معلمان برنامههایی متنوع و دروس متفاوتی برای تدریس در ساعات مختلف در طول یک هفته دارند. معلمان مدارس ابتدایی عموماً حداقل برای 2 سال به شکل تمام وقت در 1 کلاس تدریس میکنند. یک معلم کلاس اول در همان کلاس را در سال دوم تدریس خواهد کرد قبل از اینکه به کلاس دیگری در پایه سوم و چهارم برود. به این ترتیب معلمان قادرند رابطه نزدیکی با دانشآموزانشان ایجاد کنند. معلمان مدارس مقدماتی متوسطه حداقل دو درس اصلی را به دانشآموزان سطوح مختلف درس میدهند. آنها عموماً تعداد کمیساعات بیکاری در طول روز آموزشی دارند.
معلمان هر هفته بین 23 و 27 درس 45 دقیقهای را تدریس میکنند. ( در بعضی ایالتها بالای 28 درس) معلمان مدارس ابتدایی سنگین ترین میزان تدریس را دارند و تأکید کردند که تدریس 27 کلاس در هر هفته درکلاسهایی با بیش از 30 دانشآموز بسیار مشکل میباشد. اغلب معلمان مدارس ابتدایی مدرسه را بین 12:00الی 1:00 ظهر ترک مینمایند. اغلب معلمان مدارس مقدماتی متوسطه مدرسه را حدود ساعت 1:00 ظهر ترک میکنند. بجز معلمان Gymnasium که کلاس های بالاتر را درس میدهند. مدیران عموماً تا ساعت 4:00 بعداز ظهر و دیرتر هم در مدرسه میمانند.
با وجود این که تحصیلات آکادمیک و حرفهای تا حدودی نفوذ نا پذیر به نظر میآیند, اما راههای بسیار زیادی جهت دانشآموزان متحد و افرادحرفهای است که میخواهند تحصیلات آکادمیک داشته باشند, در تمام دانشگاههای آلمان آموزش های تکمیلی برای دانشآموزان کلیه دانش آموزان به راحتی در دسترس بسیاری از رشته های تکنیکی و فنی در دانشکدههای فنی (Fachhoch schule ) وجود دارد. همچنین دانشکدههای خصوصی نیز موجود است و این دانشکدهها در همه ایالت ها گسترش یافته اند. دانشآموزانی که در Abitur تحصیل کردهاند دارای صلاحیت قانونی می باشند. که به دانشگاهای عمومی راه پیدا کنند. به عبارت دیگرAbitur برای دانشآموزان صلاحیت تحصیل در هریک از دانشگاههای آلمان را فراهم می نمایند. در رشته های نظیر زیست شناسی ، پزشکی، روانشناسی، شیمیو بسیاری باید داوطلبان Abitur نمرههای بالاتری را جهت شرکت در این رشتهها کسب کنند. این دانشآموزان این شانس را نیز دارند که بعد از چند سال جایگزین در این رشتهها و یا در رشتههای پایین تر مشغول شوند و یا به کشورهای دیگر جهت تحصیل بروند.
دانشآموزان دبیرستانی (سالهای اولیه) مانند برگسالانی که در کلاس شبانه تحصیل میکنند این راه را نیز دارند که در Abitur کارآموزی کنند و در آمد داشته باشند. به عنوان مثال هنرستان های فنی شغل یکی از این موارد است.
دانشآموزانی که در هنرستانهای فنی در حال تدریس هستند به صورت همزمان هم در کلاسهای Abitur شرکت میکنند و هم واحدهایی را در دبیرستانهای خود میگذرانند.
برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.
نخستین عامل، که فرآیند ورودی دانشآموزان حرکت به آموزش مقدماتی متوسطه را تحت الشعاع قرار میدهد، آموزشهای کودکان در مقطع چهارم میباشد. مقیاس رتبه بندی آلمان از 1 (A) تا 6 (F) میباشد. در برخی ایالتها معدل ویژهای جهت راهیابی به مدارس بالاتر نیاز میباشد این در حالی است که سایر ایالات شرط معدل قرار نمیدهند. در مطالعاتی که برروی ما دو ایالت از سه ایالت به دانشآموزان آن معدل 5/2 را به دست آورده بودند صورت گرفت توصیه شد که آنان به Gymnasium یا Realschule وارد می شوند. اگر چه دانشآموزان با معدلهای پایینتر نیز هم در صورت تمایل والدینشان میتوانستند به یکی از این مدارس وارد شوند. در ایالت سوم دانشآموزان نیاز داشتند که برای ورود به Gymnasium معدل 3/2 بدست آورند. در برخی ایالتها دانشآموزانی که رتبهشان مطابق معیارهای توصیه شده جهت ورود به Gymnasium یا Realschule نمیباشد، برگزاری آزمون ورودی توسط مدارس مورد نظر الزامی است. چنانچه دانشآموزان در آزمون پذیرفته شوند. بطور آزمایشی ثبت نام شده و اگر ثابت کنند قادر به انجام موارد خواسته شده می باشند در مدارس باقی میمانند. در سیستم آموزش سنتی آلمان، دانشآموزانی که کسب معدل مورد نظر نائل نگردیده و یا نمره کافی جهت ورود به Realschule یا Gymnasium را دریافت ننمایند. به Hauptshule وارد میشوند. در ایالتهایی کهGesamtschule وجود دارد دانشآموزان میتوانند با هر سطح توانایی آن را بهعنوان گریزی از انواع مدارس سنتی انتخاب نمایند.
سیستم به گونهای طراحی شده است که در ابتدا دانشآموزان را براساس سطح آموزشهای پیشین آنان دسته بندی میگردند.
سیاستهای آموزشی
کودکان آلمانی در سن شش سالگی برای گذراندن مدت زمان 4 سال آموزش ابتدایی نخستین وارد مدرسه میشوند. در این مدارس محیطی تربیتی آموزشی و اجتماعی برای کودکان آلمانی فراهم گردیده است. در مقایسه با مقاطع آموزشی بالاتر، این مدارس بسیار مساوات طلب میباشند. کودکان تحت کنترل شدید قرار نگرفته و بخاطر استعدادشان دسته بندی نمیشوند. هدف مدارس ابتدایی پرورش کامل استعدادهای نهفته هر کودک است. معلمان مدارس ابتدایی باور دارند که این مسئولیت آنها است که به شناسایی کودکان ضعیفتر مبادرت نموده و به آنها در زمینه درسی یاری برسانند. معلمان زمانی را برای کمک به دانشآموزان ضعیفتر چه در کلاس و چه بعد از کلاس اختصاص میدهند. آموزگاران به منظور بالابردن راندمان کلاس و برقراری ارتباط میان دانشآموزان و معلمان، اغلب همان گروه از دانشآموزان را به مدت یک سال درس میدهند، و بسیاری از معلمان و مدیران متذکر شدند که مدارس سعی میکنند یک معلم با همان کلاس از پایه اول تا پایه چهارم باقی بماند بنا به اعتقاد معلمان این عمل توانایی آنان در جهت دنبال کردن پیشرفت تحصیلی هر دانشآموز را افزایش داده و شرایط را برای حمایت شخصی از آنان فراهم میسازد. اگر معلم ضعف درسی کودک را تشخیص دهد، کودک ممکن است یکسال از درس عقب بیفتد چون ممکن است ضعف درسی با ورود به کلاس بالاتر بیشتر شود. به طبق آموزشی مقطع آموزش پایه تصمیم یک پایه درسی باید با جلب موافقت مسئولان مدارس صورت گیرد. با وجود اینکه در خصوص ابقاء تحصیلی دانشآموزان در یک پایه درسی نارضایتیهایی وجود دارد، اما افت تحصیلی در کلاس پیشین ننگ محسوب نمیشود. در عوض یک روش مهم برای پیشرفت به شمار میآید و با نظر مثبت کودک نسبت به آن انجام میشود اگر چه برای توانبخشی به کودکان ناتوان کارهایی صورت میگیرد، اما بیشتر آنها به مدارس ویژه و نه مدارس معمولی فرستاده میشوند. مطابق سیاستهای آموزش کشور مدرسه باید تجربهای لذتبخش برای کودک باشد از این روی برقراری ارتباط با کودکان الزامی است. در این راستا، معلمان متذکر شدند که بازیهای کلاسی که مشتمل بر تمرینات درسی به منظور جلب نظر و علاقه دانشآموزان صورت میگیرد. شایان ذکر است که این سیاست طی دو سال اول آموزش کودک معمول است. آنها عقیده دارند که آموزش رفتارهای اجتماعی جزء مهمیاز برنامه آموزشی کودکان در مدارس پایه میباشد. بنا به اعتقاد بسیاری از کارگروهی موثر بوده و تدریس خصوصی بهعنوان مکمل آموزش کلاسی در جهت بالا بردن سطح روابط اجتماعی و به منظور آسان کردن فرآیند یادگیری میباشند مورد تاکید می باشد. آموزش مسئولیت پذیری بهعنوان یک هدف مهم مطرح شده و معلمان وظایف کلاسی مانند آب دادن به گیاهان یا خارج کردن شیشههای شیر در ساعات تغذیه برای بالا بردن مسئولیت پذیری دانشآموزان را به آنها تکلیف میکنند. مفهوم نمره به عنوان معیاری نمایانگر عملکرد کلاسی به دانشآموزان پایه دوم و سوم آموخته میشود، بنابراین وقتی آنها وارد پایه چهارم میشوند کاملا از سیستم نمره دهی آگاهی دارند. معلمان سبک آموزش کلاسی را نیز در پایه چهارم تغییر میدهند، آنها شروع به آموزش دروسی میکنند که جنبه نظری بیشتری داشته باشد. در این زمان همچنین از تعدادی برنامههای آموزشی کاسته میشود تا دانشآموزان پایه چهارم جهت ورود مقطع آموزش مقدماتی متوسطه آماده شوند. در واقع معلمین بر جدا سازی کودکان از محیط آرام ولی پر دغدغه مدارس ابتدایی مبادرت مینمایند.
در پایان مقطع چهارم کودکان از مدارس ابتدایی به یکی از چندین مدارس مقدماتی متوسطه راه مییابند. معلمین پایه یکی از این مدارس را به دانشآموزان پیشنهاد میکنند. با این حال تصمیم گیری نهایی توسط والدین کودکان صورت میگیرد.
برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.
نوجوانان آلمانی بخش ویژهای از وقتشان را در مدرسه و انجام فعالیتهای مربوط به مدرسه مانند انجام تکالیف میگذرانند مدارس از ساعت 7:30 یا 8 صبح باز می شوند و حداقل تا 1 ظهر فعالیت دارند . برنامه دانشآموزان هر روز متفاوت است. دانشآموزان رشتههای تحصیلی درGymnasium یا Gesamtschule بطور متوسط 40-30 کلاس در هفته دارند. که هر کلاس 45 دقیقه به طول می انجامد. بسیاری از مدارس بعد از ظهر ها فعالیتهای فوق برنامه ارائه میدهند اغلب نوجوانانی که ورزش میکنند وقت خود را در باشگاههای ورزشی میگذرانند نه در مدرسه. بیشتر معلمان , والدین و دانشآموزان احساس می کنند که مدارس باید فعالیتهای فوق برنامه بیشتری ارائه دهند. تعداد کمیاز دانشآموزان در کنار درس خواندن کار هم میکنند. عموماً کار کردن در هنگام تحصیل توسط والدین و معلمان توصیه نمیشود. دانشآموزان هنرستان ها استثنا هستند. بعلت وجود قسمتی از سیستم آموزشی دو گانه این دانشآموزان طی دوران تحصیلشان در یک کارخانه محلی بصورت پاره وقت کار میکنند. یکی از مشکلات عمده نوجوانان درخانه وجود والدینی است که برای فرزندانشان حوصله ندارند یا علاقهای به کارهای فرزندانشان نشان نمیدهند معلمان تاکید کردند که مدارس نقش مهم و مرکزی در اجتماعی کردن جوانان دارند. بسیاری از دانشآموزان فکر میکنند مدرسه در زندگیشان یک بار اضافی است و مدرسه برای آنها یک اجبار است. به علاوه بسیاری از دانشآموزان مدرسه را بهعنوان جایی میدانند که بر اساس عملکرد آنها روشی انتقادی را پیش میگیرد به هر حال اغلب دانشآموزان از یاد گرفتن دیدن همکلاسیها و برقراری رابطه متقابل با معلمان در مدرسه لذت میبرند. ایجاد انگیزه در یک دانشآموز برای موفق شدن درمدرسه بوسیله عوامل زیادی صورت میگیرد که این عوامل شامل حمایت همکلاسیها و همیاری والدین میباشد. همچنین مهم است که ارتباط بین وضعیت دانش آموز در مدرسه و شغل آینده او را تشخیص دهیم. این انگیزه سازی برای کسب موفقیت در مدرسه در طول چند سال آخر دوره متوسطه افزایش یافته و این درست زمانی است که دانشآموزان درباره مسیر زندگی آینده شان در حال تصمیم گیری می باشند. بدلیل نیاز برای کسب گواهی نامه برای ورود به بسیاری از کارها انگیزه ای قوی برای جوانان بوجود آمده است تا هرچه زودتر در مورد مسیر زندگی آینده تصمیم بگیرند. حمایتهای جامعه برای تصمیم گیریهای شغلی متعدد است که شامل بروشورهای منتشر شده دولتی , مشاورههای شغلی و کتابخانهها میباشد. بسیاری از مدارس به دانشآموزانی که به کار نیاز دارند یک دوران کارآموزی سه هفتهای در یک موسسه یا شرکت طی سالهای تحصیل , ارائه می دهند . دانشآموزانی که آرزو دارند تحصیلاتشان را در دانشگاه ادامه دهند باید گواهینامه Abitur را بدست آورند. درصد زیادی از نوجوانان آلمانی به یکی از 400 دوره کارآموزی وارد میشوند طی کارآموزیهای سیستم دو گانه آموزش دانشآموزان بیشتر از نصف روز همزمان با تحصیل کار میکنند. پذیرش در بسیاری از دورههای کارآموزی بویژه در بانک ها و اداره های بیمه به صورت رقابتی می باشد. نقش والدین درآموزش فرزندانشان از مدارس مقدماتی متوسطه به بعد و برطبق سن آنها تغییر می کند. والدین دانشآموزانی که 18 سال یا بیشتر هستند مستقیماً در آموزش فرزندانشان دخالت نمیکنند حضور در جلسات شبانه معلم – والدین توسط والدین دانشآموزان Hauptschule بسیارکم رنگ است حال آنکه از والدین دانشآموزان Realschule انتظار بیشتری میرود تا دراین جلسات شرکت کنند. والدین دانشآموزان Gymnasium بیشترین فعالیت را دارند. معلمان بیشتر از مشکلات نوجوانان و عملکرد ضعیف آن صحبت میکردند که علت آنرا فقدان حمایت یا علاقه والدین میدانستند. غفلت (Verwahrlosung ) واژهای بودکه اغلب معلمان برای توصیف وضعیت خانوادگی دانشآموزان مشکل دار استفاده میکردند. مدارس آلمان دانشآموزان را در کلاسهایی تقسیم بندی می نمایند که معمولاً برای چندین سال درکنار یکدیگر میمانند و بنابراین فرصتهای بیشتری برای برقراری ارتباط همسالان خود دارند. سیستم کلاسی تلاشی برای راحت بودن دانشآموزان در مدرسه است. دور نمای ضعیف استخدام بویژه در آلمان شرقی در بسیاری از مواد سر چشمه ناامیدی و فقدان انگیزه برای بسیاری از نوجوانان میباشد.
Gymnasium به دو سطح پایین و بالاتر تقسیم میگردد. سطح پایین شامل کلاسهای 5 الی 10 و سطح بالاشامل کلاسهای 11الی13 میباشد. برای هر کدام از سطوح دورة تحصیلات نیازهای جداگآنهای وجود دارد. به علاوه Gymnasium در ارائه دورة تحصیلی مطمئن به طور تخصصی عمل میکند و دانشآموزان میتوانند در Gymnasium که یک با تعداد بیشتری رشته تحصیلی ارائه میدهد یکی را انتخاب نمایند.