«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

ارتباطات، جمعیت و زبان در فنلاند

ارتباطات

ارتباطات فنلاند متعلق به دولت می باشد. طبق آمار بدست آمده طی سال 1977 تعداد 101 فرستنده رادیویی و 83 فرستند تلویزیونی، 575، 199، 2 گیرنده رادیویی و 469، 779 ،1 گیرنده تلویزیونی مورداستفاده بوده و در همین سال 000، 174رادیو و000، 248 تلویزیون تولید گردیده است. در سال 1976 تعداد 000، 936، 1 مشاره تلفن مورد استفاده بوده است. در فنلاند بطور متوسط57 نشریه روزانه با تیراژی حدود000،550،2و سرانه 537 روزنامه برای هرهزار نفرمنتشر می گردد. مقیاس مورد استفاده سیستم متریک میباشد.

جمعیت

 طبق آمار بدست آمده طی سال2002جمعیت کشور فنلاندبر000/215/5نفر(هشتادو هشتمین کشورجهان) بالغ گردیده و تراکم جمعیت 1/14 نفردرکیلومتر مربع میباشد.59%مردم کشور ساکن شهرها بوده و پرجمعیت ترین شهر آن(هلسینکی)حدود 4/10% جمعیت کشور را تشکیل میدهد.ازلحاظ توزیع سنی7/23% جمعیت را افراد کمتر از14سال، 6/61% را افراد 15تا 59 سال و7/14% را نیزافراد بالاتر از60سال تشکیل داده ومتوسط عمر مردان 9/66 و زنان 4/75 سال است.میزان تولد 14 درهزار، میزان مرگ و میر 4/9 در هزار و رشد جمعیت47/0%است.نرخ مرگ و میرکودکان نیز12نفردرهرهزار نوزادمیباشد.فینها(فنلاندیها)وسوئدیها مهمترین گروههای نژادی(زردوسفید) آنند.7/97%مردم آن دارای آئین لوتری و3/1%آئین ارتدوکس روسی دارند. پرجمعیتترین شهرهای آن نیز بر شهرهای تامپره،تورکو،اسپو،وانتا، لاتی، اولو،ییوسکیلهو و پوری مشتمل می گردد.ازجمله مهمترین بنادر مهم کشور فنلاند میتوان به هلسینکی در کنار خلیج فنلاند و تورکو در کنار دریای بالتیک اشاره نمود.

روند جمعیت

کشور فنلاند از پائین ترین میانگین تراکم(17نفر درهر کیلومتر مربع) برخوردار است.عمده جمعیت کشور در نواحی جنوبی آن بویژه در پایتخت(هلسینکی) متمرکز گردیده است.بالغ بریک میلیون نفر، معادل64%ازجمعیت کشور نیز در مناطق با جمعیت متراکم زندگی می کنند.نسبت جمعیت زیر15سال درحال کاهش و نسبت جمعیت بزرگسال بازنشسته درحال افزایش است. سن مورد انتضار برای مردها 74 سال و برای زنها 81 سال است.تعداد ملیت های خارجی مستقردر فنلاند به کمتر از2نفر از هر100شهروند فنلاندی بالغ می گردد.

زبان

زبانهای رسمی فنلاند، زبانهای فنلاندی(5/93%)و سوئدی(5/6%) است که با خط لاتین نوشته میشوند.اکثریت مردم ـ درحدود94% ـ به زبان فنلاندی و اقلیت آن به زبان سوئدی تکلم می نمایند که بر6% از کل جمعیت کشور مشتمل می گردد. سومین زبان ملی فنلاند زبان سامی است.تقریباً بیش از7000سامی درشمالی ترین قسمت فنلاند زندگی می کنند.ازجمله دیگرملیتهای کوچک اقلیتی میتوان به اقلیتهای رومانیایی،کلیمی،تاتارو رومی اشاره نمود.

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


ملاحظات کشور فنلاند


ملاحظات تاریخی

اعقاب ساکنین فعلی فنلاند یعنی فینها در اواخر قرن اول و در اوایل قرن دوم میلادی مهاجرت خود را از ساحل جنوبی خلیج فنلاند، بسوی فنلاند آغاز کردند.تا آن زمان فنلاند تقریباٌ غیرمسکونی بود و فقط قوم لاپ در آن متفرق بودند. پس از ورود فینها،‌لاپها به سمت شمال رفتند.مبلغین مسیحی از قرن یازدهم به بعد در فنلاند فعالیت خود را شروع کردند.در قرن دوازدهم فنلاندیها برای حفظ خود در مقابل دشمنانشان بخصوص روسها، از سوئد طلب کمک کردند و بدین گونه فنلاند به تصرف سوئد درآمد. در قرن شانزدهم سوئدیها فنلاند را تبدیل به مهیندوک نشین کردند. فنلاند در طی جنگهای مکرر میان روسی و سوئد صدمات سختی دید. در سال 1809 باقی خاک فنلاند را به الکساندر اول تزار روسیه تسلیم نمود و عنوان مهیندوکی فنلاند به تزار روسیه رسید.دراوائل قرن نوزدهم نهضت استقلال طلبی به رهبری کسانی چون روزنبرگ نیرو گرفت. در سال 1863 زبان فنلاندی رسمیت یافت. از اواخر قرن نوزدهم نهضت روسی سازی فنلاند بوسیله تزار نیکوکاری دوم آغاز شد ولی منجر به مقاومت شدید فنلاندیها و اعتصابات عمومی گردید. درسال 1901 مردم فنلاند دارای مجلس قانونگذاری و حق رأی شدند. با روی کار آمدن بلشویکها در روسیه (1917) ، همان مجلس استقلال فنلاند را اعلام کرد.در جنگ داخلی میان طرفداران روسیه (سرخها) و ملیون (سفیدها) ،‌ملیون به رهبری مارشال مانرهیم و به یاری سپاهیان آلمانی پیروز شدند.مانرهیم مدت کوتاهی نایب السلطنه بود و پس از آنکه در سال 1919حکومت کشور جمهوری شد، به سمت اولین رئیس جمهور انتخاب گشت. در سال 1920 شوروی نیز استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت. اصلاحات ارضی و اجتماع اوضاع نابسامان اندکی بهبود بخشید، اما آثار و صدمات عمیق ناشی از جنگ داخلی هنوز پابرجا بود و نهضتهای افراطی چپ و راست سبب بحرانهای شدید سیاسی شدند. فنلاند از اعضای فعال جامعه ملل پس از تشکیل آن گردید.پس از شروع جنگ جهانی دوم درسپتامبر سال1939، دولت روسیه که هرگز روابطش با فنلاند دوستانه نبود، تقاضاهای زیادی از فنلاند نمود که از آن جمله می توان به خلع سلاح استحکام معروف به خط مانرهیم، اجاره 30ساله ناحیه هانگو برای تأسیس پایگاه دریایی و گرفتن چند جزیره درخلیج فلاند اشاره نمود.براثر امتناع فنلاند، روسیه در3 نوامبر1939به آن کشور حمله کرد. فنلاند با تمام ضعف نظامی و اقتصادی خود نسبت به شوروی ،105روز در برابر این تجاوز مقاومت نمود. روسها در آغاز حملات خود را در مرزشرقی فنلاند متمرکز کردند ولی فنلاندیها که درجنگ زمستانی مهارت داشتند و به علاوه از فرماندهی ماهرانه فیلدمارشال مانرهیم برخوردار بودند حملات وارده را دفع کردند. احساسات  جهانیان دراین جنگ به نفع فنلاند بود وی عاقیت مقاومت کشور کوچک فنلاند درهم شکست. در پیمان صلح مورخ دوازدهم مارس 1940، فنلاند قسمتی از کارلیائی (کارلی)،‌و بیورگ و چند سرزمین مرزی خود را به شوروی واگذار کرد.فنلاند به امید بازیافتن این سرزمینها، درحمله سال 1941 آلمان به شوروی به فوای نازی پیوست اما بار دیگر ناگزیر تسلیم بلاشرط را پذیرفت (1944) و متعهد شد که قای آلمان را از خاک خود براند.دراین جنگها شمال فنلاند آسیب بسیار دید.سرانجام معاهده صلح این کشور با متفقین (بجز امریکا که به فنلاند اعلان جنگ نداده بود) در پاریس امضاء شد(1947) و علاوه بر نواحی که قبلا از دست داده بود، نواحی دیگری را نیز به ناچار به شوروی واگذار کرد.پس از جنگ بخصوص با آغاز نیمه دوم قرن حاضر، فنلاند وضع طبیعی خود را بدست آورد و با وجود روابط تلخ گذشته با شوروی،‌هم اکنون دارای روابطی دوستانه با این کشور میباشد. فنلاند دارای رشد اقتصادی و اجتماعی خوبی است و توانسته است در سالهای اخیر بسرعت در زمره یکی از کشورهای پیشرفته درآید.

 

ادامه مطلب ...

آموزش غیر رسمی در سوئد

آموزش از راه دور

آموزش از راه دور در کشور سوئد از سابقه طولانی برخوردارمی‌باشد. امروزه اغلب دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ایالتی کشور به ارائه دوره‌های آموزش ا زراه دور در زمینه‌های مختلف آموزشی مبادرت می‌نمایند. گفتنی است که اغلب دوره‌های آموزش از راه دور در جهت بر آورده نمودن نیازهای ‌آموزشی فردی و اجتماعی طراحی گردیده و بدون توجه به محل اقامت،کار یا شرایط خانوادگی دانشجویان ارائه می‌گردد. همگام با رشد تکنولوژی درکشور سوئد ارائه این نوع آموزش با استفاده ازکامپیوتر‌های شخصی، ماشین‌های فاکس، دستگاه‌ها ی ویدئو، تلویزیون ملی و000 ارائه گردیده و زمینه‌های بیشتری جهت ارائه برنامه‌های آموزش از راه دور فراهم آمده است. طی سالهای اخیر در جهت توسعه آموزش مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات (IT ) و ارائه اطلاعات درخصوص ارائه رشته‌های مقاطع مختلف آموزش عالی و برنامه‌های آموزش از راه دور، دولت سوئد به تشکیل آژانس ملی دانشگاه‌های اینترنتی جهت نظارت و رسیدگی بر فعالیت این قبیل دانشگاه‌ها مبادرت نموده است.

دانشگاه اینترنتی سوئد

از اول مارس 2002، امکان برخورداری از آموزش‌های از راه دور از طریق وب سایتهای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسرکشور و مجرای عامی تحت عنوان دانشگاه اینترنتی سوئد امکان پذیر گردیده است. دانشگاه اینترنتی سوئد به برگزاری ترم‌ها و برنامه‌های آموزش از راه دور و برنامه‌های تکنولوژیک اطلاع‌رسانی ثبت شده توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشور مبادرت می‌نماید.وظیفه آژانس مذکور ارتقاء آموزش‌های همگانی بر پایه IT می‌باشد.

 

ادامه مطلب ...

آموزش ضمن خدمت در سوئد

آموزش ضمن خدمت

 از جمله اصلی ترین سیاست های آموزش دولت سوئد پرداختن به  آموزش ضمن خدمت معلمین به عنوان عامل اساسی  کسب استانداردهای بالای کیفی تدریس می‌باشد. کلیه دوره‌های آموزش ضمن خدمت برتقویت دستیابی به اهداف ملی وتوسعه فعالیت‌های آموزشی مدارس استوار می‌باشد. درهمین راستا دوره های آموزش ضمن خدمت به افزایش دانش، مهارت‌ها و ادراک کادر آموزشی مدارس کشور منجرگردیده است.  گفتنی است که  اهداف مذکور توسط دولت و مجلس ملی سوئد  (ریکسداک) و تحت  قوانین مصوب  سال1989 به اجرا در‌آمده  و تحقق  یافته است.

تاریخچه

درکشور سوئد آموزش ضمن خدمت در اواخر قرن 19 به عنوان ابزاری جهت  قانونمند کردن دروس و ساختار آموزشی طراحی گردید.دورة رسمی آموزش ضمن خدمت  توسط ایالات مختلف کشور درجهت  افزایش توانایی معلمین مشغول به تدریس تا اواسط قرن بیستم تشکیل نگردید. باوجود این طی قرن19 نوعی ازآموزش ضمن خدمت باتوجه به نیازهای فردی معلمین توسط اتحادیه‌های معلمین برگزار می‌گردید.تصمیمات مجلس ملی سوئد (ریکسداک) طی  سال 1962 جهت تشکیل مدارس پایه و اعمال اصلاحات آموزشی درمدارس تکمیلی متوسطه طی  سال 1962 باعث شکل‌گیری  نظام درسی جدیدی برای مدارس پایه و متوسطه کشور گردید. نظام جدید آموزشی همزمان  بابرگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت طی دهه 1960 توسعه یافت. طی20 سال منتهی به دهه 1980، اعتبارات کشوری در جهت پرداختن به دورة‌های آموزش ضمن خدمت به‌همراه فراهم نمودن دوره‌ها و  فرصت‌های مطالعاتی برای افراد به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. دولت سوئد نیز به تشکیل نهادهای مرکزی آموزش  ضمن خدمت مبادرت نمود که در راس آن انجمن ملی آموزش قرار داشت. درهمان اثناء، انجمن‌های آموزشی ایالتی با برگزاری دورة‌های آموزشی ضمن خدمت به تربیت مشاورین آموزشی درسطح ناحیه‌‌ای مبادرت نمودند. دراواخردوره20 ساله مذکور، تغییراتی اعمال  گردید. امتیاز معافیت از پرداخت مالیات‌های آموزشی لغو گردیده  و دوره‌های آموزش ضمن خدمت به‌عنوان ساعات کاری کلیه کادر آموزشی مدارس کشور تلقی گردید. طی سال 1990 مجلس ملی سوئد ((Riksdag تصمیم جدیدی مبنی برتقسیم مسئولیت میان دولت و شهرداری‌ها  اتخاذ نمود. درحال حاضر مسئولیت برگزاری دورة‌های آموزش ضمن خدمت برعهده شهرداری‌ها نهاده شده و این در حالی‌ است که  تعیین اهداف دوره‌های  آموزشی  پایه و متوسطه  برعهدة دولت می‌باشد. پی گیری و ارزشیابی فعالیت‌های محلی نیز بر عهدة دولت سوئد می‌باشد. 

  

ادامه مطلب ...

آموزش معلمان سوئد

تاریخچه

 ساختار اولیه مراکز آموزش مقدماتی معلمان کشور سوئد در سال 1842 توسط نهادهای آموزشی ایالتی بنا نهاده شد. این درحالیست که آموزش معلمان درکشور سوئد به طور جدی پس از وضع مقررات ویژه آموزشی طی سالهای 1865-1862 درتعداد9مرکز آموزش معلمان (6 مرکز ویژه آموزش معلمین مرد و 3 مرکز ویژه معلمین زن) ارائه گردید. تا سال 1968 مسئولیت برگزاری دوره‌های آموزش معلمان بر عهده کلیسا‌ها به ویژه کلیسای جامع سوئد قرار داشت.گفتنی است که درابتدا دوره‌های آموزش معلمان در مراکز غیر آکادمیک معلمان برگزارمی‌گردید واین درحالیست که از سال 1968برخی از مراکز فوق به دانشکده‌های آموزش معلمان تغییر وضعیت داده و برخی نیز تعطیل شد.

در سال 1977 و در نتیجه اصلاح قوانین آموزش عالی، کلیه مراکز آموزش معلمان تحت سیستم آموزش ملی دانشگاهها و دانشکده‌های کشور قرار گرفت. برنامه‌ جدید آموزش معلمان طی سال 1993 به اجرا گذارده شد. هدف اجرای طرح مذکور ارائه برنامه‌های آموزشی10هفته‌ای به کودکان استثنائی می‌باشد. دانشگاه‌ها و کالج‌ها که مجریان طرح مذکور محسوب می‌گردند خود به نحوی به اجرای برنامه‌های آموزشی مبادرت می‌نمایند.

 

ادامه مطلب ...