«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

آموزش متوسطه در فنلاند

مقطع آموزش متوسطه (Lukio)

ساختار آموزشی

راحت ترین راه ورود به دانشگاه ازطریق گذراندن دوره آموزشی Lukio می باشد.دوره آموزشی Lukio ، دورة آمادگی آموزشی ویزه دانش آموزان رده های سنی19- 16سال است.در پایان دوره مذکور آزمونی مبنی بر ارزیابی تواناییهای دانش آموزان برگزار می گردد که مردودی کامل بندرت در آن معمول است.اما ازآنجائیکه رقابت میان تعداد زیادی از متقاضیان جهت احرازکرسی های دانشگاهی با ظرفیت نسبتاً اندک، بسیارزیاد است،از این روی، دانش آموزان برای کسب امتیازات بالا با فشار بسیاری درجهت کسب شانس ورود به دانشگاه مواجه می باشند.دانش آموزان دوره Lukio همچنین ملزم به گذراندن دورة مشکل آموزشی با تکالیف منظم و مقتضی علاوه بر کلاسهای اصلی خود می باشند.

  

سابقاً ،برنامه های آموزشی دوره Lukio به دو قسمت « زبان» و « ریاضیات » با برنامه های آموزشی بسیار متفاوت ، تقسیم می گردید.اما در حال حاضر، برنامه های آموزشی برای کلیه دانش آموزان یکسان است چراکه کلیه دانش آموزان، دوره های زبان و ریاضیات یکسان گذرانده و امکان انتخاب ریاضیات درسطح مقدماتی و پیشرفته برای کلیه دانش آموزان وجود دارد.دانش آموزانی که به انتخاب ریاضیات مقدماتی مبادرت می نمایند،ملزم به گذراندن زبان خارجی سوم می باشند.این در حالیست که دانش آموزانی که ریاضیات پیشرفته را انتخاب می کنند،موظف به گذراندن سومین و یا حتی چهارمین زبان خارجی می باشند.

رشته های دوره آموزشی Lukio معمولاً به صورت واحدهای دوره ای با طول مدت متفاوت (میانگین34- 32ساعت درهفته) به دانش آموزان ارائه می گردد.ازجمله مهمترین دروس آموزشی دوره Lukio می توان به دستور زبان مادری ،آموزش سه رشتة زبان خارجی درPeruskoulu به اضافة زبان خارجی چهارم درLukio؛ریاضیات مقدماتی و پیشرفته، شیمی،زیست شناسی،جغرافیا،روانشناسی، تاریخ،علوم اجتماعی، تغذیه و بهداشت، تربیت بدنی، موسیقی، هنر و علوم فنی اشاره نمود.

دروس ریاضیات نیز بر دروس جبر،هندسه،مثلثات،حسابان، معادلات دیفرانسیل و آمار مشتمل می گردد.تفاوت بین ریاضیات پیشرفته و مقدماتی اساساً در ترکیب و عمق مسائل آن است.

 اگر چه، دانش آموزان دوره ریاضیات پیشرفته، ملزم به گذراندن  کلاسهای ریاضیات طولانی مدت ودوره های پیشرفته تری ازدروس فیزیک و شیمی می باشند.رشتة ادبیات و فرهنگ اجتماعی در رشته های « زبان » جای می گیرند . دوره های انگلیسی که ترجیحاً انگلیسی بریتانیائی است، هر چند می تواند قسمتی از انگلیسی آمریکائی و انگلیسی متفاوت دیگر جهان را هم شامل شود، شامل ادبیات . هنر ،‌تاریخ و فرهنگ سیاسی ـ اجتماعی آمریکا و بریتانیا است. نمرة هر درس با امتیاز بندی از4 تا10درگواهینامة پایان تحصیلی دوره Lukio با ذکر نام دانش آموز،شمارة ایمنی اجتماعی، تاریخ ورود به دوره و تاریخ فارغ التحصیلی ازآن و میانگین امتیاز کل دروس آموزشی طی دورة3 ساله لحاظ می گردد. بخش اول شمارة ایمنی اجتماعی که به شکل«230971 - 171 »درگواهینامه تحصیلی فارغ التحصیلان درج می گردد،تاریخ تولد فارغ التحصیلان ودرقسمت دوم شمارة شناسنامة فرد فارغ التحصیل لحاظ می گردد.گفتنی است که شمارة آخرهمواره برای فارغ التحصیلان مرد فرد،و برای زنان زوج است. علاوه براین،گواهینامة جداگانه ای باعنوان Yioppilastutkintotodistusبه دانش آموزان متقاضی حضور درآزمون ملی ورودی دانشگاه ها اعطا می گردد. از جمله نمرات تحصیلی که در جریان آزمونهای فوق، به فارغ التحصیلان اعطا می گردد می توان به نمرات Laudatur (عالی)، نمرهMagnaCumLaudeAppro (خیلی خوب)، نمرهCumlaude Approbatur(خوب)،نمره Lubenter(درشرف قبول)،نمرهApprobatur(قبول) ونمره Lmprobatur(مردود) اشاره نمود.هیئت منصفه ملی متشکل ازمعلمین برگزیده که توسط هیئت مدیرة آزمون ورودی دانشگاه ها انتخاب شده اند به تعیید پاسخهای صحیح سوالات وثبت ارزش هرتست مبادرت می نمایند.سختی و دامنه وسعت برنامه ریزی دورة3ساله Lukio مشابه مقطع کارشناسی دانشگاه های آمریکایی است.پیش از دهه1990،مقررات چندی درخصوص مدارس تکمیلی متوسطه به مورد اجرا در می آمد که در سال1991، مورد تجدید نظرکامل قرار گرفت.از جمله چنین مقرراتی می توان به سرپرستی انحصاری مدارس تکمیلی متوسطه توسط نهادهای دولتی تا پیش از دهه90 و تفویض این مسوولیت به شهرداریها، نمایندگان شهرداری و یا افراد و گروه های خصوصی مورد تأیید هیأت دولت اشاره نمود. علاوه بر این تا پیش از دهه1990،مدارس تکمیلی متوسطه با محدودیت هایی در پذیرش دانش آموز مواجه بودند،اما این اصل طی سال1993منسوخ گردیده و درحال حاضر،مبنای پذیرشی دانش آموزان، بر نرخ دانش آموزان متقاضی استوار می باشد. تعداد کل481 مدرسه تکمیلی متوسطه در کشور فنلاند فعالیت دارد که 18 مدرسه در زمره مدارس شبانه می باشد. هدف اصلی مدارس تکمیلی متوسطه شبانه، فراهم سازی فرصت برای آندسته از افرادی است که ضمن فعالیت در بازارکار،تصمیم به تحصیل درمقطع متوسطه دارند.هرمدرسه تکمیلی متوسطه به طورمتوسط از 224دانش آموز(30دانش آموز درکلاس) برخوردارمی باشد. تا پیش از دهه1990،کلاسهای درسی برمبنای رده سنی دانش آموزان دسته بندی گردیده و محصلین برمبنای دروس انتخابی خود تفکیک می گردیدند.این درحالیست که از سال1982، آموزش مقطع تکمیلی متوسطه به دوره های 38 جلسه ای 45 دقیقه ای تغییر وضعیت داد.شیوه مرسوم تقسیم سال تحصیلی به 5 یا 6 بخش است. گفتنی است که هر بخش از برنامه تحصیلی متفاوتی برخوردار بوده وتنها به چند درس اختصاص دارد. در شیوه حاضر،چگونگی دسته بندی دروس آموزشی نیزکاملاً برعهده مدارس است.علاوه براین،از سال1987،طرح آزمایشی مبنی بر خروج دوره های آموزش تکمیلی متوسطه از حالت قالبی و تفویض مسوولیت تعیین ترتیب و زمان ارائه دوره ها به مدارس و دانش آموزان به مورد اجرا درآمده است.سال تحصیلی مقطع تکمیلی متوسطه از آگوست آغاز شده و تا هفته22سال تقویمی به طول می انجامد.درمدارس متوسطه برخوردارازقالبهای آموزشی3تایی،2سال نخست آموزش بر190روز تحصیلی درهر سال و سال سوم بر حداقل120روز تحصیلی مشتمل می گردد.  در انتهای ترم تحصیلی بهاره، آزمون های پایانی و آزمون نهایی کتبی و شفاهی برگزار می گردد.مدارس تکمیلی متوسطه مبادرت به فعالیت5روزدرهفته می نمایند.ساعات شروع فعالیت مدارس تکمیلی متوسطه منظم نبوده و از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت می باشد.

آموزش متوسطه ویزه اقلیتهای قومی، مهاجرین و پناهندگان

طرح آموزش مهاجرین وپناهندگان که درسال1997 توسط دولت تصویب شد، اهداف آموزش بزرگسال را به قرار ذیل اعلام می دارد: تمامی مهاجران بزرگسال می توانند در دوره های توجیهی شناخت جامعه وزندگی شغلی فنلاند حضور یافته و درصورت لزوم و وجود امکانات آموزشی دردوره های آموزش فنی وحرفه ای پایه وتکمیلی حضوریابند.گفتنی است که آموزش مهاجرین به عنوان بخشی ازآموزش بازارکار بزرگسالان ، سازماندهی وتأمین اعتبار می گردد. به طورکلی ترمیتوان گفت که درنظام تحصیلی فنلاند، آموزش اقلیت سوئدی زبان درکلیه مقاطع تحصیلی ازجمله آموزش عالی، لحاظ گردیده است.برای هردو گروه زبانی، مجموعه موسسات جداگانه ای وجود داشته و آموزش درموسسات دو زبانه ارائه می گردد. ازابتدای سال 1995امکان آموزش کودکان سامی زبان، رومانیای زبان وخارجی در مقطع متوسطه به زبان مادری برای آنان فراهم آمده است.مهمترین مسأله در ارتباط با آموزش زبان سامی درمدارس مقدماتی و تکمیلی متوسطه، کمبود مطالب ومعلمین ورزیده و کارآمد است.دولت فنلاند نیزفعالانه به عرضه مطالب آموزشی به زبان سامی مبادرت نموده ودر بودجه خود سهمی را به این منظور اختصاص داده است.به رغم پیشرفت سال های اخیر، سطح آموزش رومانیایی همچنان پایین تر ازروند غالب دیگردانش آموزان اقلیتهای قومی بوده وحضور کمرنگ آنان درتحصیلات تکمیلی همچنان مشکل سازاست.علاوه براین اعمال سیاست صرفه جویی آموزشی توسط شهرداریها، آموزش دانش آموزان رومانیایی راتحت تأثیر قرارداده است.دانشگاههای فنلاند،ازسهمیه های خاصی برای دانشجویان سوئدی یا سامی زبان برخوردارند تا ازاین طریق ورود دانشجویان گروه های اقلیت به دانشگاه ها تصمین گردد.طرح های آموزشی نیز دردست تدوین است تا امکانات آموزش فنی و حرفه ای برای مهاجرین فراهم آید.مطابق مصوبه،مراکز آموزش فنی وحرفه ای پایه که به آماده سازی مهاجرین جهت ورود به آموزش پایه فنی وحرفه ای مبادرت می نمایند،درصدد ارائه مهارت های زبانی ودیگر مهارت های لازم به کودکان غیرفنلاندی جهت آغازتحصیلات در موسسات فنی وحرفه ای می باشند.گفتنی است که آموزشهای مقدماتی فوق بر آموزش زبان فنلاندی، آشنایی با جامعه فناندی و برخورداری کودکان ازفرصتهای آموزشی وشغلی مشتمل می گردد.

سیاست های آموزشی

آموزشهای تکمیلی پس از آموزش پایه، عمدتاً توسط مدارس تکمیلی متوسطه، مدارس فنی و حرفه ای و مدارس عالی حرفه ای ارائه می گردد.داوطلبین حضور در این مراکز آموزشی، ملزم به برخورداری ازگواهی فارغ التحصیلی از مدارس جامع می باشند.مهمترین سیاستهای آموزشی نظام متوسطه فنلاند، ارائه آموزش تکمیلی متوسطه پس از آموزش پایه  به کلیه شهروندان فنلاندی است. در این راستا، بالغ بر نیمی از
فارغ التحصیلان مدارس جامع(54% ) به تحصیلات خود مدارس تکمیلی متوسطه، کمتر از50 درصد(40% ) به ادامه تحصیل در موسسات عالی فنی و حرفه ای و تنها 6% در پایه دهم اختیاری و یا فعالیت در بازار کار گرایش می یابند.آموزش مقطع متوسطه کشور فنلاند به سوی نظام شدیداً مرکز زدا پیش می رود.از این روی،مسئولیت تدریس دروس آموزشی، طراحی و تدوین محتوای دروس آموزشی و انتخاب مواد آموزشی به مقامات محلی واگذار شده است.اتخاذ چنین سیاستی به نوبه خود به مدارس تکمیلی متوسطه و موسسات عالی فنی وحرفه ای امکان می دهد تا با یکدیگر همکاری نموده، منابع آموزشی مورد نیاز مناطق مختلف را افزایش داده و نیازهای فردی دانش آموزان را بر آورده نمایند.

برنامه های آموزشی

برنامه های آموزشی مدارس تکمیلی متوسطه در قانون ویزه مدارس عالی لحاظ گردیده است.

 هیأت دولت به تعیین برنامه های آموزشی مدارس تکمیلی متوسطه مبادرت نموده و شو.رای ملی آموزش نیز به تعیین راهبرد طراحی برنامه های آموزشی مدارس مبادرت می نماید.

درچارچوب راهبردهای ملی، مدارس تکمیلی متوسطه،به تنظیم برنامه های درسی خاص خود مبادرت می نمایند.برنامه های آموزشی مدارس تکمیلی متوسطه ازواحد های درسی اجباری، واحدهای تخصصی و واحدهای کاربردی متشکل می گردد.دانش آموزان مقطع تکمیلی متوسطه ملزم به گذراندن واحد های اجباری آموزشی بوده و مدارس نیز موظف به ارائه واحدهای تخصصی به دانش آموزان جهت انتخاب دروس مورد نظر آنان میباشند.واحد های تکمیلی نیز، واحدهای جدید درسی می باشند.

زبانهای خارجی

گروه درسی زبان خارجی
واحدهای اجباری
واحدهای تخصصی(حداقل ساعت پیشنهادی)
زبانهای فنلاندی یا سوئدی
6
2
ادامه دوره مقدماتی زبان از مدرسه جامع
6
2
ادامه دوره عالی زبان از مدرسه جامع
5
2
سایر زبانها
-
16

 

ریاضیات

گروه درسی ریاضیات
واحدهای اجباری
واحدهای تخصصی(حداقل ساعت پیشنهادی)
ریاضیات دوره پایه
6
2
ریاضیات دوره پشرفته
10
3

 

علوم طبیعی

گروه درسی علوم طبیعی
واحدهای اجباری
واحدهای تخصصی(حداقل ساعت پیشنهادی)
زیست شناسی
2
2
جغرافیا
2
2
فیزیک
1
7
شیمی
1
3

 

سایر دروس آموزشی

گروه درسی
واحدهای اجباری
واحدهای تخصصی(حداقل ساعت پیشنهادی)
اخلاق / مذهب
3
2
فلسفه
1
2
روان شناسی
-
5
تاریخ و تعلیمات اجتماعی
5
3
فنون
3
-
موسیقی(2-1)
-
3
هنر(2-1)
-
3
تربیت بدنی وآموزش بهداشت
3
3
مشاوره تحصیلی
1
-

حداقل دوره های تخصصی مورد نیاز از میان دوره های پیشنهادی 10 دوره

حداقل دوره های کاربردی مورد نیاز 75 دوره

ارزیابی تحصیلی

هدف از ارزیابی دانش آموزان طی مقطع تکمیلی متوسطه، ارائه باز خوردی از پیشرفت تحصیلی و موفقیت دانش آموزان در حین تحصیل در مدارس متوسطه است. در این مقطع تحصیلی، ارزیابی بر پایه اهداف مندرج در برنامه های درسی صورت می گیرد. همانگونه که قبلا نیز بدان اشاره گردید، تحصیلات مقطع متوسطه به دوره های38 ساعته تقسیم می گردد.در پایان هر دوره عملکرد دانش آموزان توسط معلمین مورد ارزیابی واقع می گردد. گفتنی است که این ارزیابی بر آزمون های کتبی و ارزیابی مداوم کلاسی از عملکرد دانش آموزان مشتمل می گردد.در ارزیابی دانش آموزان مقطع تکمیلی متوسطه از نمرات عددی (4 تا10) تحت عنوان قبول یا مردود استفاده می گردد. در ارزیابی نهایی دانش آموزان، ارزیابی هر درس برمبنای ارزیابی دوره ای به صورت درج نمرات عددی درگواهی ها وکارنامه ها صورت می گیرد.دانش آموزان زمانی فارغ التحصیل مقطع تکمیلی متوسطه محسوب می گردند که مطابق حداقل واحد های فوق الذکر، تعداد دوره های لازم در هر درس را با موفقیت پشت سر گذارند. در این صورت گواهی فراغت ازتحصیل به آنان اعطا میگردد.درپایان سال سوم متوسطه،دانش آموزان،درآزمون نهایی متشکل از4درس اجباری و دروس اختیاری شرکت می کنند.ازجمله دروس اجباری مقطع تکمیلی متوسطه میتوان به زبان مادری فنلاندی، سوئدی یا سامی بسته به زبان تدریس، دومین زبان (سوئدی)، ریاضیات یاعلوم و علوم انسانی اشاره نمود.بالغ بریک سوم از دانش آموران فارغ التحصیل مدارس تکمیلی متوسطه به دانشگاه راه می یابند و این درحالی است که دو سوم آنان به ادامه تحصیل در موسسات عالی فنی و حرفه ای مبادرت می نمایند.

 سیستم نمره دهی

بالاترین نمره : 10 ( ابتدایی و متوسطه ) 5 ( آموزش فنی و حرفه ای )

مرز قبولی ومردودی : 5 (ابتدایی و متوسطه) 1 ( آموزش فنی و حرفه ای )

پایین ترین نمره : 4 (ابتدایی و متوسطه) 1 ( آموزش فنی و حرفه ای )

آمار تحصیلی

نرخ دانش آموزان مقطع متوسطه تکمیلی طی سالهای 97- 1985

سال
آموزش متوسطه
آموزش عالی
نتیجه
عمومی
حرفه ای
کالجهای حرفه ای
دانشگاهها پلی تکنیکها
1985
996000
91200
45400
103000
339200
1986
96900
90300
47000
107200
341400
1987
93600
88600
49500
110600
342300
1988
91200
88600
51500
11560
346900
1989
87900
87400
5450
120700
350600
1990
88200
88300
62300
124900
363700
1991
92300
95500
68300
128800
384900
1992
99500
103500
66500
143100
412600
1993
105100
107300
65100
151500
42900
1994
107800
106400
62800
161600
438600
1995
109100
103700
59700
172100
444600
1996
109900
107600
52200
188500
458200
1997
111300
108800
40100
209300
469500


 

نرخ مدارس متوسطه عمومی و دانش آموزان این مقطع بر مبنای زبان آموزشی طی سال 1997

-
فنلاندی
سوئدی
سایر زبانها
تعداد کل
مدارس
409
34
4
447
دانش آموزان
104000
6700
600
111300

 

نرخ دانش آموزان مدارس متوسطه برمبنای  زبانهای آموزشی ودرصد طی سال1997- 1998

2 زبان
3 زبان
4 زبان
5 یا 6 زبان
37%
48%
13%
2%

 

نرخ ترک تحصیل دانش آموزان مقطع متوسطه برحسب مناطق مختلف کشور طی سال 1998

مناطق مختلف کشور
درصد
جنوب فنلاند
4.6
منطقه هلسینگی
10.9
منطقه غرب فنلاند
2.5
منطقه شرق فنلاند
3.3
منطقه اولو
1.9
منطقه لاپلاند
1.8
منطقه آداند
0
کلیه مناطق
3.5

 

نرخ حضور دانش آموزان دختر در دوره های مختلف آموزش متوسطة بر مبنای درصد طی سالهای 1990- 1975 

1997
1995
1990
1985
1980
1975
نوع آموزش
59
59
60
62
62
%
آموزش عمومی
51
52
53
51
46
46
آموزش حرفه ای
55
55
55
55
51
51
جمع

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد