«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

آموزش ضمن خدمت در فنلاند

ساختار آموزشی

در نتیجه اصلاحات انجام شده درزمینة مدارس جامع و اعمال دیگر تغییرات اساسی در سیستم آموزشی طی دهة 90 ، دولت اقدام به فراهم کردن آموزش ضمن خدمت برای مدرسین کرد که میزان این آموزش در توافق های گروهی از 5 - 3روز رده بندی شد.به واسطه اعمال سیاست تمرکز زدایی در حوزه مدیریت آموزشی،مسئولیت آموزش ضمن خدمت به متصدیان امور آموزشی محول شده است چراکه مسئولان امور پرورشی به این امر توجه دارند که مدرسین در آموزشهای حرفه ای بیشتری مشارکت نمایند. هیچ قانون خاصی بر آموزش ضمن خدمت معلمین حاکم نبوده وشرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت تا حدی بنا به توافق گروهی صورت می گیرد.معلمین معمولاً در آموزش ضمن خدمت به مدت 3روز در سال با مزایا و حقوق کامل شرکت می کنند.ازطرف دیگر، کارفرماها این حق رادارند که معلمین تمام وقت رابرای تدریس منصوب نموده و به انتخاب برنامه ها و طرحهای آموزشی ضمن خدمت مبادرت نمایند. آموزش ضمن خدمت خود از انواع مختلفی به شرح ذیل برخوردار می باشد:

  

1- آموزش ضمن خدمت با برخورداری معلمین از قدرت تصمیم گیری

دراین نوع آموزش فرد شرکت کننده ازحمایت مالی شهرداری یا مدرسه محل خدمت خود برخوردارمیگردد. اغلب مدرسین نظر مساعدی درخصوص این نوع آموزش دارند چرا که به افزایش دانش و معلومات معلمین در زمینة رشته های تحصیلی خود یا روش کار منتهی
 می گردد.

2- آموزش ضمن خدمت فراهم آمده به واسطه سازماندهی مؤسسات آموزشی

این نوع ازآموزش معمولاً درحیطة مسئولیت مقامات محلی است.ازاین روی،مقامت محلی برای
هزینه های آموزشی خود یارانه دولتی دریافت می نمایند. هدف اصلی این دوره اختصاص حداقل مبلغ 1%از درآمد تدریس به آموزش ضمن خدمت می باشد.گفتنی است که در این نوع آموزش، معلمین حقوقی دریافت نمی دارند.

3-دولت به ویژه، شورای ملی آموزش، مسئولیت سازماندهی، نظارت و حمایت مالی این نوع آموزش را به عهده دارد.

این نوع از آموزش، درجهت گسترش اجرای اهداف تعریف شده توسط مجلس و دولت و یا متصدیان آموزشی و وزارت آموزش و پرورش و شورای ملی آموزش در زمینة نتایج مورد نظر طراحی شده است.این نوع آموزش عمدتاً در زمینة بالا بردن مهارتهای معلمین در محدوده های ذیل متمرکز می باشد:

1- بهره گیری آموزشی از اطلاعات و فنی آوریهای ارتباطی(ICT)

2- گسترش دوره های آموزش زبان فنلاندی و جهانی سازی آن در جهت برقراری روابط آموزشی با سایر کشورها

3- ارزیابی صحیح از عملکرد دانش آموزان و تقویت سیستم خود ارزیابی آموزشی و آموزش میدانی

لازم به ذکراست که معلمین حقوق و مزایایی برای فراگیری این نوع آموزش دریافت نمی دارند.

حضور در این برنامه ها برای کلیه معلمین آموزش عمومی یا حرفه ای آزاد بوده و هیچ شرایط خاص پذیرشی وجود ندارد.

نهادهای مرکزی

دوره های آموزش ضمن خدمت توسط گروهها و هیأت علمی دانشگاهی،مراکز آموزش پیوستة دانشگاهی واحدهای آموزش دبیری، دانشکده های تربیت دبیرفنی،دانشگاههای تابستانی و انجمنهای  حرفه ای معلمین سازماندهی می گردد.

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد