«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

آموزش استثنایی فنلاند

تاریخچه

تاریخ توسعة  آموزش استثنایی در کشور فنلاند به دهة 1840(احداث نخستین مدارس ویزه آموزش دانش آموزان معمول ذهنی)بازمیگردد.این درحالیست که پیشرفت درزمینة آموزش استثنایی تنها دراواخرقرن20شتاب گرفت.دورة پس ازجنگ،دورة افزایش کمی درزمینة آموزش استثنایی بود.دراین اثنا، الگوهای جدید آموزشی به همراه آموزش تطبیقی پدیدارشد که ازآن چمله میتوان به آموزش دانش آموزان ناتوان و ناهمگون درقالب دوره های آموزش پاره وقت اشاره نمود.علاوه براین،امکان دستیابی کودکان استثنایی به خدمات پزشکی درمراکزآموزش استثنایی فراهم آمد.تا پیش ازدهه1970،شرایط دانش آموزان استثنایی،متفاوت ازدانش آموزان دیگردرنظر گرفته شده و درنتیجه برنامه ها وسیاستهای آموزش کودکان استثنایی درراستای آموزش عادی سازماندهی نمی گردید.این درحالیست که از ابتدای دهة1970، اصل اعتدال و فلسفة تلفیق قویاً در آموزش دانش آموزان استثنایی مدنظر قرار گرفته است.

  

هدف از اجرای اصل اعتدال،کمک به افراد ناتوان(معلول)درجهت عادی سازی روند وضعیت زندگی این افراد و تقویت سیاست برقراری اتحاد اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه می باشد.به عبارت دیگر،درراستای اصل فوق،امکان حضور دانش آموزان استثنایی در کلاسهای آموزشی عادی فراهم آمد.عامل مهم دیگر در توسعة تلفیق و همبستگی آموزش کودکان استثنایی و کودکان عادی، اصلاح قانون پارلمانی مصوب سال1983بود که براساس آن، هیچ کودکی ازحضور در دوره های آموزش پایه اجباری به مدت طولانی مدت معاف نمی باشد.آموزش حرفه ای کودکان استثنایی نیزازاواخر قرن19آغاز شد.دراین اثنا،همچنین امکانات ویزه آموزشی برای افراد نابینا و معلول ذهنی در مؤسسات ویژه ای فراهم آمد.

اهداف آموزشی

از جمله مهمترین اهداف آموزش استثنایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- آموزش ویژة فراهم شده برای دانش آموزانی که ناتوانی های فیزیکی و ذهنی دارند یعنی افرادی که قادر به آموزش عادی نیستند یا به واسطه ناتوانائیهای حسی مشکلاتی در تطابق با فعالیتهای کلاسی عادی دارند در اولین انتخاب برای آمادگی تحصیلی

2- تلفیق فرآیند آموزش دانش آموزان نیازمند حمایتهای ویژه با فرآیند آموزش عادی

3- طراحی برنامه های آموزشی جداگانه ای برای هر یک از مؤسسات آموزش استثنایی متناسب با درجه معلولیت افراد

4- ارزیابی سطح بازدهی افراد معلول، مهارتهای برهم کنشی و علایق شخصی آنان

5- تدوین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی و اختصاص راه حلهای با قاعده در جهت نیل به این اهداف

6- تدارک فهرستی از خدمات و کمک های حمایت آموزشی ویزه کودکان استثنایی

معضلات آموزشی

از جمله مهمترین معضلات آموزشی پیش روی آموزش استثنایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- افزایش هزینه های آموزشی و رفاهی به واسطه اعمال تغییرات منطقه ای

2- کاهش تعداد دوره های آموزش استثنایی پاره وقت

3- تضعیف وضعیت و شرایط تأمین امکانات مراکز آموزش استثنایی به واسطه رکود

4- اقتصادی کشور طی نیمة اول دهة 1990

5- افزایش نرخ دانش آموزان پسرتحت تعلیم دوره های آموزش استثنایی پاره وقت در مقایسه با
دانش آموزان دختر به واسطه رشد تعداد گروههای آموزش عمومی و کاهش نرخ آموزشهای جبرانی

6- وجود کمبودهایی در زمینة آگاه سازی اولیاء دانش آموزان و دخالت دادن آنان در برنامه های آموزشی فرزندان خود

اصلاحات آموزشی

اصلاحات آموزشی دهه 1990

در اواخر دهة 1980،تغییراتی درساختار آموزش استثنایی اجباری ایجاد شده و تعداد دانش آموزان کلاسهای آموزشی افزایش یافت.

از جمله چنین اصلاحاتی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- افزایش منابع اختصاص یافته به دانش آموزان استثنایی درمقایسه با مدارس جامع

2- کاهش هزینه های دانش آموزان استثنایی اعم از هزینه های بیمارستانی و تعلیم و تربیت در مقایسه با مدارس جامع

3- افزایش کلاسهای آموزش استثنایی و تعداد گروههای آموزشی

4- پیشرفت مهارتها و قابلیتهای مدرسین مراکز آموزش استثنایی به واسطه افزایش و 5- 5- اصلاح آموزش ضمن خدمت مدرسین مراکز فوق

5- اجرای توسعة ملی در زمینة آموزش استثنایی  طی سال 2000

6- گسترش روند همکاری میان مراکز آموزش عادی و آموزش استثنایی

‌7- تلاش درجهت گسترش راههای شناسایی نیازمندیهای خاص افراد استثنایی

 

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد