«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

ساختار آموزشی کشور آلمان


ساختار آموزشی

نوجوانان آلمانی بخش ویژه‌ای از وقتشان را در مدرسه و انجام فعالیتهای مربوط به مدرسه مانند انجام تکالیف می‌گذرانند مدارس از ساعت 7:30 یا 8 صبح باز می شوند و حداقل تا 1 ظهر فعالیت دارند .  برنامه دانش‌آموزان هر روز متفاوت است.  دانش‌آموزان رشته‌های تحصیلی درGymnasium یا Gesamtschule بطور متوسط 40-30 کلاس در هفته دارند.  که هر کلاس 45 دقیقه به طول می انجامد.  بسیاری از مدارس بعد از ظهر ها فعالیتهای فوق برنامه ارائه می‌دهند اغلب نوجوانانی که ورزش میکنند وقت خود را در باشگاههای ورزشی می‌گذرانند نه در مدرسه.  بیشتر معلمان , والدین و دانش‌آموزان احساس می کنند که مدارس باید فعالیتهای فوق برنامه بیشتری ارائه دهند. تعداد کمی‌از دانش‌آموزان در کنار درس خواندن کار هم میکنند. عموماً کار کردن در هنگام تحصیل توسط والدین و معلمان توصیه  نمیشود.  دانش‌آموزان هنرستان ها استثنا هستند. بعلت وجود قسمتی از سیستم آموزشی دو گانه این دانش‌آموزان طی دوران تحصیلشان در یک کارخانه محلی بصورت پاره وقت کار میکنند.  یکی از مشکلات عمده نوجوانان درخانه وجود والدینی است که برای فرزندانشان حوصله  ندارند یا علاقه‌ای به کارهای فرزندانشان نشان نمی‌دهند معلمان تاکید کردند که مدارس نقش مهم و مرکزی در اجتماعی کردن جوانان دارند. بسیاری از دانش‌آموزان فکر میکنند مدرسه در زندگیشان یک بار اضافی است و مدرسه برای آن‌ها یک اجبار است.  به علاوه بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه را به‌عنوان جایی  می‌دانند که بر اساس عملکرد آن‌ها روشی انتقادی را پیش میگیرد به هر حال اغلب دانش‌آموزان از یاد گرفتن دیدن همکلاسیها و برقراری رابطه متقابل با معلمان در مدرسه لذت می‌برند. ایجاد انگیزه در یک دانش‌آموز برای موفق شدن درمدرسه بوسیله عوامل زیادی صورت میگیرد که این عوامل شامل حمایت همکلاسیها و همیاری والدین می‌باشد. همچنین مهم است که ارتباط بین وضعیت دانش آموز در مدرسه و شغل آینده او را تشخیص دهیم.  این انگیزه سازی  برای کسب موفقیت در مدرسه در طول چند سال آخر دوره متوسطه افزایش یافته و این درست زمانی است که دانش‌آموزان درباره مسیر زندگی آینده شان در حال تصمیم گیری می باشند.   بدلیل نیاز برای کسب گواهی نامه برای ورود به بسیاری از کارها انگیزه ای قوی برای جوانان بوجود آمده است تا هرچه زودتر در مورد مسیر زندگی آینده تصمیم بگیرند.  حمایتهای جامعه برای تصمیم گیریهای شغلی متعدد است که شامل بروشورهای منتشر شده دولتی , مشاوره‌های شغلی و کتابخانه‌ها می‌باشد.   بسیاری از مدارس به دانش‌آموزانی که به کار نیاز دارند یک دوران کارآموزی سه هفته‌ای در یک موسسه یا شرکت طی سال‌های تحصیل , ارائه می دهند . دانش‌آموزانی که آرزو دارند تحصیلاتشان را در دانشگاه ادامه دهند باید گواهینامه Abitur را بدست آورند.  درصد زیادی از نوجوانان آلمانی به یکی از 400 دوره کارآموزی وارد می‌شوند طی کارآموزیهای سیستم دو گانه آموزش دانش‌آموزان بیشتر از نصف روز همزمان با تحصیل کار میکنند. پذیرش در بسیاری از دوره‌های کارآموزی بویژه در بانک ها و اداره های بیمه به صورت رقابتی می باشد.  نقش والدین درآموزش فرزندانشان از مدارس مقدماتی متوسطه به بعد  و برطبق سن آنها  تغییر   می کند.  والدین دانش‌آموزانی که 18 سال یا بیشتر هستند مستقیماً در آموزش فرزندانشان دخالت نمی‌کنند حضور در جلسات شبانه معلم – والدین توسط والدین دانش‌آموزان Hauptschule بسیارکم رنگ است حال آنکه از والدین دانش‌آموزان Realschule  انتظار بیشتری می‌رود تا دراین جلسات شرکت کنند. والدین دانش‌آموزان Gymnasium بیشترین فعالیت را دارند. معلمان بیشتر از مشکلات نوجوانان و عملکرد ضعیف آن صحبت میکردند که علت آنرا فقدان حمایت یا علاقه والدین می‌دانستند.  غفلت (Verwahrlosung ) واژه‌ای بودکه اغلب معلمان برای توصیف وضعیت خانوادگی دانش‌آموزان مشکل دار استفاده می‌کردند. مدارس آلمان دانش‌آموزان را در کلاس‌هایی تقسیم بندی می نمایند که معمولاً برای چندین سال درکنار یکدیگر می‌مانند و بنابراین فرصتهای بیشتری برای برقراری ارتباط همسالان خود دارند.   سیستم کلاسی تلاشی برای راحت بودن دانش‌آموزان در مدرسه است.  دور نمای ضعیف استخدام بویژه در آلمان شرقی در بسیاری از مواد سر چشمه ناامیدی و فقدان انگیزه برای بسیاری از نوجوانان می‌باشد.  

Gymnasium به دو سطح پایین و بالاتر تقسیم می‌گردد.  سطح پایین شامل کلاسهای 5 الی 10 و سطح بالاشامل کلاسهای 11الی13 می‌باشد. برای هر کدام از سطوح دورة تحصیلات نیازهای جداگآن‌های وجود دارد.  به علاوه Gymnasium  در ارائه دورة تحصیلی مطمئن به طور تخصصی عمل می‌کند و دانش‌‌آموزان می‌توانند در Gymnasium که یک با تعداد بیشتری رشته تحصیلی ارائه می‌دهد یکی را انتخاب نمایند.

  

نرخ برنامه‌های پایه هفتگی آموزشی برای  پایه‌های 5 الی10 در Gymnasium (ایالت مرکزی)                       

کل
10
9
8
7
6
5
موضوع
24
4
4
4
4
4
4
ریاضیات
8
1
-
1
2
2
2
زیست‌شناسی
6
2
2
2
-
-
-
شیمی
8
2
2
2
2
-
-
فیزیک

در پایه 5الی10، دورة تحصیلات می‌تواند براساس نوع  Gymnasium  فرق کند. دورة تحصیلی ارائه شدة اختصاصی بوسیلة Gymnasium اغلب شامل زبآن‌های کلاسیک،  ریاضی،  علوم،  زبآن‌های مدرن یا برنامه‌های هنری ویژه می‌باشد.  دروس اجباری در موضوعاتی شامل آلمانی، دو زبان خارجی، تاریخ،  جغرافی، ریاضیات، علوم، هنری، موسیقی، تربیت‌بدنی، تعلیمات‌مدنی به همراه دروس اختیاری وجود دارد. عمومأ حداقل دو زبان و در بعضی موارد سه زبان خارجی مورد نیاز می‌باشد. دوره‌ها در سطوح بالاتر Gymnasium در تمام آلمان شامل دو سطح ابتدایی و پیشرفته می‌باشد.  دوره‌های پیشرفته بیشتر مطالب را با یک روش جامع تر تدریس می‌کنند و سخت‌تر می‌باشد. دوره‌های ابتدایی با همان رشته‌ها سر و کار دارند اگر چه در یک پایه سطحی تر، از مثالهای ساده برای توضیح مفاهیم کلیدی و تکنیکها استفاده می‌شود. دروس اجباری آموزش شامل (I ) زبان، ادبیات، هنر؛ (II) علوم اجتماعی؛ (III) ریاضیات، علوم و تکنولوژی؛ (IV) دینی (به نظر شخصی ایالتها واگذار شده است) و(V) تربیت‌بدنی،  در این بخشهای تعیین شده،  دورة تحصیلات به سطوح ابتدایی و پیشرفته تقسیم شد.

دوره‌های ابتدایی و پیشرفته در تعداد نسبت‌ها فرق می‌کند:

-تعداد دوره‌های هفتگی ( سه بار برای دوره‌های ابتدایی، پنج الی شش بار برای دوره‌های پیشرفته)

-پیچیدگی موضوع دروس

-درجه مهارت و پراکندگی

-درجه‌ای از دانش‌آموزان انتظار می‌رود که دروس را یاد گرفته وبتوانندبه طور مستقل فعالیت نمایند.

در طول کلاسهای 12و13 دانش‌آموزان باید 22 کلاس هفتگی در هر نیمسال در هر دو بخش  I (زبان،   ادبیات و هنر‌های زیبا) وIII  (ریاضیات و علوم) و کلاسهای 16 هفته‌‌ای در بخش II (علوم اجتماعی) را بگذرانند. دانش‌آموزان وارد شده به پایة 12 باید دو کلاس پیشرفته را انتخاب کنند که یکی از آن‌ها باید ریاضی یا علوم باشد. دومی‌می‌تواند از گروه کلاسهای فلسفه، فیزیک و علوم کامپیوتر انتخاب شود. هدف از قوی کردن اطلاعات پایه دانش‌آموزان انجام اصلاحات در تمام مقیاس‌های درجه بندی،   بمنظور کاهش بار موجود در کلاسهای پیشرفته بود که اکنون هر کدام به ارزش 30 امتیاز می‌باشند. قبل از برنامه اصلاحات 1987،  آزمون‌های نهایی در دورة ابتدایی و دورة پیشرفته هر کدام در کل 300 امتیاز را از کل 900 امتیاز کسب کردند. از زمان اصلاحات1987 دانش‌آموزان می‌توانند در کل 840 امتیاز کسب کنند که 330 امتیاز از دورة ابتدایی،210 امتیاز از دورة پیشرفته و 300 امتیاز از آزمون‌هایAbitur بدست می‌آید.

بنابر این ارزش دوره‌های ابتدایی افزایش یافت، حال آنکه از ارزش دوره‌های پیشرفته کاسته شد  دانش‌آموزانی که فقط در دوره‌های پیشرفته خوب بودند حداکثر 30 درصد کمتر امتیاز را در آزمون Abitur 1987 بدست آوردند. در ارزیابی مجدد تعداد کلاسهای ابتدایی مورد نیاز از 20 به 22 افزایش یافته بود حال آنکه تعداد کلاسهای پیشرفته از 8 به 6 کاهش یافته بود. در اصلاحات 1987 تمام دانش‌آموان باید حداقل دردودرس از دروس زیر نام نویسی کنند.  آلمانی، یک زبان خارجی یا ریاضیات، در پایان، اگر آلمانی به‌عنوان مرحلة اولیه کلاس پیشرفته گرفته شود، موضوع یکی از چهار آزمون‌ Abitur باید ریاضی یا زبان خارجی باشد.

در ایالت مرکزی، خط مشی‌های رسمی‌آموزش درجه بالایی از انعطاف پذیری مناسبی را در انتخاب مبحث تدریس دراختیار معلمان Gymnasium قرار می‌دهد.  براساس این خط‌مشی‌های آموزشی،  اعضاء کمیسیون مربوط به هر موضوع درباره موضوعاتی که باید در دورة یک یکساله تدریس شوند، تصمیم می‌گیرند.  هدفهای آموزشی در دوره تحصیلات ریاضی برای سطح بالاتر Gymnasium در ایالت مرکزی مطالبی شامل پرورش موضوع با توجه به انگیزه‌ها، جهت یابی مثبت به سمت ریاضی، تشویق تفکر خلاق و ابتکار، بالابردن توانایی گفتگو و همکاری، پیدا کردن راهکارهای عملی برای مفاهیم ریاضی، بدست آوردن مترادفهای منطقی برای مفاهیم ریاضی، واقعیات و مراحل، گرایشهای کار، محدودیتها و امکانات، ماشین حسابها، و دیگر وسایل کمکی را توجیه می‌کنند.  به علاوه خط‌مشی‌های دوره تحصیلات بحث تفاوتهای موجود بین دوره‌های پیشرفته و ابتدایی، فهرستی از Abitur اجباری مربوط به سر فصلها، توصیف دوره مربوط به پایه‌های 11و12و13 را نمایان می‌سازند.  توصیف هر دوره های شامل یک توضیح مختصر،  پیش نیازها, سر فصلها و تفاسیرمی‌باشد. در ایالتهای جنوبی،   هیئت آموزش گروههای کاری تشکیل داد که وظیفة آن‌ها بررسی وضعیت ویژة دورة تحصیلات می‌باشد و بنابراین طرحهای تدریس و معیارها با همکاری معلمانی که عضو این گروه هستند بهبود می‌یابند. دورة تحصیلات جدید و اصلاح شده به اندازة دوره تحصیلات قبلی سر فصل ندارد و معلمان گفتند که زمان فراوانی برای تدریس مطالب دارند. دوران تحصیلی در ایالت جنوبی به طور متوسط هر 5 سال، بسته به نیاز، اصلاح می‌گردد.  بعضی سر فصلها بدون تغییر باقی می‌مانند، حال آنکه احتیاج است بقیه به طور مرتب با تغییر اطلاعات اصلاح شوند. دوره تحصیلات نه تنها به معلمان می‌گوید چه چیزی را باید تدریس کنند بلکه آن‌ها را در اینکه چگونه این مطالب در هر سال تحصیلی باید تقسیم شوند راهنمایی می‌کند.  برای مثال تجربه و تحلیل دوره معلمان اذعان داشتند که دوره های تحصیلات اخیر به اندازه لازم نمی‌‌باشد اما شامل موضوعات مورد نیاز برای یادگرفتن می باشد.

سیستم آموزشی کلاسی‌های درسی

مدارس آلمان،دانش‌آموزان ورودی جدید را درکلاس‌هایی تقسیم می‌کنند که معمولاً در بسیاری از سال ها در کنار یکدیگر باقی می‌مانند. برای مثال یک مدرسه Hauptschule ممکن است 120 دانش‌آموز پایه پنجم را به چهار کلاس A5،   B5،   C5،   D5 تقسیم کند. طی سال بعد، کلاس A5، A6 می‌شود. بنابر این دانش‌آموزان مدت زمان زیادی از زمانشان را در مدرسه با یک گروه ثابت شامل 25 تا 30 همکلاسی می‌گذرانند. گاهی اوقات با ورود دانش آموزان جدید , دانش آموزان از یکدیگر جدا می شوند. به علاوه، دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر در Gymnasium یک سیستم دوره‌ای را دنبال می‌کنند که کلاس‌ها بر طبق علائق دانش آموزان به دوره‌های مختلف تقسیم می شوند. گذراندن چنین زمان زیادی با یک گروه ثابت از هم کلاسی‌ها و اعتمادی دو طرفه را پرورش می‌دهد.  بر طبق گفته معلمان، یکی از سخت ترین زمآن‌ها در یک مدرسه, با انتقال بعد از پایه چهارم است، یعنی وقتی دانش‌آموزان از یک کلاس مدارس ابتدایی  (که 4 سال در آن با هم بوده اند) خارج می شود و به انواع مختلفی از مدارس مقدماتی متوسطه منتقل می‌شوند.گروه های هم کلاسی و روش برخورد با مدرسه،   در مدارس مقدماتی متوسطه،  دانش‌آموزان بیان کردند. که آنان براساس تجربه‌های مدارس‌قبلی شان  به گروههایی تقسیم شوند. اغلب دانش‌آموزان Gymnasium، رفتارهای منفی دانش‌آموزان را درHauptschule وrealchule بیان کردند. برای مثال آن‌ها گفتند دانش‌آموزان Realschule نیاز دارند بمنظور فهم مطالب، چیزهایی به صورت پیوسته برای آن‌ها توضیح داده شود. و دانش‌آموزانHauptschule تنبل هستند. در مقایسه دانش‌آموزانGymnasium، خودشان را به عنوان افراد ماهر، متفکران منطقی و افرادی قادر به حل مسائل به تنهایی معرفی کردند. چنین نگرشی توسط معلمان، والدین و جامعه شکل گرفته است. برای مثال والدین و معلمان اغلب بیان کردند، افراد ویژهای برایGymnasium مناسب هستند، در حالیکه افراد متفاوتی برای Realschule مناسب می‌باشند. بر طبق گفتة معلمان ایالت شرقی از هر دوGymnasium و مدرسه ترکیبیHaupt/lrealschule که در یک حیاط شریک بودند، دو مدرسه باید برنامة زنگهای تفریح را برای دانش‌آموزان در زمآن‌های مختلف تنظیم می‌کردند. وقتی قبلاً دانش‌آموزانGymnasium وhaupt/lrealschule زنگهای تفریحی در یک زمان داشتند، بین آن‌ها درگیریهایی بوجود می‌آمد. از زمانی که برنامة زنگهای تفریح در ساعتهای مختلف روز تنظیم شده اند،  تعداد جنگها کاهش یافته است.علاوه بر رقابتها و تقسیمات بین مدرسه ای،  دانش‌آموزان یک مدرسه اغلب خودشان را به گروههای مختلفی تقسیم می‌کنند.گروههای همکلاسی مراجع اجتماعی برای نوجوانان بوجود می‌آورد که به پرورش رفتارهای عادی کمک می‌کند و بنابراین بر عملکرد مدرسه هم تاثیر دارد. معلمان Gymnasium ذکر کردند که بهترین دانش‌آموزان آن‌ها اغلب با دوستا نشان بطور دسته جمعی مطالعه  می‌کنند.

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد