح با معلمین سوئدی میباشد.
اکثریت معلمین و مربیان مقطع آموزش پیش دبستانی سوئد به استخدام شهرداریها یا مدراس غیر انتفاعی گمارده شده و این درحالی است که مدرسین دانشگاهها وکالجها به استخدام خود موسسات در آمده و درنتیجه در استخدام نهادهای ایالتی میباشند.
اگر چه درحوزة آموزش ، قوانین ملی خاصی درخصوص فرصتهای شغلی معلمین تعیین نگردیده با این حال فرصتهای ارتقاء شغلی اعضاء هیئت علمی مراکز آموزش عالی به واسطه تصویب قوانین ویژه آموزش عالی فراهم آمده است. معلمین سوئدی جهت ارتقاء کیفیت کارخود ملزم به برگزاری برنامه های آموزشی مشابه کشورهای عضو EFTA و EU میباشند. درصورت کمبود معلمین کار آزموده از معلمین آموزش ندیده برای مدت زمان محدود بهره گیری میشود. معلمین مدارس پایه در دانشگاهها ،کالجهای دانشگاهی ویا موسسات آموزشی آموزش میبینند.اکثریت معلمین واحدهای1-3 و4-6 به گذراندن دورههای جداگانهای به مدت 2.5 و3 سال مبادرت مینمایند. این درحالیست که معلمین سالهای 7-9 به کسب مدارک دانشگاهی از کالجهای دانشگاهی ویا دانشگاههامبادرت مینمایند. علاوه بر این آنها به احراز دیپلمی نائل میآیندکه در پایان دوره1 ساله تئوری وعملی روش تدریس دروس آموزشی به آنان ارائه میگردد. طی سال دانشگاهی 1988-1989، برنامه مطالعاتی جدیدی ارائه گردید . این برنامه به2 شاخه برنامه معلمین سالهای1-7 و برنامه معلمین سالهای 4-9 تقسیم شده است.گذراندن یک دوره آموزش یکساله تئوری و عملی درخصوص نحوه تدریس، برای کلیه دانشجویان اجباری است. آموزش تدریس دروس پایه سال های 1-7 و 4-3مدت زمان 3 سال بطول میانجامد .دانشجویان ازبین3 نوع برنامه آموزشی پایه به انتخاب یکی مبادرت نموده و ممکن است در یک یا 2 موضوع تخصص یابند.
کار آموزان پایه های9-4 در یکی از 5 زمینه آموزشی تخصص یافته و بسته به رشته تخصصی خود بین 3.5 تا 4.5 سال آموزش میبینند. دانشجویان مذکور مطالعات موضوعی خود را گسترش داده و اطلاعات لازم جهت تدریس درمراکز آموزش متوسطه کسب مینمایند . از سال دانشگاهی 1992-1993 برای معلمان پایه های 4-9 متد آموزشی دیگری نیز طراحی گردید.بدین ترتیب که پس از انجام مطالعات موصوعی دروس مختلف آموزش پایه عملی نیز به آنها ارائه میگردد.معلمان باز آموزی شده پس از گذراندن دوره آموزشی که برای کلیه معلمین مدارس پایه تدارک یافته به گذراندن برنامه مطالعاتی تکمیلی 1ساله نیزمبادرت مینمایند. معلمین واحد های عملی و هنری درکالجهای دانشگاهی ویژهای آموزش میبینند . این معلمین درحیطه کاری خود ، به تخصص دست مییابند، اما این امکان برایشان وجود دارد که در برنامه آموزشی معلمین مدارس پایه حضور یافته وترکیبی از رشته اصلی ویک یا دو رشته دیگر را فراگیرند .در کلیه دوره های آموزش معلمان ، گذراندن یک ترم آموزش تمام وقت اجباری است. مسئولیت ارائه و نظارت بر آموزش ضمن خدمت بر عهده شهرداریها ودولت میباشد آژانس ملی آموزش و پرورش نیز به کسب اطمینان درخصوص برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت درکلیه بخشهای کشور مبادرت مینماید. دانشگاهها وکالجها نیز به برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت ویژه معلمین شاغل مبادرت مینمایند. کمیته های آموزش وپرورش منطقهای نیز به نظارت بر گذراندن دوره ها توسط معلمین میپردازند. علاوه بر این،کلیه معلمین موظفند درآموزش ضمن خدمت که ظرف مدت 5 روز در سال ارائه میگردد و همچنین درفعالیتهای آموزشی فوق برنامه مدارس حضوریابند.
بالغ بر85500 معلم درمدارس تحت نظارت شهرداری و4300 نفر نیز درمدارس مستقل کشور سوئد فعالیت دارند.تعداد کل معلمین شاغل درمدارس پایه بر89400 معلم بالغ میگردد. تعداد 37 معلم نیز در مدارس سامی فعالیت دارند. به طور متوسط درمدارس پایه شهرداری به ازای هر100 دانشآموز 7/6 معلم، درمدارس سامی16/9و درمدارس پایه مستقل7/7 معلم فعالیت دارند. به طورمتوسط به ازای هر 100 دانشآموز 6 /7 معلم اختصاص یافته است. درمدارس شهرداری83/9 درصد معلمین از مدارک علمی برخوردارمیباشند. درمدارس مستقل این رقم بر2/62 درصد بالغ گردیده و متوسط این رقم برای کلیه مدارس پایه بر8/82 درصد بالغ میگردد. تقریبا سه چهارم کادرمراکز آموزش پیش دبستانی در زمره معلمین ویژه مقطع آموزش پیش دبستانی محسوب میگردند و این درحالیست که بالغ بر 84 درصد از آنان از مدارک علمی ویژه تدریس برخوردار میباشند. گفتنی است که تعداد کادر مراکز آموزش پیش دبستانی بر8400 نفر و میانگین کادر آموزشی به ازای هر 100 نفر 8/7 نفر بوده است.در بهار سال2000، تعداد 100 هزار نفر از دانشآموزان به اتمام مدارس پایه نائل آمدند.
گفتنی است که علاوه بر این تعداد 760 معلم نیز در مدارس تحت نظارت شوراهای استانی فعالیت مینمایند. درمجموع تعداد 700/29 معلم در مراکز تکمیلی متوسطه کشور سوئد فعالیت دارند. بهطور میانگین در مراکز تکمیلی متوسطه دولتی به ازای هر 100 دانشآموز، 8/7 معلم و در مراکز تکمیلی متوسطه مستقل، به ازای هر100 دانشآموز 0/7 معلم به خدمت مبادرت مینمایند. نسبت 8 به 10 (%79) از معلمین مقطع تکمیلی متوسطه از مدارک ویژه تدریس برخوردار میباشند. درمدارس تحت نظارت شهرداریها میزان 81 درصد از معلمین از مدرک علمی ویژه تدریس برخوردارمیباشند. گفتنی است که این رقم در مدارس مستقل، بر56 درصد بالغ میگردد.
آمار سال 1993
893932 |
دانش آموزان |
4826 |
مدارس |
13689 |
مدارس مستقل |
166 |
مدارس مستقل |
84011 |
معلمین |
8.3/100 ( دانش آموز) |
نسبت معلمین به دانش آموزان |
معلمان دروس عمومی ازمدارک دانشگاهی برخوردار میباشند. این معلمین همچنین پس از گذراندن دوره مطالعاتی خودیک دوره1 ساله آموزش تئوری وعملی نحوه تدریس را نیز پشت سر میگذارند. حداقل شرایط لازم جهت احراز دیپلم دانشگاهی در آموزش متوسطه گذراندن یک دوره مطالعاتی 4 ساله ،دوره 2 ساله دروس اصلی، دوره 1.5 ساله برای سایر دروس و آموزش1 ساله ویژه آموزش روشهای تدریس میباشد . کلیه معلمین در زمره کارمندان دولتی بوده ومی توانند بصورت نیمهوقت یا تمام وقت فعالیت نمایند.آموزشهای حرفهای درمراکز متوسطه توسط مدرسین برخوردار از مهارتهای تکنیکی یا اقتصادی و یا توسط آموزگاران حرفهای تدریس میگردد . مهمترین خصیصه آموزش ضمن خدمت معلمین مراکز آموزش متوسطه ومراکز آموزش بزرگسالان سوئد، تکمیل قابلیتهای درسی این افراد است چرا که بااین وجودمعلمین به احراز قابلیتهای لازم در برنامه های جدید نظام آموزشی متوسطه نائل میآیند.
میانگین نسبت معلمین به دانش آموزان (طی سال1993)
313662 |
دانشآموزان |
218216 |
مدارس منطقهای |
28876 |
مدارس بخشی |
5570 |
مدارس مستقل |
29398 |
معلمان |
638 |
مدارس |
59 |
مدارس خصوصی |
طی اگوست سال 1999 وزارت آموزش و علوم به فعالیت درخصوص برگزاری میتینگهایی با حضور نمایندگانی از معلمین و مدیران مدارس، کارفرمایان، آژانس ملی آموزش و تعدادی از دانشکدهها در جهت بحث و بررسی پیرامون فرصتهای پیشرفت و افزایش ضریب استخدامی آنان مبادرت نمود. نتیجه کا ر گزارشی بود که طی آن پیشنهاداتی در جهت ارتقاکیفی فعالیتهای معلمین و جاذبه دار نمودن حرفه معلمی ارائه گردید. علاوه بر این از کلیه شهرداریهای جهت حضور در پروژه "مدارس ایدهآل" دعوت به عمل آمد. وزارت آموزش و علوم، اتحادیه مدیران و معلمین مدارس و انجمن ایالتهای محلی سوئد در زمره مبتکرین این پروژه محسوب میگردند. از جمله مهمترین اهداف پروژه مذکور میتوان به ایجاد سازگارهایی در جهت توسعه و بهبود کیفیت کار مدارس، یافتن فرصتهای مناسب جهت پیشرفت و ارتقاء معلمین و ارتقاء توسعه مدارس از طریق برقراری همکاری با مراکز آموزش عالی اشاره نمود. اصلی ترین هدف پروژه بسط و گسترش دانش و تجارب مکسوبه و ارائه تجربیات به مدارس سراسرکشور میباشد. گفتنی است که تعداد33 شهرداری در پروژه 5 ساله مذکور مشارکت داشتند.
برخی از شرایط استخدام اعضاء هیئت علمی دانشگاههای سوئد به واسطه قوانین آموزش عالی تنظیم میگردد. پس از ژانویه 1999، استادیاران رسمی دانشگاهها تنها درصورتی به درجه استادی نائل میآیند که توانائی آنها جهت احراز این موقعیت شغلی مورد تایید قرار گیرد. علاوه بر این قوانین مشابهی درجهت ارتقا درجه مربیان به درجات دانشیاری و استادیاری وجود دارد. اعمال تغییرات جدید بدین معناست که آموزش عالی از مسئولیتهای تعریف شده بیشتری درجهت تعیین وظایف کاری مدرسین برخوردار گردیده است.
درقوانین ملی کشور سوئد قانون یا قوانین خاصی در جهت جابجائی معلمین مقاطع مختلف آموزشی وجود ندارد.مطالعات نشان داده است که طی دوران رشد اقتصادی معلمین همانند سایر گروهای شغلی به جابهجائیهای بیشترشغلی مبادرت مینمایند. طی دهه80 تعدادی از معلمین به عنوان مشاور در حوزههایی نظیر ارتباطات اشتغال داشته اند. عموماً جابهجائی معلمین درکشور سوئد چندان زیاد نیست. آینده استخدامی مربیان، معلمین پاره وقت و معلمین تمام وقت تحت تأثیر سیاستهای محلی قراردارد. علاوه بر این آینده استخدامی مربیان و معلمین پاره وقت به میزان استقبال والدین از دورههای پیش دبستانی و کودک یاری کودکان درسنین قبل از مدرسه نیز بستگی دارد. هیچ قانون ملی جهت برکناری معلمین یاتغییر شغل آنها درکشورسوئد به تصویب نرسیده است. ضعف درمدیریت کاری و انجام فعالیتهای خلاف قانون از جمله عوامل برکناری معلمین محسوب میگردد. دراین گونه موارد قوانین جزایی مشابهی درخصوص معلمین اعمال میگردد. کار فرمایان موظف به بررسی تقاضای معلمین در جهت فعالیت در مراکز پیش دبستانی و مدارس کودکیاری میباشند. آن دسته از افرادی که داوطلب تدریس در مراکز مذکور میباشند میبایستی به اخذ گواهی نامه عدم سوء پیشینه مبادرت نمایند.
حقوق معلمین مقاطع مختلف آموزشی متفاوت بوده و توسط نهاد های منطقهای تعیین میگردد. در مورخه دسامبر سال 2000 اتحادیه معلمان و انجمن ایالتهای محلی سوئد به توافق جدیدی در جهت نظم بخشیدن به شرایط کاری معلمین دست یافتند. لازم به ذکر است که قرار داد مذکور تامارس 2003 از درجه اعتبار برخوردار میباشد. مربیان و معلمین پاره وقت و معلمین بومی از حداقل حقوق دریافتی پس از دورة آزمایشی بالغ بر300/14 SEK و میانگین حقوق معادل 517/16 SEK درماه برخوردار میگردند. معلمین مدارس پایه نیز (معلمین سالهای 7-1آموزشی) از حداقل دریافتی پس از گذراندن دورة آزمایشی بالغ بر200/15 SEK درماه و میانگین حقوق SEK19561 درماه برخوردار میگردند. معلمین مدارس پایه (معلمین سالهای 9-4آموزشی ) و معلمین ویژه آموزش بزرگسالان نیز از حداقل دریافتی پس از دورة آزمایشی ماهیانه بالغ بر SEK 16700 و میانگین حقوق ماهیانه SEK21447 برخوردار میگردند. میانگین حقوق اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و کالجها نیز طی سپتامبر 2000 به شرح ذیل میباشد:
حقوق ماهیانه استادیاران برSEK 23000 ، دستیاران تحقیق برSEK 25300، دانشیاران بر SEK 29700و اساتید بر SEK000/40 درماه بالغ میگردد.
ساعات کاری سالانه معلمین بر1767 ساعت به غیراز ایام تعطیلات بالغ میگردد.
ساعات کاری تنظیم شده توسط کارفرمایان نیز بر 1360 ساعت کاری در سال بالغ میگردد. 104 ساعت آموزش ضمن خدمت در سال نیز برای معلمین تمام وقت در نظر گرفته شده است که ممکن است بهطور نامساوی درمیان افراد تقسیم گردد. ساعات کاری منظم ممکن است بر 194 روز در طول سال تحصیلی مشتمل گردد. باقیمانده ساعات کاری به فعالیت های مدیریتی و وظایف نمایندگی اختصاص مییابد. مدرسین دانشگاهها و کالجها نیز به فعالیت40 ساعت در هفته مبادرت مینمایند.
مربیان پیش دبستانی و معلمین همانند سایرکادر شهرداریها از حق مرخصی به میزان32-25 روز در سال بسته به رده سنی برخوردار میباشند. مدرسین دانشگاهها و کالجها نیز به صورت متغییر از 28، 31 تا35 روز مرخصی بر خوردار میباشند. گفتنی است که مدرسین دانشگاهها نیز همانند سایرکارکنان ایالتی از روزهای مرخصی بسته به رده سن (28 روزتا سن 29 سالگی و 35 روز از40 سالگی به بعد )بهرهمند میگردند. تعطیلات اعضاء هیئت علمی نیز معمولاً حین تعطیلات دانشجویان میباشد.
کلیه معلمین سوئدی درسن 65 سالگی بازنشسته میگردند. روشهایی جهت بازنشستگی پیش از موعد نیز وجود دارد که در این گونه موارد حقوق بازنشستگی به ازای هر ماه بازنشستگی پیش از موعد مقرر کاهش خواهد یافت.
برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.