«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

نهادهای مؤثر در تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری حفظه الله

الف. خانواده: پس از تولد، محیط خانواده، مهم­ترین نقش را در تکوین و تحول شخصیت فرد ایفا می­کند. خانواده سالم و صالح، کانونی است که در آن عواطف و احساسات فرزند به نحو صحیح رشد و بالندگی می­یابد و برعکس، در خانواده ناسالم، انسان رشد طبیعی خود را از دست می­دهد و دچار ناهنجاری­های رفتاری می ­شود.

در اهمیت خانواده همین بس که رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: هر نوزادی بر فطرت (توحیدی) متولد می­شود، تا اینکه پدر و مادرش او را یهودی یا مسیحی می­کنند.  رهبر انقلاب این بحث را چنین طرح می­کند:

اسلام برای دوران کودکی و نوجوانی و سپس جوانی چند عامل تربیتی تعیین کرده که یکی از آنها آموزش­های والدین و تأثیرات محیط خانواده است. مردم باید به امر کودک بها بدهند و خانواده­ها درصدد تعلیم و تربیت صحیح کودک باشند و به بهداشت (روحی) آنها بپردازند و با نظمی که در خانواده­ها ایجاد می­کنند، کودکان را پرثمر برای آینده بار آورند. اگر در خانواده­ای از دروغگویی اجتناب شود، کودکان آن خانه راستگو بار خواهند آمد و اینگونه برخوردها خود تعلیم و تربیت صحیح کودکان را فراهم می­آورد.

بدین ترتیب، آموزش مستمر خانواده­ها در مورد شیوه پرورش کودکان در اولویت قرار می­گیرد. در این راستا، مقام معظم رهبری، انتقال برخی مفاهیم مثل محبت و احترام به کودک و آگاهی از زبان فرزند و همزبانی با وی و ایجاد زمینه نشاط و سلامت جسمی و روانی از طریق ورزش و سرگرمی­های مناسب و شناخت مواهب خدادادی و مفاهیم ارزشی را به خانواده­ها امری ضروری می­داند. ایشان معتقد است که شش سال اول زندگی کودک در تکوین شخصیت وی اعم از رشد استعدادهای منطقی و زبانی، تعادل عاطفی و توانایی برقراری روابط اجتماعی و آشنایی با مسائل معنوی از اهمیت ممتازی برخوردار است.

 

ب. آموزش و پرورش: بی­شک نهاد آموزش و پرورش که از مدرسه تا عالی­ترین سطح تحصیلات دانشگاهی را در بر می­گیرد، نقشی حیاتی در بیداری فرهنگی یک جامعه اسلامی دارد. مقام معظم رهبری به این نکته حساس در بیانات خویش اشاره کرده و فرمود:

 

هدف فشار دشمن در جبهه نظامی-سیاسی و اقتصادی، فقر (و ضربه زدن) در جبهه فرهنگی است. ... . اگر آمریکا به این نتیجه برسد که می­توان آموزش و پرورش ایران را چنان تغییر داد که در چند سال آینده از انقلاب خبری نباشد، دیگر اصراری بر محاصره اقتصادی خود نخواهد داشت.


برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد