«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

امام صادق (ع)بنیانگذار مکتب گفتگو

 

مقدمه

 حضرت صادق علیه السلام ششمین پیشوای شیعیان جهان در 17 ربیع الاول سال 83 ه . ق در مدینه منوره دیده به جهان گشود . پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر علیه السلام و مادر گرامی‏اش‏ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی‏بکر می‏باشد . اسم آن حضرت جعفر و کنیه‏اش ابو عبدالله و ابو اسماعیل و القاب شریفش صادق، صابر، فاضل و طاهر است (1) .

امامت آن حضرت که همزمان با شهادت پدر ارجمندش از سال 114 شروع شد، با حکومت 5 تن از خلفای اموی و عباسی به ترتیب هشام بن عبدالملک (نهمین خلیفه اموی)، ابراهیم بن ولید (دهمین خلیفه اموی) و مروان بن محمد آخرین خلیفه اموی (126- 132) و عبد الله سفاح (اولین خلیفه عباسی) و ابوجعفر منصور دوانیقی (دومین خلیفه عباسی) مصادف بود . آن بزرگوار در 25 شوال سال 148 ه . ق در سن 65 سالگی توسط منصور دوانیقی مسموم شد، در مدینه منوره به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد .

  

امام صادق علیه السلام در مدت 34 سال امامت پربرکت‏خویش نقش شایسته‏ای در گسترش فرهنگ حیاتبخش اسلام انجام داد . آن حضرت با استفاده از فرصت‏بدست آمده در عصر خویش (درگیری و نزاع میان بنی امیه و بنی عباس) وسیعترین دانشگاه اسلامی را پی‏ریزی نمود; در دانشگاه آن حضرت حدود چهار هزار نفر شاگرد پرورش یافتند که برخی از آنان از رهبران فکری تشیع به شمار می‏آیند . هشام بن حکم، عبد الله بن ابی جعفر، هشام بن سالم، محمد بن مسلم، مفضل بن عمر و جابر بن حیان از آن جمله‏اند .

کوفه یکی از مهم‏ترین کانون‏های تجمع پرورش یافتگان دانشگاه جعفری علیه السلام بود . حسن بن علی بن زیاد وشاء که از شاگردان امام رضا علیه السلام است نقل می‏کند که: در مسجد کوفه 900 نفر استاد حدیث مشاهده کردم که همگی از جعفر بن محمد علیه السلام حدیث نقل می‏کردند (2) . در مکتب آن حضرت نه تنها شیعیان بلکه غیر شیعیان نیز حضور می‏یافتند . پیشوایان چهارگانه اهل سنت‏با واسطه یا مستقیما از امام صادق علیه السلام بهره برده‏اند .

آن حضرت شاگردان خویش را بر اساس ذوق و استعداد آنان تقسیم نموده و در همان رشته تشویق و تعلیم می‏نمود . و این گونه بود که مکتب تشیع در اثر تلاش‏های فرهنگی امام صادق علیه السلام به صورت چشم‏گیری گسترش یافت و به اکثر قلمروهای اسلامی رسید و بسیاری از مسلمانان در آن دوران طلایی به مکتب اهل بیت علیهم السلام گرویدند .

آن حضرت با استفاده از وضعیت موجود وکلای متعددی را در مناطق مختلف مستقر نمود و توسط پرورش یافتگان مکتب خویش دستور العمل‏های فردی، اخلاقی و اجتماعی را به مسلمانان آموزش داد و مکتب اهل بیت علیهم السلام را با زیباترین و محکمترین دلائل به جهان اسلام معرفی نمود .

رهنمودهای راهگشای آن حضرت در زمینه‏های سلوک فردی و اجتماعی، معاشرت با دیگران، برخورد با نسل نو و جوانان، مسائل حقوقی، آداب ازدواج، موضعگیری در مقابل حکومت‏ها و سیاستمداران زمان، آموزه‏های علمی، تربیتی، پزشکی و ده‏ها موضوع دیگر، زینت‏بخش صفحات زندگی آن حضرت و برگ زرینی در تاریخ شیعه می‏باشد . در این نوشتار گزیده‏ای از سخنان آن حضرت را در بیان ویژگی‏های مورد انتظار از شیعیان و مؤمنان حقیقی گرد آورده و به علاقمندان حضرتش تقدیم می‏داریم . بدیهی است که این‏ها همه ویژگی‏ها و صفات پیروان اهل بیت علیهم السلام نیست و بیان همه آن‏ها نیازمند یک کتاب مستقل می‏باشد

 

 1-امام صادق (ع)بنیانگذار مکتب گفتگو

 

امام صادق (ع) بعنوان بنیانگذار مکتب تشیع از پیشوایانی است که بی شک دقت دراحوال وافکار وی موجد حکمت های نظری وعملی فراوانی است.شاید یکی اززوایای حکمی مغفول حیات سیاسی ـ اجتماعی این امام همام که درروزگارما بسیارمغتنم و توجه برانگیز است نحو مواجهه ومذاکره با مخالفین وحتی کفار باشد.ظاهرا رئیس مذهب تشیع به مقتضای شرایط زمانی که درآن می زیسته است فرصت مناسبی جهت بحث وفحص علمی وگفتگو ومجادله نظری با صاحبان مذاهب دیگر وحتی منکرین وملحدین شریعت یافته است که قدرمتیقن علاوه بر ماهیت مناظرات ،چگونگی انجام آن نیز امروز برای ما بسیار درس آموز است:

 قرون اولیه هجری ( هشتم ونهم میلادی ) در جهان اسلام، دوره رونق بازار ترجمه و تألیف متون فلسفی، سیاسی، اخلاقی، پزشکی و دینی فلاسفه، دانشمندان و ارباب و ادیان و اندیشه‌های مختلف غیرمسلمان به زبان عربی ـ به عنوان زبان رایج ومسلط در میان مسلمانان ـ است.در این زمان علاوه بر ترجمه آثار متفکران یونانی و اسکندرانی؛ متون زرتشتی، آموزه‌های مانوی و مزدکی و کتب عهد قدیم (تورات) و کتب عهد جدید (انجیل) نیز ترجمه و در اختیار متفکران در قلمرو اسلامی قرار گرفت . زنادقه ( ماتریالیستها ) نیز فرصتی یافته تا در این معرکه و نبرد اندیشه‌ها از افکار و تئوری‌های خود دفاع نمایند، مساجد و از جمله مسجدالحرام و مسجد پیامبر (ص) و برخی فضاهای عمومی دیگر و حتی گاه منازل شخصی، صحنة پر جنب و جوش مباحثات داغ تئوریک و تبادل و تقابل سخت دیدگاه‌های متفاوت و یا متضاد اندیشمندان ادیان و ایدئولوژی‌های زمانه بود و هر صاحب نظر و ایدئولوگی می‌کوشید تا با بهره گیری از تمام ظرفیت‌های فکری و ذهنی، اندیشه‌های خود را به دیگران منتقل نموده و از معتقدات و باور‌های خود به ویژه در قلمرو مسائل بنیادین هستی و از جمله موضوع توحید و خداشناسی دفاع نماید.

مرکز ثقل مباحث مذکور ـ همانطور که اشاره شد نه مسائل سیاسی ـ اجتماعی کاملاً متصل و معطوف به زندگی معمولی جامعه بلکه موضوعات و مسائل ذهنی ـ انتزاعی کلامی و اعتقادی بود .نبرد فکری و فرهنگی که در آن متفکران وپیشوایان ملل( ادیان ومذاهب) و نحل ( گروهها ودسته های غیر دینی ) برای بیان عقاید واثبات باورهای کلان خود نه تنها از شیوه های معطوف به خشونت بهره نجسته بلکه در شرایطی کاملا برابر و با آزادی کامل بیان وامنیت بعد از بیان و با التزام به رعایت آداب سخن وگفتگو به داد وستد اندیشه وادعاها و دلایل خود می پرداختند.امام ششم شیعیان نیز کوشید از فضای فراهم شده در این مقطع زمانی، حداکثرتوان خود را به خدمت گرفته تا دیدگاه‌های آیین متبوع خود را درباره مسائل محوری جهان‌بینی که اصل اول آن به بحث درباره خدا اختصاص می‌یافت به اطلاع سایرین رسانده و تفکرات خود را نه با بکارگیری روش‌های زورمندانه و منطبق با منطق قدرت بلکه با تأکید بر قدرت منطق و نیرومندی استدلال و بدون توسل به الفاظ و ادبیات توهین آمیز به آنها بیاموزد. امام فرهنگ‌مدار شیعه که تئوریهای خود را در اقناع ذهنی مخالفان نیرومند می‌یافت نه از بابت اخلال در مبانی اسلام نگرانی داشت و نه خود را محتاج به برافراشتن داغ و درفش و صدور فتوا و حکم برای بسیج مریدان در جهت ایجاد رعب و وحشت و از میدان برون کردن ناموافقان می‌دانست. او جواب اندیشه را با اندیشه می‌داد.

گزارش‌های تاریخی که حکایت از گفتگوهای جداگانه رئیس مذهب جعفری با افرادی ماتریالیست به‌نام‌های “عبدالملک” ( از اهالی مصر ) “عبدالله دیصانی” و “عبدالکریم ابن ابی العوجإ”، درباره موضوعات اعتقادی دارد، بدین شرح است:

الف) گفتگوی امام با عبدالملک در خانه کعبه و در مسجدالحرام در حالی که عبدالملک شانه‌اش را به شانه امام می‌سائید، انجام گرفت و ادامه آن به بعد از انجام طواف کعبه موکول گردید. در تمام مدت این مناظره کلامی (اعتقادى) که درباره توحید و خداشناسی بود از طرفین جز بیان استدلال آن هم به روشی مؤدبانه، چیزی شنیده نشد. جعفر بن محمد در جریان گفتمانِ خود با عبدالملک در نهایت تساهل و تسامح، ماتریالیست مصری را چهاربار ”یا أخا اهل مصر“ (اى برادر اهل مصر) خطاب کرد تا نشان دهد یک غیر مسلمان را می‌توان به خانه خدا راه داد؛ می‌توان در شرایطی برابر با او و با رعایت نزاکت درباره وجود مطلق (خدا) به گفتگو نشست و هم می‌توان ماتریالیست منکر خدا و رسول را به تکرار ”برادر“ خطاب کرد و نه تنها به خاطر این حسن سلوک عالمانه متحمل خسارت مادی و معنوی نشد بلکه در پایان دیالوگ، مخاطب را به سلوک مسلمانان درآورد.

ب) علاوه بر مناظره فوق، مناظره‌ای نیز بین امام با ”عبدالله دیصانی“ در منزل امام و بارعایت همه پیش شرط‌های یک بحث علمی‌ـ‌اعتقادی انجام گرفت که در نهایت با پذیرش اسلام توسط دیصانی پایان پذیرفت.

ج) اما به نظر می‌رسد مشهورترین ماتریالیست دوران امام صادق، «عبدالکریم ابن ابی العوجإ» باشد. او بارها مناظره‌هایی با امام صادق (با حضور برخی از همفکران طرفین‌) انجام داد.

گفتگو‌هایی که ابن ابی العوجإ را به تحسین شخصیت و دانش امام شیعیان واداشته و منجر به روی‌آوری برخی از همفکرانش به اسلام گردید.

در یکی از این سالها، ملاقاتی بین امام و ابی العوجإ در حرم مکه رخ داد و امام از او دلیل حضورش را در خانه کعبه پرسش کرد. پاسخ ابی العوجإ این بود که ”برای عادت تن و سنت میهن و برای اینکه دیوانگی و سرتراشی وسنگ‌پراکنی مردمان را ببینم اینجا آمده‌ام.»

در حالی که از این کلمات بوی توهین به مردم و مقدسات آنها به مشام می‌رسد، عکس‌العمل امام صادق این بود که: «ای عبدالکریم، تو هنوز بر سرکشی و گمراهیت پابرجایی؟» به رغم این حسن سلوک امام، گاه ابی العوجإ در مسجد پیامبر و در حضور اصحاب کلمات کفر‌آمیز می‌گفت! و به همین دلیل یک‌بار مورد اعتراض شدید ”مفضل بن عمر“ از یاران نزدیک امام قرار گرفت. مفضل که در برابر کفرگویی ابی العوجإ نتوانست خویشتن‌داری به خرج دهد فریادزنان ابی العوجإ را مخاطب قرار داده، به او می‌گوید: ”ای دشمن خدا، در دین خدا الحاد ورزیدی و منکر باری‌تعالی شدی.“ ابی العوجإ که قبلاً حسن سلوک امام صادق را در هنگام گفتگو‌های مکرر، تجربه کرده بود؛ به مفضل می‌گوید: «اگر تو از اهل کلامی بیا با هم تکلم بکنیم؛ هرگاه تو اثبات حجت کردی ما از تو تبعیت می‌کنیم و اگر تو از اصحاب جعفربن‌محمدی، آن حضرت با ما به این نحو مخاطبه نمی‌کند و به مثل تو با ما مجادله نمی‌نماید، به تحقیق که شنیده است از این کلمات ( کلمات کفرآمیز ) بیشتر از آنچه تو شنیدی و هیچ فحشی به ما نداده است و در جواب ما به هیچ وجه تعدی ننموده و همانا او مردی است حلیم، با‌وقار، عاقل، محکم و ثابت که از جای خود به در نرود و از طریق رفق و مدارا پا بیرون نگذارد و غضب او را سبک ننماید، بشنود کلام ما را و گوش دهد به تمام حجت و دلیل‌های ما تا آنکه ما هرچه دانیم بگوییم و هر حجت بیاوریم به نحوی که گمان کنیم بر او غلبه کردیم و حجت او را قطع نمودیم، آنوقت شروع کند به کلام، پس باطل کند حجت و دلیل ما را به کلام کمی و خطاب غیر بلندی، ملزم کند ما را به حجت خود و عذر ما را قطع کند. ما را از رد حواب خود عاجز نماید. پس هر‌گاه تو از اصحاب آنچنانی با ما مخاطبه کن به مثل خطاب او.

   

 2-استقامت و پایداری

 

بدون تردید پشتکار و پایداری در راه هدف، از عوامل پیروزی و توفیق انسان به شمار می‏رود . کسانی در زندگی به خواسته‏ها و آرزوهای خود نائل گشته‏اند که در راه آن نهایت تلاش و استقامت را نموده‏اند . امام صادق علیه السلام یکی از مهم‏ترین نشانه‏های شیعه را استقامت در راه حق می‏داند و رسیدن به سعادت حقیقی را در گرو این خصیصه پسندیده قلمداد می‏کند و می‏فرماید: «لو ان شیعتنا استقاموا لصافحتهم الملائکة ولاظلهم الغمام ولاشرقوا نهارا ولاکلوا من فوقهم ومن تحت ارجلهم، ولما سالوا الله شیئا الا اعطاهم (3) ; اگر شیعیان ما در راه حق استقامت ورزند فرشتگان آسمان با آنان دست می‏دهند، ابرها [ی رحمت] بر سر آنان سایه می‏افکنند و سیمایشان همانند روز روشن می‏درخشد و از زمین و آسمان روزی می‏خورند و هیچ خواسته‏ای از خداوند نخواهند داشت مگر اینکه خدای متعال به آنان عطا می‏کند .»

عظمت نفس و دوری از ذلت

شخصیت هرکس در گرو عزت نفس اوست . انسان به عزت نفس و تکریم شخصیت از همه چیز حتی از آب و غذا بیشتر نیازمند است، چرا که رنج گرسنگی و تشنگی برطرف می‏شود اما تحقیر شخصیت و آزردگی روح و روان به این سادگی رفع نمی‏شود و چه بسا که تا آخر عمر انسان را بیازارد . خداوند متعال انسان را عزیز آفریده و هیچگاه به او اجازه تحقیر دیگران و یا شخصیت‏خویش را نداده است . این سخن در مورد پیروان مکتب تشیع از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است . آنان طبق رهنمود امام صادق علیه السلام هیچگاه نباید خود را ذلیل کنند، بلکه باید از کارهای تحقیرآمیز و ذلت آور اجتناب نمایند . آن حضرت شیعیان را از کسالت، تنبلی، دست درازی به سوی دیگران، طمع کاری، زیاده‏طلبی و سایر امور ذلت‏آور مبرا می‏داند و می‏فرماید: «شیعتنا لا یهرون هریر الکلب ولا یطمعون طمع الغراب . . . ولا یسالون لنا مبغضا ولو ماتوا جوعا یعنی: شیعیان ما [از فرط ذلت] همانند سگ زوزه نمی‏کشند و مانند کلاغ طمع نمی‏کنند . . . آنان هیچگاه به سوی دشمنان ما دست [ذلت] دراز نمی‏کنند گرچه از گرسنگی بمیرند .»

خداوند متعال نیز تن دادن به کارهای ذلت‏آور را از صفات منافقین شمرده و عزت را منحصر به ذات خویش می‏داند: «بشر المنافقین بان لهم عذابا الیما الذین یتخذون الکافرین اولیاء من دون المؤمنین ایبتغون عندهم العزة فان العزة لله جمیعا» یعنی: «به منافقان بشارت ده که عذاب دردناکی در انتظار آن‏هاست . همان‏ها که کافران را بجای مؤمنان دوست‏خود انتخاب می‏کنند . آیا عزت [و آبرو] را نزد آنان می‏جویند با اینکه همه عزت‏ها از آن خداست؟»

3-زهد و ساده‏زیستی

از آنجا که دلبستگی به دنیا و تعلقات آن مانع رسیدن به کمال حقیقی است، نیک مردان الهی همیشه زهد و قناعت را در متن برنامه خود دارند و ساده‏زیستی، بی‏پیرایگی و پرهیز از جلوه‏های دنیوی و دل نبستن به مظاهر دنیا و زرق و برق آن از شاخص‏ترین ویژگی‏های آنان است . مطمئنا آنان این شیوه پسندیده را از زندگی پیامبران، اولیاء الهی و عالمان عارف آموخته‏اند . پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام خصلت زیبای زهد و ساده زیستی را از آن گرامیان آموخته و این سخن گهربار امام صادق علیه السلام را همیشه آویزه گوش خود دارند که فرمود: «ان احببت ان تجاور الجلیل فی داره وتسکن الفردوس فی جواره فلتهن علیک الدنیا واجعل الموت نصب عینک ولا تدخر شیئا لغد واعلم ان لک ما قدمت وعلیک ما اخرت (6) ; اگر دوست داری که در درگاه الهی با خداوند متعال همنشین شوی و در بهشت در جوار حضرت باریتعالی مسکن گزینی، باید دنیا [و مظاهر آن] در نظر تو خوار باشد و مرگ را همیشه نصب العین خود قرار بده و برای خود چیزی ذخیره نکن و بدان آنچه قبلا [از اعمال صالح ] تقدیم داشته‏ای به حال تو سودمند خواهد بود و از کارهای نیک که انجام آن را به تاخیر انداخته‏ای ضرر خواهی کرد .»

4-تلاش برای اصلاح دیگران

از جمله ویژگی‏های مورد انتظار برای شیعیان راستین، هدایت و اصلاح افراد منحرف به طریق صحیح می‏باشد . آنان نه تنها خود راه حقیقت می‏پیمایند بلکه از اعماق جان خویش دوست دارند دیگران هم، چنین باشند . پیروان اهل بیت علیهم السلام تنها بدنبال نجات خویش نیستند بلکه شب و روز در اندیشه اصلاح و راهنمایی گمراهان و آلودگان به انواع انحرافات می‏باشند . آنان با الهام از رهنمودهای پیشوای ششم علیه السلام با بکارگیری شیوه‏های صحیح و پسندیده به اصلاح افراد می‏پردازند و با اخلاق نیک در جذب گنه کاران تلاش می‏کنند و این کلام زیبای رئیس مذهب جعفری را هیچگاه فراموش نمی‏کنند که فرمود: «لا تقل فی المذنبین من اهل دعوتکم الا خیرا، واستکینوا الی الله فی توفیقهم وسلوا التوبة لهم (7) ; در مورد هم‏کیشان بدکار خود جز خوبی [و نیکی] چیزی نگو و از خداوند توفیق هدایت و توبه آنان را بخواهید .»

سیره امام صادق علیه السلام نیز در این رابطه می‏تواند راهگشای شیعیان باشد . آن حضرت هنگامی که متوجه شد، شقرانی  (فردی گنه‏کار و شرابخوار) نمی‏تواند از دربار منصور دوانیقی سهم خود را دریافت کند، به آنجا رفت و سهم شقرانی را گرفت و به وی تسلیم نمود . آن حضرت هنگام پرداخت وجه به شقرانی با لحنی ملاطفت‏آمیز و مهربان، خطای وی را به او گوشزد کرده و فرمود: کار خوب از هر کسی خوب است ولی از تو بواسطه انتسابی که به ما اهل بیت داری خوبتر و زیباتر است و کار بد از هر کسی بد است، ولی از تو به خاطر همین انتساب، زشت‏تر و قبیح‏تر است . امام صادق علیه السلام این جمله را فرمود و گذشت . شقرانی با شنیدن این جمله دانست که امام از سر او و گناهش آگاه است و از اینکه امام با این حال به یاری او شتافته و ابراز محبت نمود و با رفتاری کاملا منطقی و پسندیده وی را به گناهش متوجه ساخت، شدیدا نزد وجدان خود شرمسار گشت و خود را ملامت نمود.

5-امانت و صداقت

از مهم‏ترین و بارزترین ویژگی‏های مورد انتظار برای شیعیان و مؤمنان، دو صفت والای امانتداری و راستگویی است . این دو خصلت آنچنان اهمیت دارد که اساس نظم و انسجام و آرامش هر جامعه‏ای را می‏توان با تقویت و ترویج آن دو در میان افراد جامعه پی‏ریزی نمود و مشکلات را حل کرد و سعادت جوامع را تظمین نمود . امام صادق علیه السلام گذشته از توصیه‏هایی کلی به عموم شیعیان در این رابطه، به برخی از یارانش در این مورد پیام ویژه می‏فرستاد . اهتمام آن حضرت به ترویج و احیای این دو ویژگی انسانی واخلاقی در میان شیعیان، جایگاه آن‏ها را در میان تمام صفات پسندیده و فضائل اخلاقی روشن می‏سازد .

امام صادق علیه السلام به ابی کهمس فرمود: «اذا اتیت عبد الله فاقراه السلام وقل له: ان جعفر بن محمد یقول لک: انظر ما بلغ به علی عند رسول الله صلی الله علیه و آله فالزمه، فان علیا علیه السلام انما بلغ ما بلغ به عند رسول الله صلی الله علیه و آله بصدق الحدیث واداء الامانة یعنی:  هرگاه پیش عبدالله [بن ابی یعفور] رفتی، سلام [مرا] به او برسان و بگو: جعفر بن محمد به تو می‏گوید: دقت کن در آن چیزی که به وسیله آن علی علیه السلام در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله سرافراز شد [و او را به آن مقامات عالی رساند . ] پس [تو هم ] آن‏ها را برای خودت لازم بدان [و رفتار خویش را با آن اوصاف زیبا بیارای]، مطمئنا علی علیه السلام با راستگویی و امانتداری در نزد پیامبر صلی الله علیه و آله به آن درجه و عظمت رسید .»

حضرت امام خمینی رحمه الله در شرح این حدیث می‏فرماید: «هان! ای عزیز! تفکر کن در این حدیث‏شریف! بین مقام صدق لهجه و رد امانت تا کجاست که علی بن ابی طالب علیهما السلام را بدان مقام بلند رسانید . از این حدیث معلوم می‏شود که رسول خدا صلی الله علیه و آله این دو صفت را از هر چیز بیشتر دوست می‏داشتند که در بین تمام صفات کمالیه مولی علیه السلام این دو او را مقرب کرده است و بدان مقام ارجمند رسانده است . جناب صادق علیه السلام نیز در بین تمام افعال و اوصاف، این امر را که در نظر مبارکشان خیلی اهمیت داشته، به ابن ابی یعفور که مخلص و جان نثار آن بزرگوار بوده پیغام داده و سفارش فرموده به ملازمت آن‏ها .

حضرت صادق علیه السلام در حدیث دیگری اهمیت این دو صفت را چنین بیان می‏دارد: «لا تنظروا الی طول رکوع الرجل وسجوده فان ذلک شی‏ء اعتاده، فلو ترکه استوحش لذلک ولکن انظروا الی صدق حدیثه واداء امانته یعنی:  به طول رکوع و سجود شخص ننگرید زیرا به آن عادت کرده و اگر ترک کند به خاطر آن وحشت می‏کند، بلکه به راستی گفتار و امانتداری او بنگرید .»

آری شیعه راستین را با عبادت و اطاعت‏های ظاهری نمی‏توان شناخت‏بلکه باید در عرصه امتحان، راستی و امانتداری او ثابت‏شود . چه بسا افرادی که با انجام عبادت‏های سنگین و اعمال طولانی و ریایی، خود را مؤمن و پیرو اهل بیت علیهم السلام قلمداد می‏کنند، اما در مقام راستی و امانتداری نمی‏توانند از عهده آن برآمده و مغلوب شیطان می‏شوند .

 

6-ولایت پذیری

 

یکی دیگر از ویژگی‏های شیعیان از منظر حضرت صادق علیه السلام پذیرش ولایت و رهبری امامان معصوم علیهم السلام به عنوان تداوم رسالت نبوی صلی الله علیه و آله می‏باشد . شیعه حقیقی آنچنان به ولایت اهل بیت علیهم السلام دلبسته است که شادی و حزن، خوشی و ناخوشی و تمام لذائذ و شدائد زندگی را با ولایت و محبت ائمه اطهار علیهم السلام پیوند می‏زند . محبت اهل بیت علیهم السلام آنچنان در جان و دل وی رسوخ کرده که تمام گفتار، رفتار و کردار او با ملاک‏ها و معیارهای اهل بیت علیهم السلام سنجیده می‏شود و آنان به عنوان حجت‏شرعی برای او هستند .

امام صادق علیه السلام فرمود: «رحم الله شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا وعجنوا بماء ولا یتنا یحزنون لحزننا ویفرحون لفرحنا یعنی : خداوند شیعیان ما را رحمت کند که از زیادی سرشت ما آفریده شده‏اند و با آب ولایت ما عجین گشته‏اند . آنان به خاطر اندوه [و غصه‏های] ما غمناک می‏شوند و با شادی ما شاد می‏گردند .»

امام صادق علیه السلام علاوه بر سفارش‏های مکرر به ولایت پذیری پیروان خویش، در مکتب تربیتی خویش شیعیانی ولایی تربیت نموده و آنان را به این کار تشویق می‏کرد .

داستان ذیل بیانگر این حقیقت است:

عبدالله بن ابی یعفور یکی از شیعیان مخلص و فداکار است که در پذیرش ولایت ائمه اطهار علیهم السلام اسوه‏ای کامل و نمونه‏ای بارز برای تمام شیعیان می‏باشد . او با همه عظمت علمی و موقعیت اجتماعی که در میان قوم خود داشت، در برابر فرمان امام علیه السلام تسلیم محض بود . در این مورد داستان مشهوری از وی نقل شده که نهایت اخلاص و اطاعت وی را از ائمه اطهار علیهم السلام نشان می‏دهد . وی روزی در حضور پیشوای ششم علیه السلام نشسته بود و از وجود حضرتش بهره‏مند می‏شد . عبدالله، ضمن ارائه سخنانی به امام علیه السلام کلامی را اظهار نمود که مورد عنایت‏حضرت قرار گرفت . این سخن وی که از عمق جان و منتهای ایمان وی ریشه می‏گرفت می‏تواند درسی زیبا و الگویی مناسب برای تمام پیروان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام باشد .

او به امام صادق علیه السلام عرضه داشت: «والله لو فلقت رمانة بنصفین فقلت هذا حرام وهذا حلال لشهدت ان الذی قلت‏حلال، حلال; وان الذی قلت‏حرام، حرام; فقال: رحمک الله، رحمک الله یعنی:  سوگند به خدا! اگر اناری را از وسط دو نصف کنی و بفرمایی که نصف آن حلال و نصف دیگرش حرام است، مطمئنا گواهی خواهم داد که: آنچه را گفتی حلال، حلال است و آن نصفی را که فرمودی حرام، حرام است [و هیچگونه چون و چرا نخواهم کرد . ] امام صادق علیه السلام فرمود: خدا تو را رحمت کند، خدا تو را رحمت کند .»

 

7-شهرت گریزی

 

مؤمن و شیعه واقعی بر این باور است که کار و عمل انسان باید برای جلب رضایت‏حضرت حق باشد و به غیر از این عمل وی ارزش حقیقی نخواهد داشت . کسانی که برای خوشایند دیگران و جلب رضایت آنان - که در مسیر حق نیستند - تلاش می‏کنند، کاری بیهوده و عبث انجام می‏دهند . اساسا خودپرستی با خداپرستی در تضاد است . از منظر امام صادق علیه السلام عمل ریایی که برای خشنودی خداوند متعال نبوده و تنها برای ارضای نفس و یا خوشایند دیگران انجام می‏گیرد، نزد خداوند عالم پشیزی ارزش ندارد . آن وجود گرامی در یک سخن بلیغ فرمود: «کل البر مقبول الا ما کان رئاء یعنی:  تمام نیکی‏ها پذیرفته می‏شود مگر اعمالی که بخاطر ریا [و نشان دادن به دیگران] انجام گرفته باشد .»

پیشوای ششم در توضیح سخن خویش به عبدالله بن جندب  می‏فرماید: «لا تتصدق علی اعین الناس لیزکوک، فانک ان فعلت ذلک فقد استوفیت اجرک، ولکن اذا اعطیت‏بیمینک فلا تطلع علیها شمالک یعنی: هیچگاه صدقه [و کارهای نیک] را جلو چشم مردم انجام مده به قصد اینکه تو را [مردی] پاکیزه انگارند، که اگر به این [سخن] عمل کنی اجر و پاداش خود را به نحو کامل دریافت‏خواهی کرد، ولی [به خاطر داشته باش] که اگر با دست راست‏خود بخشش می‏کنی دست چپ خود را مطلع نساز .

رسیدگی به خانواده

توسعه دادن به زندگی خانوادگی و خوشرفتاری با اعضای خانواده یکی دیگر از ویژگی‏های مورد انتظار برای مؤمن و شیعه کامل می‏باشد . پیرو حقیقی امام صادق علیه السلام هیچگاه نسبت‏به خانواده‏خود، تنگ نظر، سخت گیر و بدرفتار نیست . او تلاش می‏کند که به نحو شایسته‏ای با همسر و فرزندان خود معاشرت نماید و در صورت امکان به رفاه و امور معیشتی خانواده گسترش دهد .

امام صادق علیه السلام می‏فرماید: «ان عیال المرء اسراءه فمن انعم الله علیه نعمة فلیوسع علی اسرائه فان لم یفعل اوشک ان تزول تلک النعمة یعنی: اعضای خانواده یک مرد [همانند اسیر اویند . پس هر کسی که خداوند متعال نعمتی به او عطا کند، باید به خانواده [و زیردستان] خود گشایشی در زندگی ایجاد کند که اگر چنین نکند ممکن است این نعمت از دست او خارج شود .»

در روایتی دیگر امام صادق علیه السلام شیعیان را به خوشرفتاری با خانواده سفارش نموده و آنرا موجب طولانی شدن عمر می‏داند و می‏فرماید: «من حسن بره فی اهل بیته زید فی عمره یعنی :  هر کس با خانواده خود خوشرفتاری نماید عمرش طولانی خواهد شد .»

رعایت ادب در معاشرت با دیگران

ادب و مواظبت‏بر فضائل اخلاقی از بزرگترین سرمایه‏های معنوی برای هر انسان محسوب می‏شود .

انسان با رعایت آداب اخلاقی و اجتماعی جایگاه خود را در جامعه تحکیم بخشیده و دل‏ها را به سوی خود جذب می‏کند . دوست و دشمن، افراد با ادب را ستوده و از اعماق جان به آنان به دیده احترام می‏نگرند .

امام صادق علیه السلام رعایت اصول اخلاقی و توجه به آداب انسانی را از ویژگی‏های مکتب تشیع دانسته و آن را بر شیعیان راستین امری ضروری و لازم می‏شمارد و می‏فرماید: «لیس منا من لم یوقر کبیرنا ولم یرحم صغیرنا یعنی:  شیعه ما نیست کسی که بزرگترها را احترام نکند و به کوچکترها ترحم ننماید .»

8-همیاری با برادران دینی

تعاون و همیاری در بین پیروان اهل بیت علیهم السلام گذشته از اینکه موجب نزدیکی دل‏ها و ایجاد انس و محبت می‏شود، از مهم‏ترین عوامل اقتدار و تحکیم ارتباط در میان آنان می‏باشد .

آنان با کنار گذاشتن اختلاف نظرها و سلیقه‏های مختلف و احترام به همدیگر در پیشبرد و نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام نهایت‏سعی خود را مبذول می‏دارند . شیعیان حقیقی با دوری از هوای نفس و رد خواست‏های شیطانی مخالفین مکتب متعالی تشیع، با همدیگر مانوس شده و در راه ترویج معارف اسلامی و آموزه‏های اهل بیت علیهم السلام تلاش می‏کنند . امام صادق علیه السلام در این مورد به یکی از یاران خود می‏فرماید: «بلغ معاشر شیعتنا وقل لهم: لا تذهبن بکم المذاهب، فوالله لا تنال ولایتنا الا بالورع والاجتهاد فی الدنیا ومواساة الاخوان فی الله یعنی: به شیعیان ما برسان و بگو: مبادا گروه‏ها [ی منحرف ] شما را اغفال کنند، به خدا سوگند! به ولایت ما اهل بیت نمی‏توان رسید مگر با تقوی و تلاش در دنیا و همکاری با برادران دینی در راه خدا .»

 

 

9-دوری از مجالس گناه

یکی از عوامل تاثیر گذار در روح و روان انسان محیط اطراف اوست . عوامل انحرافی از جمله محفل‏های آلوده و اجتماعات ضد ارزشی که افراد گنهکار و فاسد آن‏ها می‏گردانند، تاثیرات فراوانی را در افراد شرکت کننده باقی می‏گذارد و آنان خواهی نخواهی همرنگ با اهل فسق و فجور و معصیت می‏شوند .

بدین جهت امام صادق علیه السلام مؤمنین را از شرکت در این محافل نهی کرده و آنان را از رفتن به چنین مکان‏هایی برحذر می‏دارد، مگر اینکه برای تغییر وضعیت موجود باشد . آن حضرت می‏فرماید: «لا ینبغی للمؤمن ان یجلس مجلسا یعصی الله فیه ولا یقدر علی تغییره  یعنی: برای مؤمن شایسته نیست که در مجلسی بنشیند که در آن معصیت‏خداوند انجام می‏شود و او توانایی تغییر آن را ندارد .»

استفاده از فرصت‏ها

فرصت‏های بدست آمده در زندگی کم است و سریعا از دست انسان خارج می‏شود . انسان موفق کسی است که از هر فرصت‏بدست آمده - گرچه کوتاه مدت باشد - برای رسیدن به هدف خویش بهره گیرد . پیشوای ششم در این زمینه به پیروان خود فرمود: «من انتظر عاجلة الفرصة مؤاجلة الاستقصاء سلبته الایام فرصته، لان من شان الایام السلب وسبیل الزمن الفوت  یعنی: هر کس [در فرصت‏های بدست آمده که کوتاه و گذرا هستند] به انتظار فرصت‏های کاملتری در آینده بنشیند، روزگار آن فرصت [کوتاه] را نیز از او خواهد گرفت; چرا که عادت روزگار سلب [فرصت‏ها] و روش زمانه از دست رفتن است .»

تلاوت قرآن

قرآن کلام الهی، و جلوه‏ای از قدرت و علم و حکمت پروردگار است و آیات نورانی آن نشانگر عظمت‏خداوند متعال می‏باشد . قرآن برنامه زندگی یک مسلمان و معارف آن گنجینه‏ای بی‏پایان است . قرآن عهدنامه‏ای میان خداوند و مردم می‏باشد .

امام صادق علیه السلام با اشاره به این عهدنامه گرانبها، به مسلمانان سفارش می‏کند که هر روز پنجاه آیه از این کتاب را تلاوت کنند: «القرآن عهد الله الی خلقه، فقد ینبغی للمرء المسلم ان ینظر فی عهده وان یقرء منه فی کل یوم خمسین آیة  یعنی: قرآن عهدنامه خداوند متعال به انسان‏ها می‏باشد، برای مسلمان شایسته است که به این عهدنامه بنگرد و در هر روز پنجاه آیه از آن را تلاوت کند .»

آن حضرت در سخن دیگری به کیفیت تلاوت و آداب قرائت قرآن پرداخته و فرمود: «علیکم بالقرآن! فما وجدتم آیة نجابها من کان قبلکم فاعملوا به، وما وجدتموه هلک من کان قبلکم فاجتنبوه  یعنی: بر شما باد تلاوت قرآن، پس هر آیه‏ای یافتید که کسانی قبل از شما [با عمل به آن ] نجات یافته‏اند، شما هم به آن عمل کنید و هر آیه‏ای را مشاهده کردید که بیانگر عوامل هلاکت [و نابودی ] پیشینیان است، شما هم از آن [عوامل ] پرهیز کنید .»

 

مجید رحیمی

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد