«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

آموزش عالی در فنلاند

ساختار آموزشی

آموزش عالی درفنلاند شامل پلی تکنیک ها ودانشگاههاست.موسسات پلی تکنیک متوجه زندگی شغلی بوده ومستلزم مهارتهای حرفه ای پیشرفته هستند. اما مشخصه دانشگاه ها ، پژوهش علمی و آموزش عالی مبتنی بر آن می باشد.نظام پلی تکنیک در دهه 1990به منظور ایجاد یک بخش غیر دانشگاهی در آموزش عالی ابداع شد.این نظام بر پایه شبکه سراسری از29 موسسه پلی تکنیک منطقه ای قرار دارد.پلی تکنیک ها وظایف تخصصی در بخش های منابع طبیعی، فن آوری وارتباطات ، تجارت ومدیریت، گردشگری، هتل داری ومدیریت نهادی، مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی ، فرهنگ وعلوم انسانی را آموزش می دهند که پس از 5/3 تا 4 سال به اخذ مدرک منتهی می شود.وزارت آموزش مدارک را تأیید می کند اما خود پلی تکنیک ها درباره برنامه آموزشی تصمیم می گیرند.درکشور فنلاند20 دانشگاه(10 دانشگاه چند رشته ای،3 دانشگاه فن آوری،3 دانشگاه اقتصاد و مدیریت و 4 دانشگاه عالی هنر فعالیت دارد.تمامی دانشگاههای کشور فنلاند دولتی می باشند. ازعبارات فنلاندی Yliopisto وKorkeakoulu  تحت عنوان دانشگاه یاد می گردد. دانشگاهHelsinkiبهترین دانشگاهی است که با 28000 دانشجوی خود از یک چهارم دانشجویان دانشگاهی کشور فنلاند ثبت نام می نماید.درسال1990، دانشگاه Helsinki سیصد و پنجاهمین سال تحصیلی خود را جشن گرفت. ازجمله دیگر دانشکده های دانشگاه Helsinki میتوان به مدارس اقتصاد و بازرگانیHelsinki، مدرسة سوئدی اقتصاد و بازرگانی، دانشکده هنرهای صنعتی،دانشکده دامپزشکی،دانشکده تئاترو دانشگاه Sibeliusاشاره نمود. با این حال می باید اذعان نمود که کیفیت بالای تحصیلات عالی محدود به منطقة Helsinki نمی گردد.شهرهای Tampere و Turku هردو به عنوان شهرهای دانشگاهی ازشهرت فراوانی برخوردارمی باشند.پیشرفت سریع و مؤثر آموزش عالی درکشور فنلاند، درنتیجه مشارکت سه دانشگاه درTurku و دو دانشگاه درTampere،دانشگاهOulu  و Lapland درشمال، دانشگاه Jyvaskyla و دانشگاه Kuopio درمرکز فنلاند، دانشگاه Joensuu و دانشگاه تکنولوژی Lappeenranta درشرق و دانشگاه Vaaso درسواحل غربی است.آموزش دانشگاهی عمدتاً فنلاندی است، اگر چه دانشگاه آکادمی«Abo» مدرسة اقتصاد سوئدی زبان می باشد.

کلیه دانشجویان فنلاندی ملزم به گذراندن آزمونهای ارزیابی شایستگی درهر دو زبان فنلاندی و سوئدی یا حداقل یک زبان دیگرمی باشند.گفتنی است که آندسته از دانش آموزان خارجی که در زبانهای فنلاندی و سوئدی مهارتی ندارند،به حضوردرآزمون به زبان مادری مبادرت می نمایند.درتلاش جهت همسازنمودن رشد تعداد دانشجویان ورودی درقالب برنامه های مبادلاتی دو طرفه،آموزش به زبان انگلیسی تدریجاً روبه افزایش است.طبق آماربدست آمده طی سال1998،درکل بالغ بر102هزاردانشجو مشتمل بر1200دانشجوی خارجی به تحصیل در مراکز آموزش عالی فنلاند مبادرت می نمایند که از این تعداد 58 درصد دررشته های علوم انسانی،علوم اجتماعی،تعلیم و تربیت،اقتصاد،حقوق و الهیات،19%درریاضیات و علوم تجربی ،16% درفن شناسی و7% دررشته پزشکی تحصیل می نمایند.کلیه رشته های علمی درتمام دانشگاهها قابل دسترسی نیستند.مؤسسات جدیدترخصوصاً موسسات علوم براساس اولویت مناطق احداث می گردند.سال تحصیلی دانشگاهی ازاوایل ماه سپتامبر آغازشده وبر2ترم14هفته ای مشتمل می گردد.ترم اول ازاواسط دسامبر و ترم دوم از اواسط ژانویه آغاز شده وتا ماه می به طول می انجامد. تنها تعطیلی رسمی دانشگاهی بین ترمی،تعطیلی یک هفته ای همزمان با عید پاک است.اگر چه تعطیلات غیر رسمی زمستانه نیز در ماه فوریه / مارس مطابق با تقویم مدارس دولتی،وجود دارد.مدارج دانشگاهی دررشته نظامی را میتوان در دانشگده دفاع ملی طی نمود که زیر مجموعه از وزارت دفاع می باشد.مدارج دانشگاهی پایین تر(کارشناسی) مستلزم گذراندن120واحد درسی بوده ومعمولاً ظرف مدت3سال پایان می پذیرد.مدارج دانشگاهی بالاتر(کارشناسی ارشدپیوسته و دکتری)مستلزم گذراندن180-160 واحد درسی بوده و5-3ساله پایان می پذیرد.

  

طی دهه1990 نظام مدارج دانشگاهی بازنگری شد تا تقریباً درتمامی رشته ها نظام دو مرحله ای پیاده گردد.در نظام قدیم تنها تعداد معدودی از مدارج دانشگاهی پایین تر وجود داشت اما امروزه اغلب رشته های تحصیلی دایر می باشد.مدارج دانشگاهی پایینتر و بالاتردر20رشته ارائه میگردد.دانشگاهها،دانشجویان خود را مستقلاً برمی گزینند.رقایت برای ورود به دانشگاه بسیار تنگاتنگ است و محدودیتهای متعددی برکلیه رشته های تحصیلی دردانشگاه اعمال میگردد.دانشگاهها علاوه برمدارج دانشگاهی عرضه کننده تعلیمات آکادمیک،به انجام پژوهشهای متعددوخدمات مشاوره ای نیزمبادرت می نمایند.

سال تحصیلی دانشگاهی

کلاسهای مراکز آموزش عالی از ماه سپتامر آغاز شده و تا ماه می به طول می انجامد.تعطیلات طولانی دانشگاهی نیز از اول ژوئن تا 31 آگوست به طول می انجامد.

از جمله زبان های آموزشی مراکز آموزش عالی فنلاند میتوان به زبانهای فنلاندی، سوئدی، فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و روسی اشاره نمود.

پذیرش تحصیلی

آندسته ازدانشجویانی که درآزمون نهایی فنلاند پذیرفته شده باشد، شایسته ورود به مراکز آموزش عالی می باشند.ازسال1991،فارغ التحصیلان مدارس عالی وآموزش عالی فنی وحرفه ای نیز از مجوز حضور در مراکز آموزش عالی برخوردار گردیده اند.دانشگاهها خود شرایط ورودی خویش را تعیین می کنند. معیارهای گزینش ومهلت ثبت نام بسته به نوع موسسه، رشته تحصیلی وحتی شاخه های تحصیلی متفاوت می باشد.به طورکلی می توان گفت که پذیرش دانشجو درکشورفنلاند مبتنی برموفقیت درآزمون ورودی،برخورداری ازگواهینامه دیپلم متوسطه است.حضور درآزمونهای ورودی برای متقاضیان کلیه رشته ها اجباری است.تعداددانشجویان پذیرفته شده هر دانشگاه توسط خود موسسات وبر مبنای چارچوب مصوب دولت تعیین میگردد.طبق آمار بدست آمده طی سال2000،نرخ سالانه دانشجویان جدیدالورود کشور فنلاند بر16تا 17هزار دانشجو بالغ می گردد.ورود به دانشگاههای فنلاند به میزان بالایی قابل رقابت است. فرد مستقیماً خواهان ورود به یک رشتة تخصصی در یکی از دانشکده هاست که تقیباً مشابه دوران دانشجویی در کشور آمریکاست که در ابتدای سال سوم تحصیلی خواهان ورود به مبحث اصلی رشتة تحصیلی است.

پذیرش دانشجویان ازطریق آزمون ورودی و درصد نمرات گواهینامة لوکیو و آزمون ملی دانشجویی تعیین میگردد.علیرغم این که فنلاند به ازای هرشهر،ازتعداد دانشجویان بیشتری نسبت به سایرکشورهای نوردیک(اسکاندیناوی، فنلاند و ایسلند)برخورداراست،تنها یک سوم از افراد برخوردار از گواهینامة Cohortبه دانشگاه راه می یابند.درمراکز آموزش عالی فنلاند، هیچ گونه شهریه ای از دانشجویان دریافت نگردیده ودانشجویان تنها ملزم به پرداخت حق بیمة سلامتی و اتحادیة دانشجویی میباشند.با وجودعدم پرداخت شهریه تحصیلی،دانشجویان ازسوبسید دولتی مشتمل بروام تحصیلی و کمک هزینه های خرید ابزارآموزشی برخوردار می گردند.

پذیرش دانشجویان خارجی

عبارت دانشجوی خارجی معمولاً بدون توجه به ملیت و زبان مادری دانشجویان به آندسته از دانشجویانی اطلاق می گردد که آموزش متوسطه خود را درکشوری جز فنلاند گذرانده باشند.

دانشجویان خارجی جهت حضوردرمراکزآموزش عالی فنلاند ملزم به گذراندن آموزش متوسطه می باشند.درکشور فنلاند،دانشگاهها به گزینش دانشجویان خود به صورت مستقل مبادرت می نمایند.دربرخی ازدانشگاه ها نیز آزمون های ورودی برگزار می گردد.دانشجویانی که تبعیت کشورهای اسکاندیناوی یا اتحادیه اروپا را ندارند،درصورتی که تحصیل آنها بیش از سه ماه به طول بینجامد، ملزم به اخذ ویزا و مجوز اقامت معتبر پیش از ورود به کشور فنلاند می باشند.علاوه بر این، دانشجویان خارجی ملزم به آشنایی کامل با زبان فنلاندی یا سوئدی و ارائه مدرکی دال بر آشنایی کامل با زبان انگلیسی می باشند.

ساختار کادر دانشگاهی

ساختار کارکنان در دانشکده های دانشگاههای فنلاند به طور قابل ملاحظه ای با دانشگاههای آمریکا تفاوت دارد. دررأس هر کدام از دانشکده های دائمی یک یا چند استاد وجود دارند که به میزان قابل توجهی دردانشکده و دانشگاه اعمال نفوذ می نمایند.دررده های پایین تر تعداد زیادی استاد یار فعالیت دارند که با توجه به رشته تخصصی خود اثر گذار می باشند.اساتید دانشگاهی رسماً توسط رئیس جمهور فنلاند، پس از یک مرحلة معرفی درسطح دانشگاه و استادیاران پس ازمرحلة معرفی توسط روسای دانشگاه منصوب می شوند که درصورت عدم برخورداری موقت ازرئیس دانشگاه، انتصاب توسط وزیرآموزش و پرورش صورت می گیرد. گفتنی است که انتصابات صورت گرفته مادام العمرمی باشد. بسیاری ازدانشکده ها از docent برخوردارمی باشند.گروههای docent،به فراهم سازی شرایطی برای مراکزدانشگاهی مبادرت می نمایند تا هرچند وقت یکبار برخی رشته های تخصصی را ارائه داده و یا با انتصاب محققین برجسته به عنوان یکی از اعضای docent به اعتبار کادر آموزشی بیفزاید.دانشکده ها همچنین دارای معاون ارشد و یا معاون وقت هستند که درقالب دوره های 3تا 5 ساله استخدام می شوند. بخش اعظم تدریس پایه دردانشکده ها توسط دانشیاران صورت می گیرد.همچنین مربیانی نیز فعالیت دارندکه بدون برخورداری ازدورة تصدی،حقوق ساعتی یاماهانه دریافت می دارند.درسمت استادی و استادیاری برخورداری ازمدرک علمی دکتری، شرط اساسی است.معاونین دانشگاهی نیزنیازمند برخورداری ازحداقل مدرک کارشناسی ارشد می باشند.اگرچه فشارجهت ارتقاء وبرخورداری ازحداقل گواهینامة رسمی مجوزکار رو به افزایش است.معافیت از این شروط امکان پذیر است ولی دانشگاههای فنلاندی به رعایت تشریفات اداری بعلت مدرک گرایی شدید، مشهور می باشند.

خدمات دانشجویی

 نهادهای مرکزی

از جمله نهادهای مرکزی ارائه کننده خدمات دانشجویی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- ادارات کاریابی وزارت کار که به ارائه خدمات مشاوره ای شغلی و دانشگاهی ، خدمات استخدامی و خدمات بهداشتی به دانشجویان فنلاندی مبادرت می نمایند.

2- تعاونی مسکن دانشجویان فنلاندی ارائه کننده خدمات رفاهی و اجتماعی

3-  اتحادیه ها و انجمن های ملی دانشجویی

4- اتحادیه ملی دانشجویان فنلاند

5- اتحادیه دانشجویان پلی تکنیک فنلاند

6- انجمن تأمین اجتماعی دانشجویان خارجی که طرح های ملی بیمه درمانی دانشجویان خارجی ساکن فنلاند (اقامت بیش از 12 ماه متوالی) را تحت پوشش قرار می دهند.

واحد های دانشگاهی

واحد های دانشگاهی در دانشگاههای فنلاندی مبتنی برطرح هفته های تحصیلی است. یک هفتة تحصیلی به اندازة 40 ساعت کار یک دانشجو به حساب می آید که تقریباً مشابه یک هفتة کاری 40 ساعته است.هفته های تحصیلی خود بر دوره های سخنرانی، آزمون کتبی و انجام تحقیقات مشتمل می گردد.لازم به ذکراست که تخصیص هفتة تحصیلی به یک درس علاوه برزمان حضور دانشجویان در کلاس بر زمان منطقی اختصاص یافته به کتب درسی دانشگاهی مشتمل می گردد.به عنوان مثال،دانشجوی برخوردار از25 ساعت سخنرانی، از12ساعت زمان جهت نگارش یک مقاله تخصصی برخوردار می باشد.یک هفتة تحصیلی بندرت بر40ساعت ارتباط بدون فعالیت خارجی مشتمل می گردد.از این رو هفتة تحصیلی به میزان قابل توجهی با ساعت واحد های درسی در کشور آمریکا تفاوت دارد چراکه یک درس 3ساعته در آمریکا نوعاً بر45 ساعت ارتباط آموزشی و2ساعت آماده سازی خارج ازکلاس درس مشتمل می گردد. درتبدیل واحدهای فنلاندی به نظیر آن در آمریکا 5/1تا 2هفتة تحصیلی ممکن است نظیر درس 2ساعته درآمریکا درنظر گرفته شود.سیستم آموزش عالی درکشور فنلاند برارائه سخنرای های علمی استوارمی باشد.ازاین روی، دانشجویان حق دارند از میان شرکت درخطابه های علمی و حضور درآزمون مربوطه و یا مطالعه کتب درسی و حضور درآزمونهای مربوطه یکی را انتخاب کنند.مدارج علمی همچنین بر انجام کارعلمی و آزمایشگاهی مشتمل می گردد که با خواندن کتب درسی،حضور درآزمونهای علمی و سخنرانیهای علمی جبران نمی گردد.دروس ارائه شده دردانشکده های مختلف ازلحاظ تعدادواحدهای ارائه شده کاملا متفاوت می باشد.

برخی سخنرانی ها یا کارهای عملی ممکن است تنها مدت زمان یک هفته به طول بیانجامد. این درحالیست که ارائه تزتحقیقاتی یا سمینارآموزشی ممکن است تا20هفته به طول می انجامد. دانشجویان همچنین میبایستی قابلیت خود در نوشتار و گفتاربه زبان های مختلف را نشان دهند. زبان سوئدی یا فنلاندی بعنوان زبان دوم ملی اجباری است. آموزش های موضوعی نیز خود بر70 تا 80 واحد درسی الزامی و انتخابی مشتمل می گردد.دانشجویان همچنین ملزم به انتخاب سری دروس مقدماتی و تکمیلی از گروههای موجود در دانشکدة خود یا سایر دانشکده ها می باشند.پس از گذراندن آموزش های موضوعی،دانشجویان به انتخاب دروس تخصصی مشتمل بر30تا40واحد(16تا20واحدپایان نامه) مبادرت می نمایند. در نهایت،دانشجویان با ارائه یک پاکت امتحانی،7 الی10روزپیش از برگزاری آزمون به همراه اسم، آدرس، شمارة شناسنامه و سایرجزئیات باضافة دروس مورد مطالعه،به ثبت نام در امتحانات گروه مبادرت می نمایند.در زمان امتحان، دانشجویان پاکت ارسالی آزمون و سئوالات امتحانی داخل آن را دریافت می دارند.هنگام خروج ازجلسة آزمون،صحت هویت دانشجویان مورد بررسی قرار می گیرد.با این حال،روال کار دردانشگاهها متفاوت است.ازاین روی، دربرخی از دانشگاه های،آزمونها درپایان سری سخنرانیهای علمی برگزار میگردد.در برخی از دانشگاه ها نیز،برای برخی از دروس آزمونی برگزار نمی گردد که درعوض شرکت منظم درجلسات آموزشی الزامی است. نتایج امتحانات درتابلوی اعلانات دانشکده و گروه درج می گردد. نمرات درسی معمولاً بین 1 تا 3 به دانشجویان ارائه می گردد.(1پایین ترین و 3بالاترین نمره است).در برخی دروس تنها قبولی یا مردودی دانشجویان اعلام می شود.تنها نمراتی وارد کامپیوترمی شود که اسم و شمارة شناسنامة دانشجو با اسم و شماره شناسنامه شخص حاضر درجلسه آزمون مطابقت داشته باشد.علاوه برثبت کامپیوتری، دانشجویان دربیشتردانشگاهها ازدفاترویزه ای برخوردارمی باشند که ریزنمرات هر درس یا آزمون در آن لحاظ گردیده و به امضای مدیر گروه رسیده است.دانشجویان خواهان ورود به دانشگاههای خارجی نیزمعمولاً نسخه یا اصل ثبت کامپیوتری را به زبان فنلاندی یا سوئدی تهیه کرده و به زبان کشور مورد نظر ترجمه می نمایند.دانشجویان همچنین ممکن است به ارسال کپی یا اصل دفاترآموزشی وجزئیاتی که هنوز بصورت نسخة کامپیوتری درنیامده مبادرت نمایند. تنها نمرات قبولی در نسخه یا دفتر آموزشی ثبت می گردد.چراکه مطابق مقررات، اگر دانشجویی درآزمونی مردود شده یا از نمرات خود راضی نباشد،ازمجوزحضور مجدد درآزمونهای مکرر در تاریخ های معلوم برخوردار می باشد.در چنین حالتی با قبولی دانشجو، نمره قبولی در دفتر آموزشی و کامپیوتر ثبت می گردد.

دانشگاهها

درکشورفنلاند تعداد22موسسه آموزش عالی با جمعیت دانشجویی بالغ بر126000 وجود دارد.

10موسسه،دانشگاههای سنتی چند رشته ای بوده و12موسسه نیز،درزمره موسسات تخصصی می باشند.دسته اخیرنیزخودبر3مدرسه اقتصاد ومدیریت بازرگانی،3دانشگاه فن آوری ومعماری ،1مدرسه عالی دامپزشکی،1دانشگاه حرفه وفن (هنرهای صنعتی)،1فرهنگسرای هنرهای زیبا، 1فرهنگسرای موسیقی، 1فرهنگسرای تئاتر ومدرسه عالی دفاع ملی مشتمل می گردد.کلیه22موسسه آموزش عالی فوق ازمحل بودجه های دولتی تأمین اعتبارگردیده ودر ارتباط با امور داخلی از استقلال کامل برخوردارمی باشند.وزارت آموزش عهده دارمسئولیت توسعه کلی نظام آموزش عالی می باشد.هرموسسه مشمول مصوبات مجلس می باشدبه نحویکه اهداف ومحدوده درجات دانشگاهی و پایه وساختار مدارج پشرفته براساس این مصوبات تعریف می گردد.رابطه تنگاتنگ میان تحقیق وتدریس از جمله صفات بارز نظام دانشگاهی فنلاند می باشد. تمامی موسسات آموزش عالی کشورفنلاند به ارائه تحصیلات پایه وپیشرفته تا سطح دکتری مبادرت می نمایند.

مقاطع تحصیلی

مقطع کارشناسی

پایین ترین درجه دانشگاهی مستلزم گذراندن حداقل120واحد درسی بوده و دست کم3 سال به طول می انجامد.این درجه شامل واحدهای پایه و مبانی در رشته های اصلی و ارائه پایان نامه می باشد.

مقطع کارشناسی ارشد

این درجه دانشگاهی مستلزم گذراندن حداقل160واحد درسی یا درجه دانشگاهی مقدماتی ومتعاقب آن60-40واحد درسی است که دست کم5سال تمام وقت یا2سال بعد ازاخذ درجه مقدماتی عالی به طول می انجامد.دراین مقطع دانشجویان واحد مطالعاتی پیشرفته را گذرانده و مهیای ارائه پایان نامه می شوند.

مقطع دکتری

طی این مقطع، دانشجویان پس ازگذراندن دوره هایMaister / Magister  می توانند به دوره های دکتری وارد شوند. در اغلب رشته ها، پیش از دکتری یک درجه پیش دکتری را می توان اخذ نمود که معمولاً در حدود دو سال تحصیل تمام وقت پس از درجه عالی دانشگاهی به طول می انجامد.تحصیلات در مقطع دکتری4 سال تمام وقت به طول انجامیده و شامل مطالعات نظری و ارائه رساله دکتری است که باید در انظار عموم از آن دفاع کند. در رشته های پزشکی و دندانپزشکی سه درجه تخصصی تکمیلی وجود دارد. دوره های این مدارج 3 تا 8 سال یه طول می انجامد که متعاقب یک درجه عالی دانشگاهی همراه با کار عملی بیشتر به دانشجویان ارائه می گردد.

ارزیابی تحصیلی

 دانشجویان دانشگاه های فنلاند درمعرض ارزیابی مداوم قرار دارند. ارزیابی دانشجویان در دانشگاهها ودانشکده های مختلف متفاوت می باشد.در اغلب موارد، پیشرفت دانشجویان بر مبنای آزمون کتبی پایان دوره یا سلسله مباحث پایان واحدهای تحصیلی تکمیلی سنجیده میشود. آزمونهای دانشگاهی عمدتا بر مبنای جلسات درسی و کتب معرفی شده برگزار می گردند. به علاوه برگزاری آزمونهای شفاهی نیزالزامی بوده و نمرات آن در رایانه مرکزی دانشگاه ثبت می گردد.به عنوان بخشی از تحصیلات پیشرفته، دانشجویان ملزم به ارائه پایان نامه می باشند.در دانشگاههای هنر،پایان نامه به صورت ارائه یک اثرهنری نظیرکنسرت،اجرای نمایش،خلق یک اثر نقاشی و..... می باشد.عملکرد دانشجویان طی دوره های درسی معمولاً به صورت تکی و توسط اساتید دوره ارزیابی می گردد.این درحالیست که مسئولیت ارزیابی نهایی برعهده مدیر گروه هر رشته تحصیلی است.نهایتا آزمون های پایانی وپایان نامه های دانشجویی توسط ممتحنین بی طرف دانشکده ارزیابی می گردد.

 سیستم نمره دهی

بالاترین نمره : 5- 3

مرز قبولی و مردودی : 1

پایین ترین نمره : 1

گفتنی است که درارزیابی پایان نامه ها نیز به طور معمول از مقیاس پایین ترین و بالاترین نمره(5-1) استفاده می گردد.

ارزشیابی مدارک خارجی

 نهادهای مرکزی

1- مرکز اطلاع رسانی ملی ارزشیابی دانشگاهی ENK/NARK

2-  شورای ملی آموزش

3- دانشگاهها و مراکز آموزش عالی

4- شورای ملی امور پزشکی- حقوقی

5- وزارت کشاورزی و جنگلداری

گواهینامه های آموزشی

مدرک پایة دانشگاههای فنلاند، مدرک کارشناسی ارشد می باشد.هیچ مدرک رسمی پایین تری وجود ندارد، اگرچه گواهینامة مشابه مدرک کارشناسی را می توان پس ازگذراندن100 تا 120 واحددرسی(طی مدت زمان2تا 4 سال) اخذ نمود.اسامی متفاوتی برای درجة کارشناسی ارشدبا عناوین VK , VTK KTK, KK , HK , FKکاربرد دارد.به عنوان مثال FKمخفف کارشناسی ارشد هنروYK مخفف کارشناسی ارشدعلوم اجتماعی است.گذراندن مدت زمان160-250هفتة تحصیلی جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد الزامی است. از جمله شرایط لازم جهت احراز مدرک کارشناسی ارشد، میتوان به گذراندن دوره های مطالعاتی تخصصی،تحقیقات علمی وارائه پایان نامة کارشناسی ارشد درسمینارهای علمی اشاره نمود.زمان متوسط برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد بین 5 تا7سال متغیراست.این درحالیست که اغلب همزمانی تحصیلات فرد با کارپاره وقت وتشکیل خانواده، زمان مورد نیاز را طولانی تر می سازد.ازاین روی،حداکثر زمان لازم جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد،10سال تحصیلی است. فراتر از مدرک کارشناسی ارشد فرد می تواند برای اخذ جواز کار ادامة تحصیل داده و به احراز مدرک دکتری متعاقب دفاعیة تز دکتری نائل آید.

تحصیل برای اخذ جواز کار دربیشتر اوقات ماهیت مستقلی دارد. هنوزهم تعداد کمی رشته های سازمان یافته دکتری،مشابه دانشگاههای آمریکایی به علاقه مندان ارائه می گردد.


آمار تحصیلی

نرخ دانش آموزان و دانشجویان مراکز مختلف تحصیلی طی سالهای1997- 1985

سال تحصیلی
آموزش متوسطه
آموزش عالی فنی وحرفه ای
کالجهای فنی و حرفه ای
دانشگاهها
مراکز پلی تکنیک
1985
99600
91200
45400
103000
339200
1986
96900
90300
47000
107200
341400
1987
93600
88600
49500
110600
342300
1988
91200
88600
51500
115600
346900
1989
87900
87400
54500
120700
350600
1990
88200
88300
62300
124900
363700
1991
92300
95500
68300
12800
384900
1992
99500
103500
66500
143100
412600
1993
105100
107300
65100
151500
429000
1994
108700
106400
62800
16100
438600
1995
109100
103700
59700
172100
444600
1996
109900
107600
52200
188500
458200
1997
111300
108800
40100
209300
469500

 

نرخ  زنان فارغ التحصیل برمبنای مدرک تحصیلی و درصد طی سالهای 1997- 1990

1997
1996
1995
1994
1993
1992
1991
1990
73
73
74
90
82
84
83
82
مدرک کارشناسی
57
58
56
56
56
55
55
54
مدرک دکتری
40
40
39
37
37
32
55
54
مدرک کارشناسی ارشد
62
59
52
57
57
63
57
55
سایر موارد
58
58
56
56
55
55
55
54
جمع


 

نرخ خالص فارغ التحصیلان برمبنای منطقه محل اقامت بر مبنای درصد طی سال 1997

-
مناطق شهری
مناطق روستایی
مقطع تکمیلی متوسطه
98
49
مقطع اموزش عالی
93
64

 

نرخ ثبت نام ناخالص بنا بر سطوح مختلف آموزشی طی سال 1995

پیش دبستانی : 42 درصد

اولین سطح : 100درصد

دومین سطح : 116 درصد

سومین سطح : 3/70 درصد

پژوهش و تحقیقات

شهرک های تحقیقاتی

کشور فنلاند از تعداد7 شهرک تحقیقاتی به شرح ذیل برخوردارمی باشد :

1- شهرک تحقیقاتی هرمیا

این شهرک تحقیقاتی در زمینی به مساحت 5/3 هکتاردرمجاورت شهرTAMPERE بنا شده است. درحال حاضر80 شرکت و مؤسسه تحقیقاتی با 800 نفر پرسنل در یک مجموعه 55 ساختمانی با مساحت 33هزار مترمربع به فعالیتهای تحقیقاتی اشتغال دارند.بیش از نیمی از پرسنل این شهرک فارغ‌التحصیل دانشگاهها هستند.دانشگاه تکنولوژی شهر تامپر مهمترین تامین‌کننده نیروی انسانی موردنیاز این شهرک است.زمینه‌های تحقیقاتی این شهرک عبارت ازطراحی و برنامه‌نویسی کامپیوتر، تکنولوژی اطلاعات و الکترونیک، مکاترونیک، اتوماسیون، مخابرات، تکنولوژی پلیمر، صنایع دارویی می باشد.

2- شهرک تحقیقاتی کارل‌تک (KARELTEK)

این شهرک تحقیقاتی درشهر LAPPEENTANTA قرار دارد. شروع فعالیت این شهرک در سال 1986 بود و امروز 35 شرکت هرکدام با 220 نفر پرسنل در مجموعه‌ای به مساحت 10000 مترمربع به فعالیتهای تحقیقاتی اشتغال دارند.مهمترین زمینه‌های تحقیقاتی این شهرک،رباتیک، مخابرات و بیوتکنولوژی است. این شهرک ارتباط نزدیکی با مراکز تحقیقاتی روسیه دارد.

3- شهرک تحقیقاتی تکنیا (TEKNIA)

این شهرک در شهرKVOPIO قررا دارد در سال 1987 فعالیت خود را آغاز نمود. درحال حاضر 40 شرکت که در زمینه تکنولوژی اطلاعات فعالیت دارند دراین شهرک حضور دارند. پیش‌بینی می‌شود در سال 1995 بیش از 90 شرکت با پرسنلی بین 500 تا 700 نفر در مجموعه‌ای حدود 250000 مترمربع در ساختمانهای این شهرک فعالیت داشته باشند.

4- شهرک تحقیقاتی تورکو (TURKU)

این شهرک در شهری به این نام قرار دارد در این شهر دو دانشگاه و یک انستیتوی تکنولوژی و چندین مؤسسه آموزشی دیگر وجود دارد. در این مراکز آموزش عالی 2000 محقق و استاد و 17000 دانشجو بکار اشتغال دارند. در شهرک تحقیقاتی تورکو 1100 نفر پرسنل و 1300 نفر دانشجو در قالب 107 شرکت و در مجموعه‌ای با 108000 مترمربع فعالیت دارند. زمینه فعالیتهای تحقیقاتی این شرکتها عبارتند از:تکنولوژیهای اطلاعات، میکرو الکترونیک، بیوتکنولوژی و مواد.

5- شهرک تحقیقاتی جیواسکلا (JYVASKLA)

این شهرک در سال1987درشهری به همین نام احداث شده است.هدف از ایجاد آن فراهم ساختن پشتیبانی و ارائه مشورتهای لازم برای شرکتهای جدید است که در زمینه تکنولوژیهای اطلاعات، طراحی به کمک کامپیوتر،کنترل تولید،اتوماسیون و نظایرآن مشغولند.همچنین بعضی از دانشکده‌های دانشگاه شهر نظیر دانشکده کامپیوتر، ریاضیات کاربردی، فیزیک، شیمی و اقتصاد در این شهرک هستند. در حال حاضر حدود 2000 نفر در این شهرک به کار اشتغال دارند که از این تعداد 900 نفر آنها از تحصیلات دانشگاهی  برخوردار می باشند.

6- شهرک تحقیقاتی اوتانیهی (OTANIEHI)

این شهرک درمحدوده هلسینکی و نزدیک دانشگاه این شهر قرار دارد.

گروه INNOPOLI مسؤولیت اداره شهرک و تعیین استراتژی آن را به عهده دارد. هدف اصلی این شهرک سرعت بخشیدن به فرآیند تجاری کردن نتایج تحقیقات، کمک به رشد و توسعه شرکتهایی که در زمینه تکنولوژیهای نو فعالیت دارند و برقراری ارتباط بین دانشگاهها و مؤسسات تحقیبقاتی و مؤسسات تجاری شهر است. برای کمک به شرکتهایی که تازه‌کار هستند، عملیاتی تحت عنوان "انکوباتور" اجرا می‌شود. این شرکتها نخست در محلی به همین نام پذیرفته می‌شوند. زیربنای این محل 3200 مترمربع است و گنجایش پذیرش 50 تا 60شرکت جدید را دارد. تسهیلات این محل با اجاره پایین در اختیار این شرکتها قرار می‌گیرد. شرکتهایی که در این شهرک هستند معمولا"شرکتهای کوچکی با حداکثر10نفر محقق هستند.

7- شهرک تحقیقاتی اولو (OULU)

شهرک تحقیقاتی اولو اولین شهرک تحقیقاتی فنلاند است که در سال 1982 احداث شده است. این شهرک تحقیقاتی که به دره سیلیکن فنلاند مشهور است، شامل دو بخش تحقیقات صنعتی و تحقیقاتی پزشکی است. بخش تحقیقات صنعتی که دربرگیرنده دانشگاه OULU و بعضی از لابراتوارهای مرکز تحقیقات فنلاند است، دارای 140000 مترمربع زیربنا است و 100 شرکت، 10000 پرسنل در آن به فعالیتهای تحقیقاتی اشتغال دارند. بخش تحقیقات پزشکی دارای 160000 مترمربع زیربنا است و 20 شرکت در آن فعالیت دارند. زمینه‌های تحقیقات این شرکتها عبارت از الکترونیک، مخابرات، تکنولوژی اطلاعات، بیوتکنولوژی می باشد.

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد