ساختار آموزشی
آموزش متوسطه ( ملی و خصوصی) شامل : 3 سال دورة مقدماتی متوسطه ، و 3 سال آموزش
تکمیلی متوسطه می باشد.مقطع آموزش متوسطه خود از 2مقطع تحت عناوین مقدماتی و تکمیلی
متوسطه متشکل می گردد.مقطع آموزش مقدماتی متوسطه حداکثرمدت زمان3سال رده های سنی
15-12 سال به طول می انجامد.این مقطع آموزشی اجباری ورسمی بوده وبا دریافت شهریه
ازوالدین کودکان ارائه می گردد. مدت زمان کلاس درس 55 دقیقه است .هدف اصلی
مراکزآموزش مقدماتی متوسطه، ارائة آموزش عمومی متناسب درسطح مقدماتی متوسطه متناسب
با مراحل رشد جسمی و ذهنی دانش آموزان است.نسبت دانش آموزان به معلمین در دورة
ابتدایی 9/16 بوده و به پایه های تحصیلی تفکیک نمی گردد.تعداددانش آموزان درهر کلاس
4/28 نفراست.مقطع تکمیلی متوسطه مدت زمان3سال بین رده های سنی18-15 سال به طول می
انجامد.این مقطع آموزشی غیراجباری ورسمی بوده وبا دریافت شهریه ارائه می گردد. ورود
به مدارس مقدماتی متوسطه دولتی با سهمیة هیئت مدیره آموزش محلی می باشد ، اما ورود
به مدارس ملی و خصوصی توسط امتحان صورت می گیرد . تعدادی از مدارس خصوصی آموزش
پیوستة 6 ساله ارائه می دهند که دوره های مقدماتی و تکمیلی متوسطه را در بر می
گیرد. دردومین وسومین سال دورة مقدماتی متوسطه، حضوردرجوکوJuku( مدارس خصوصی
آمادگی) امتحانات معمول می باشد.
سه نوع دورة تکمیلی متوسطه وجود دارد که : تمام وقت، پاره وقت و مکاتبه ای می
باشند. ورود به دورة تکمیلی متوسطه توسط امتحان یا گزینش صورت می گیرد. در سال 1988
نوع جدیدی مدرسه به نام دبیرستان با سیستم واحدی افتتاح گردید.دوره های دبیرستانی
می توانند به دوره های عمومی، حرفه ای، و دوره های ترکیبی(غیر حضوری) مکاتبه ای
طبقه بندی شوند. مجموع ثبت نام در دبیرستانها، شامل سه دوره، و بالغ بر 600/258/4
نفر درسال 1998 بوده است.دانش آموزان دوره عمومی حدود6/73 درصد و دانش آموزان دوره
حرفه ای4/26 درصد را تشکیل میدهند.
سال اول دبیرستان برای آموزش عمومی دانش آموزان در نظر گرفته می شود. در سال
دوم، دروس به دوره های آماده سازی جهت کالجها و دوره های حرفه ای تقسیم میشوند.در
سومین سال، دوره های آماده سازی کالج به علوم انسانی و اجتماعی، علوم و فنی تقسیم
می شود. از اینرو حتی در دبیرستانهای عمومی هم در زمان فارغ التحصیلی سه دوره
وجود دارد. دوره های حرفه ای ساعات کمتری را برای موضوعات فرهنگی می گذراند، و
طبیعتا بر موضوعاتی تاکید دارند که به منظور حرفه های معینی جهت گیری شده اند.دانش
آموزان به هنگام ورود به مقطع تکمیلی متوسطه 15 ساله هستند و تصمیم می گیرند که
دوره عمومی یا حرفه ای و یا دوره مکاتبه ای (غیر حضوری)را بگذرانند و چون این مسئله
ای نیست که معلمان مسئول یا مشاوران هم بتوانند تصمیم بگیرند، مسئله دشوار ترمیشود.
عواملی چون سوابق و شرایط مالی خانواده دانش آموزان مدنظر قرار می گیرد.
ادامه مطلب ...