«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

آموزش غیر رسمی در سوئد

آموزش از راه دور

آموزش از راه دور در کشور سوئد از سابقه طولانی برخوردارمی‌باشد. امروزه اغلب دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ایالتی کشور به ارائه دوره‌های آموزش ا زراه دور در زمینه‌های مختلف آموزشی مبادرت می‌نمایند. گفتنی است که اغلب دوره‌های آموزش از راه دور در جهت بر آورده نمودن نیازهای ‌آموزشی فردی و اجتماعی طراحی گردیده و بدون توجه به محل اقامت،کار یا شرایط خانوادگی دانشجویان ارائه می‌گردد. همگام با رشد تکنولوژی درکشور سوئد ارائه این نوع آموزش با استفاده ازکامپیوتر‌های شخصی، ماشین‌های فاکس، دستگاه‌ها ی ویدئو، تلویزیون ملی و000 ارائه گردیده و زمینه‌های بیشتری جهت ارائه برنامه‌های آموزش از راه دور فراهم آمده است. طی سالهای اخیر در جهت توسعه آموزش مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات (IT ) و ارائه اطلاعات درخصوص ارائه رشته‌های مقاطع مختلف آموزش عالی و برنامه‌های آموزش از راه دور، دولت سوئد به تشکیل آژانس ملی دانشگاه‌های اینترنتی جهت نظارت و رسیدگی بر فعالیت این قبیل دانشگاه‌ها مبادرت نموده است.

دانشگاه اینترنتی سوئد

از اول مارس 2002، امکان برخورداری از آموزش‌های از راه دور از طریق وب سایتهای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسرکشور و مجرای عامی تحت عنوان دانشگاه اینترنتی سوئد امکان پذیر گردیده است. دانشگاه اینترنتی سوئد به برگزاری ترم‌ها و برنامه‌های آموزش از راه دور و برنامه‌های تکنولوژیک اطلاع‌رسانی ثبت شده توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشور مبادرت می‌نماید.وظیفه آژانس مذکور ارتقاء آموزش‌های همگانی بر پایه IT می‌باشد.

  

آموزش خصوصی

هم گام با مدارس تحت نظارت شهرداری، مدارس مستقل (مدارس احداث شده توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی ) نیز فعالیت دارند. از مدارس خصوصی کشور در صورت نیل به شرایط و استانداردهای لازم آموزشی تحت عنوان مدارس پایه یاد می‌گردد. مدارس تحت نظارت شهرداری و مدارس مستقل کشور سوئد از مدل‌های آموزشی مختلف اعم از مونتسوری Montessor ، والدورف Woldorf و یا Frleinet استفاده می‌نمایند. مدارس بین‌المللی، نوعی از مدارس مستقل می‌باشند که برای دانش‌آموزانی که به طور موقت در سوئد اقامت داشته و یا به دلایل دیگر داوطلب برخورداری از تحصیلات با ابعاد بین‌المللی می‌باشند، ایجاد شده است. آموزش درمدارس مذکور معمولا به یک زبان خارجی ارائه شده و از برنامه‌های درسی سایر کشور‌ها نیز استفاده می‌شود. طی چندین سال اخیر، شرایط مدارس مستقل کشور تغییر یافته و فرصت‌های جدیدی برای سازمان‌های دست اندر کار آموزش خصوصی کشور فراهم آمده است. سهم عمده‌ای از امور مراکز آموزش پیش دبستانی و طرح مراقبت از کودکان سوئدی توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد. گفتنی است سهم چنین فعالیت‌هایی که به طور خصوصی انجام می‌گیرند، طی سال‌های اخیر بشدت افزایش یافته است.

طی سال 2000 از 15 صد از کودکان در مراکز خصوصی پیش دبستانی ثبت نام بع عمل آمد. گفتنی است که مسوولیت اعطای امتیاز تاسیس مراکز خصوصی پیش دبستانی و مراکز تفریحی ویژه کودکان نیز به شهرداریهای مناطق مختلف کشور سوئد تفویض می‌گردد. دوره‌های آموزشی پیش دبستانی که توسط مدارس مستقل برگزار می‌گردد، تحت نظارت و تائید آژانس ملی آموزش قرار دارد. شرایط لازم و مقررات تاسیس مراکز خصوصی با شرایط مدارس پایه مستقل تعدیل می‌گردد.گفتنی است که از اول جولای1990مجوز احداث مدارس خصوصی پیش دبستانی به شهروندان سوئدی اعطا گردید.

درکشور سوئد تعداد نسبتاً کمی از مدارس پایه فعالیت داشته اند و این در حالی‌است که تعداد این مراکز طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. شرایط مدارس مستقل کشور سوئد بین سالهای 93-1992 تغییر یافته است. طبق آخرین آمار بدست آمده در سال 2001-2000 کمتر از 4 در صد دانش آموزان مدارس پایه سوئد درمدارس مستقل تحصیل نموده اند. درمدارس پایه کشور سوئد انواع مختلفی از روش‌های آموزشی اعمال می‌گردد که از آن جمله می‌توان به روش‌های مدارس مونته سوری و والدرف اشاره نمود. هم چنین تعدادی مدارسی پایه نیز فعالیت دارند که به ارائه آموزش‌های مذهبی مبادرت می‌نمایند. برخی از دانش آموزان نیز به گذراندن تحصیلات پایه خود درمدارس مستقل مبادرت می‌نمایند.گفتنی است که تحصیلات تنها در آندسته از مدارس خصوص پایه معتبرمی‌باشد که مورد تایید آژانس ملی آموزش قرار گرفته باشد. از جمله مهم ترین شرایط تایید آموزشهای خصوص پایه می‌توان به مطابقت دانش و مهارت‌های آموزشی ارائه شده توسط مدارس پایه خصوصی یا اهداف کلی مدارس پایه دولتی اشاره نمود.مدارس خصوصی پایه به اخذ تأییدیه از شهرداری‌های محل سکونت دانش آموزان مبادرت می‌نمایند. چنانچه فعالیت‌های آموزش مدارس مستقل به خلق مشکلات عدیده‌ای برای مدارس تحت نظارت شهرداری‌ها معین منتهی گردد، آژانس ملی به رد تأییدیه مدارس مذکور مبادرت نموده و مجوز فعالیت شهرداری منطقه ذیربط نیز از آنان سلب می‌گردد. شهرداری محل سکونت دانش آموزان نیز موظف به تعیین مقادیر اختصاصی هر یک از دانش آموزان می‌باشند.گفتنی است که شهرداریها یا همکاری کمیته‌های آموزشی مدارسی و برحسب نیازمندیهای دانش آموزان، به تعیین مقادیر بودجه آموزشی مراکز آموزشی مبادرت می‌نمایند. آژانس ملی آموزش همچنین مسوولیت نظارت بر مدارس مستقل کشور سوئد را عهده دارمی‌باشد. مدارس مستقل دریافت کننده بودجه شهرداری موظف به  بازرسی و نظارت بر فعالیت‌های آموزشی مدارس توسط شهرداریهای منطقه‌ای می‌باشند.

طبق قوانین آموزشی کشور سوئد برخورداری از دوره های آموزشی مدارس مستقل می‌بایستی برای کلیه دانش آموزان نظام آموزش عمومی قابل دسترسی باشد. مدارس مستقل نیز همانند مدارس دولتی میبایستی بر مبانی دمکراتیک استوار بوده و تحت ارزش‌های دمکراتیک اداره و نظارت گردند.

دولت سوئد طی اعطای لایحه‌ای به پارلمان کشور، به ارائه پیشنهاداتی در خصوص اعمال تغییراتی در شرایط مدارس پایه مستقل مبادرت نموده است.طبق پیشنهاد مذکورمدارس مستقل نیز همانند مدارس دولتی هیچ گونه شهریه تحصیلی از دانش آموزان دریافت ننموده و همانند مدارس شهرداری موظف به بهره برداری از تجارب معلمین کار آزموده جهت تدریس دروس آموزشی خود می‌باشند.

طبق پیشنهاد دولت ، هیئت ویژه آژانس ملی آموزش در جهت تصمیم گیری در خصوص درخواست‌های تاسیس مدارس مستقل تشکیل یافت .طبق پیشنهاد فوق، آژانس ملی آموزش، مسوولیت بازرسی و نظارت بر عملکرد مدارس مستقل را عهده دار گردیده و شهرداری‌ها از مجوز دقت نظر، پی گیری و ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی مدارس برخوردار گردیدند.

موسسات خصوصی

درسیاست آموزشی جدید کشور سوئد که پس از تغییرحکومت در پاییزسال1991 اتخاذ گردید،  اصل راهبردی برمبنای فراهم آوری زمینه هایی جهت ایجاد تنوع در سیستم آموزشی و برخورداری اختیارات هرچه بیشتر دانش آموزان در انتخاب انواع مختلف مدارس و موسسات آموزش عالی استوار گردید.از این روی موقعیتهای جدیدی درجهت فعالیت مدارس خصوصی در بطن سیستم آموزشی کشور بوجود آمد. درحال حاضر نرخ مدارس پایه و مراکز متوسطه خصوصی کشور سوئد بر 1.5% بالغ می‌گردد. قریب به نیمی از این مدارس به اتخاذ روشهای آموزش معلمان من جمله روشهای رودلف اسانیر ومونتسوری مبادرت نموده و در سایرموارد از روشهای عمومی تر آموزش معلمان بهره برداری شده است. شهرداریها موظف به حمایت ازمدارس پایه مستقل مورد تایید آژانس ملی آموزش وپرورش می‌باشند. گفتنی است که حمایتهای تحصیلی مذکور بر85% میانگین هزینه های تحصیلی دانش آموزان مدارس پایه تحت نظارت شهرداریها بالغ می‌گردد. از آغاز سال تحصیلی 1995-1994 شهرداریها همچنین موظف به  ارائه کمکهای مالی به مراکز آموزش مستقل در جهت رفع نیازمندیهای خاص مدارس می‌باشند.

این درحالیست که مدارس مستقل به اخذ شهریه تحصیلی از دانش آموزان مقاطع مختلف آموزشی مبادرت می‌نمایند. از سال تحصیلی1994-1993 این امکان برای شهرداریها و شوراهای  شهری کشور سوئد فراهم آمد که به ترغیب روسای مدارس خصوصی جهت تقبل برخی از هزینه های آموزشی مبادرت نمایند. درحوزه آموزش عالی ، تعداد محدودی از موسسات خصوصی به فعالیت مبادرت نموده وتنها موسسه‌ای که از عملکرد تحقیقاتی برخوردارمی‌باشد، مدرسه اقتصاد استهکلم است.

بر اساس مصوبه سال1993مجلس ملی سوئد ،2موسسه دولتی در اول جولای 1994 به بخش خصوصی واگذار گردید. برخی از موسسات نیز از مجوز مدیریت خصوصی تحت نظارت دولت برخوردار گردیده و موسسات خصوصی آموزش عالی نیز به پرداختن فعالیت در چارچوبهای قانونی تحت حمایت دولت مبادرت می‌نمایند.گفتنی است آندسته از دانشجویانی که به تحصیل دردانشگاهها ویا کالجهای دانشگاهی مبادرت می‌نمایند نیز از کمک  هزینه های تحصیلی بهره‌مند می‌گردند.

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد