
در حال حاضر در آلمان 1.98 میلیون دانشجو مشغول به تحصیل هستند که تقریبا نیمی از آنها را دختران تشکیل میدهند.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آلمان 376 موسسه آموزش عالی وجود دارد که از مجموع موسسات فوق 102 دانشگاه، 170 دانشگاه علوم کاربردی (Fachhochschulen) و 69 موسسه نیز دانشکدههای خصوصی شامل مدارس عالی هنر و موسیقی هستند. طبق آمار ارائه شده در این گزارش، طی سالیان اخیر شمار دانشجویان خارجی در این کشور نیز افزایش یافته است.
نظام آموزش عالی در آلمان شامل اشکال مختلف و انواع گوناگونی از موسسات آموزشی است. این موسسات همانگونه که عنوان شد شامل دانشگاههای اصلی، دانشگاههای علوم کاربردی، دانشکدههای فنآوری و دانشگاههای همکاریهای آموزشی هستند. این تنوع به دانشجویان امکان میدهد که بهترین رشته را مطابق با نیاز خود انتخاب کنند. بعنوان مثال اگر دانشجو بیشتر روی علوم تجربی و عملی تاکید دارد، دانشگاه علوم کاربردی بهترین گزینه برای او خواهد بود. از سوی دیگر اگر به تحقیقات و نظریهپردازیها علاقه دارد دانشگاهها بهترین مکان برای این شیوه آموزشی هستند.
دانستن اطلاعاتی در مورد آموزش و پرورش و وضعیت معلمان سایر کشور ها برای ما سوال برانگیز و شایدجالب باشد.
به گزارش پانا، بررسی آموزش و پرورش سایر کشورها علاوه بر جالب بودن و بالا بردن سطح دانش و آگاهی ما نسبت به ملل دیگر شاید بتواند راهکار هایی در پیشبرد اهداف آموزشی مقابل ما قرار دهد.
آلمان: با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان کشوری در قاره ی اروپا با پایتخت برلین است آلمان از شمال با دریای شمال ، دانمارک و دریای بالتیک ، از شرق با لهستان وجمهوری چک ، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند مرز دارد مساحت آن 137,846milis) 357,021 km²) است و با ۸۲ میلیون نفر، پرجمعیتترین کشور اروپا است.
درهر مدرسه انجمن والدین وجود دارد که شامل والدینی است که با مدرسه همکاری میکنند. چندین بار در سال جلسه اولیا و مدرسه برگزار میشود که طی آن والدین اطلاعات مهمی از معلمین دریافت میکنند و با یکدیگر آشنا میشوند. البته والدین میتوانند وقت ملاقاتی با معلم مربوطه تعیین و با او جداگانه صحبت کنند که جلسه اولیا و مربیان نامیده میشود و در صورتی انجام میشود که در مدرسه مشکلی وجود داشتهباشد یا والدین بخواهند بدانند وضع فرزندشان در مدرسه چگونه است.
برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.
چکیده
این مقاله بارویکرد تحلیلی توصیفی به مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی در قرآن، از نظر مفسّر بزرگ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان میپردازد. مبانی تربیت اخلاقی به معنای استعدادها، امکانات و ضرورتهای مربوط به انسان دربارة آموزش اخلاق و همچنین بیانگر نوع روشها وشیوهها در تربیت اخلاقی است. مبانی تربیتی به سه دستة علمی، فلسفی و دینی تقسیم میشود که در این مقاله تنها به مبانی دینی پرداخته شده است.
علامه، «توحید» را مهمترین مبنای تربیت اخلاقی قرآن میداند که تمامی آموزههای قرآن، حول محور آن میچرخد. موحد پس از شناخت خداوند و شناخت نیازهای خود، بنابر امیال فطری نظیر میل به هدف، کمال، حقیقت، تقدیس موجود برتر، کرامت ذاتی و صیانت از نفس، به سوی خداوند جذب میشود، و تنها راه رسیدن به قرب را در انجام دستورهای الهی و ترک محرّمات مییابد. این همان روش عبودیت است که انسان را به تهذیب نفس میرساند.
از دیدگاه علامه، سایر مبانی نظیر اختیار، معرفتپذیری و... و روشهای تربیت اخلاقی مانند نصیحت، الگوسازی با داستان و مثال، وعدة بهشت و جهنم، پرسش و پاسخ، ابتلا و...، همگی حول محور «توحید» میتواند اثرگذار باشد.