«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

«ن وَالقَلَمِ»

«ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» «سوگند به قلم و آنچه می‏نویسند.»، اطلاعاتی در باب علم تعلیم و تربیت در اسلام، ایران و جهان

ساختار آموزشی فنلاند


ساختار آموزشی

برنامه های آموزش پیش دبستانی که عمدتا در مهدکودک ها وکودکستان ها به کودکان رده های سنی0تا6سال ارائه می گردد.علاوه براین،مراکز مراقبتی روزانه خانوادگی نیز جهت نگهداری و مراقبت از کودکان مادران شاغل دایر می باشند.کودکان رده های سنی 6 تا 7 سال  نیز قادر به پیگیری آموزش خود در مراکز پیش دبستانی یا مدارس جامع می باشند.مدارس جامع،مدارسی می باشند که آموزش در آن 9 سال به طول می انجامد.در این مدارس همچنین آموزش پیش دبستانی به کودکان رده سنی6سال عرضه میگردد.

مقطع تکمیلی متوسطهLUKIO ،که مدت زمان سه سال آموزش عمومی به طول انجامیده و سرانجام به آزمون نهایی سراسری منتهی می گردد.آموزش مقدماتی حرفه ای(آموزش3-2 ساله) که در مدارس فنی وحرفه ای تخصصی یا چند رشته ای ارائه می شود. آموزش عالی فنی و حرفه ای (آموزش5-3 سال) که معمولاً در دانشکده های تخصصی عرضه می گردد که می توان یا پس از مدرسه جامع و یا پس از اتمام تحصیلات مقطع متوسطه درآن حضوریافت. مدارک کار آموزی دوره های مذکور به صورت روش جایگزین عرضه می شود.

به طور کلی میتوان گفت که ساختارآموزشی کشور فنلاند بر ساختار ذیل استوار می باشد:

·  ادامه مطلب ...

سیاست­های آموزشی فنلاند

در دوران پس از جنگ ، هدف اصلی سیاست آموزشی فنلاند ، ارتقاء سطح آموزش و ارائه فرصت های آموزشی برابر به کلیه شهروندان فارغ از محل اقامت ، ثروت ، زبان مادری یا جنسیت آنان می بود.در آن اثنا، این هدف به میزان زیادی محقق گردید،چراکه شبکه مدارس وموسسات کل کشور را تحت پوشش قرار داده و در پاسخ به تقاضای آموزشی ، از فضای کافی برای نوآموزان برخوردار می باشد.تمرکز سیاست آموزشی از ایجاد زیر ساخت به بهبود کیفیت تغییر یافته است.در این مرحله، ارتقاء کار آیی نظام آموزشی، افزایش ظرفیت آن برای برآوردن تقاضاها ، افزایش تعداد گزینه های موجود برای نوآوران وتفویض قدرت تصمیم گیری درخصوص برنامه های درسی و اجرای آن به خود مدارس مد نظر قرار دارد.موسسات آموزشی تشویق می شوند تا با یکدیگر و با جامعه پیرامون خود همکاری کنند. هدف، ایجاد ساختار آموزشی ساده ، شفاف وسازگار با موازین بین المللی و ایجاد محیطی آموزشی است که پاسخگوی خواسته های فردی نوآموزان و نیازهای جامعه باشد.درژوئن سال1993،هیأت دولت،تصمیمی درجهت توسعه نظام آموزشی فنلاندطی دهه1990اتخاذ نمود. مطابق این تصمیم، برنقش آموزش وپژوهش علمی در راهبرد توسعه ملی تأکید فراوانی گردیده است.گسترش مساوات جنسیتی به ویزه در حوزه آموزش، ازجمله اصول اصلی سیاست آموزشی کشور فنلاند است که در قوانین آموزشی کشور نیز لحاظ گردیده است.

  ادامه مطلب ...

ارتباطات، جمعیت و زبان در فنلاند

ارتباطات

ارتباطات فنلاند متعلق به دولت می باشد. طبق آمار بدست آمده طی سال 1977 تعداد 101 فرستنده رادیویی و 83 فرستند تلویزیونی، 575، 199، 2 گیرنده رادیویی و 469، 779 ،1 گیرنده تلویزیونی مورداستفاده بوده و در همین سال 000، 174رادیو و000، 248 تلویزیون تولید گردیده است. در سال 1976 تعداد 000، 936، 1 مشاره تلفن مورد استفاده بوده است. در فنلاند بطور متوسط57 نشریه روزانه با تیراژی حدود000،550،2و سرانه 537 روزنامه برای هرهزار نفرمنتشر می گردد. مقیاس مورد استفاده سیستم متریک میباشد.

جمعیت

 طبق آمار بدست آمده طی سال2002جمعیت کشور فنلاندبر000/215/5نفر(هشتادو هشتمین کشورجهان) بالغ گردیده و تراکم جمعیت 1/14 نفردرکیلومتر مربع میباشد.59%مردم کشور ساکن شهرها بوده و پرجمعیت ترین شهر آن(هلسینکی)حدود 4/10% جمعیت کشور را تشکیل میدهد.ازلحاظ توزیع سنی7/23% جمعیت را افراد کمتر از14سال، 6/61% را افراد 15تا 59 سال و7/14% را نیزافراد بالاتر از60سال تشکیل داده ومتوسط عمر مردان 9/66 و زنان 4/75 سال است.میزان تولد 14 درهزار، میزان مرگ و میر 4/9 در هزار و رشد جمعیت47/0%است.نرخ مرگ و میرکودکان نیز12نفردرهرهزار نوزادمیباشد.فینها(فنلاندیها)وسوئدیها مهمترین گروههای نژادی(زردوسفید) آنند.7/97%مردم آن دارای آئین لوتری و3/1%آئین ارتدوکس روسی دارند. پرجمعیتترین شهرهای آن نیز بر شهرهای تامپره،تورکو،اسپو،وانتا، لاتی، اولو،ییوسکیلهو و پوری مشتمل می گردد.ازجمله مهمترین بنادر مهم کشور فنلاند میتوان به هلسینکی در کنار خلیج فنلاند و تورکو در کنار دریای بالتیک اشاره نمود.

روند جمعیت

کشور فنلاند از پائین ترین میانگین تراکم(17نفر درهر کیلومتر مربع) برخوردار است.عمده جمعیت کشور در نواحی جنوبی آن بویژه در پایتخت(هلسینکی) متمرکز گردیده است.بالغ بریک میلیون نفر، معادل64%ازجمعیت کشور نیز در مناطق با جمعیت متراکم زندگی می کنند.نسبت جمعیت زیر15سال درحال کاهش و نسبت جمعیت بزرگسال بازنشسته درحال افزایش است. سن مورد انتضار برای مردها 74 سال و برای زنها 81 سال است.تعداد ملیت های خارجی مستقردر فنلاند به کمتر از2نفر از هر100شهروند فنلاندی بالغ می گردد.

زبان

زبانهای رسمی فنلاند، زبانهای فنلاندی(5/93%)و سوئدی(5/6%) است که با خط لاتین نوشته میشوند.اکثریت مردم ـ درحدود94% ـ به زبان فنلاندی و اقلیت آن به زبان سوئدی تکلم می نمایند که بر6% از کل جمعیت کشور مشتمل می گردد. سومین زبان ملی فنلاند زبان سامی است.تقریباً بیش از7000سامی درشمالی ترین قسمت فنلاند زندگی می کنند.ازجمله دیگرملیتهای کوچک اقلیتی میتوان به اقلیتهای رومانیایی،کلیمی،تاتارو رومی اشاره نمود.

برای مشاهدۀ منبع این مطلب اینجا کلیک نمایید.


ملاحظات کشور فنلاند


ملاحظات تاریخی

اعقاب ساکنین فعلی فنلاند یعنی فینها در اواخر قرن اول و در اوایل قرن دوم میلادی مهاجرت خود را از ساحل جنوبی خلیج فنلاند، بسوی فنلاند آغاز کردند.تا آن زمان فنلاند تقریباٌ غیرمسکونی بود و فقط قوم لاپ در آن متفرق بودند. پس از ورود فینها،‌لاپها به سمت شمال رفتند.مبلغین مسیحی از قرن یازدهم به بعد در فنلاند فعالیت خود را شروع کردند.در قرن دوازدهم فنلاندیها برای حفظ خود در مقابل دشمنانشان بخصوص روسها، از سوئد طلب کمک کردند و بدین گونه فنلاند به تصرف سوئد درآمد. در قرن شانزدهم سوئدیها فنلاند را تبدیل به مهیندوک نشین کردند. فنلاند در طی جنگهای مکرر میان روسی و سوئد صدمات سختی دید. در سال 1809 باقی خاک فنلاند را به الکساندر اول تزار روسیه تسلیم نمود و عنوان مهیندوکی فنلاند به تزار روسیه رسید.دراوائل قرن نوزدهم نهضت استقلال طلبی به رهبری کسانی چون روزنبرگ نیرو گرفت. در سال 1863 زبان فنلاندی رسمیت یافت. از اواخر قرن نوزدهم نهضت روسی سازی فنلاند بوسیله تزار نیکوکاری دوم آغاز شد ولی منجر به مقاومت شدید فنلاندیها و اعتصابات عمومی گردید. درسال 1901 مردم فنلاند دارای مجلس قانونگذاری و حق رأی شدند. با روی کار آمدن بلشویکها در روسیه (1917) ، همان مجلس استقلال فنلاند را اعلام کرد.در جنگ داخلی میان طرفداران روسیه (سرخها) و ملیون (سفیدها) ،‌ملیون به رهبری مارشال مانرهیم و به یاری سپاهیان آلمانی پیروز شدند.مانرهیم مدت کوتاهی نایب السلطنه بود و پس از آنکه در سال 1919حکومت کشور جمهوری شد، به سمت اولین رئیس جمهور انتخاب گشت. در سال 1920 شوروی نیز استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت. اصلاحات ارضی و اجتماع اوضاع نابسامان اندکی بهبود بخشید، اما آثار و صدمات عمیق ناشی از جنگ داخلی هنوز پابرجا بود و نهضتهای افراطی چپ و راست سبب بحرانهای شدید سیاسی شدند. فنلاند از اعضای فعال جامعه ملل پس از تشکیل آن گردید.پس از شروع جنگ جهانی دوم درسپتامبر سال1939، دولت روسیه که هرگز روابطش با فنلاند دوستانه نبود، تقاضاهای زیادی از فنلاند نمود که از آن جمله می توان به خلع سلاح استحکام معروف به خط مانرهیم، اجاره 30ساله ناحیه هانگو برای تأسیس پایگاه دریایی و گرفتن چند جزیره درخلیج فلاند اشاره نمود.براثر امتناع فنلاند، روسیه در3 نوامبر1939به آن کشور حمله کرد. فنلاند با تمام ضعف نظامی و اقتصادی خود نسبت به شوروی ،105روز در برابر این تجاوز مقاومت نمود. روسها در آغاز حملات خود را در مرزشرقی فنلاند متمرکز کردند ولی فنلاندیها که درجنگ زمستانی مهارت داشتند و به علاوه از فرماندهی ماهرانه فیلدمارشال مانرهیم برخوردار بودند حملات وارده را دفع کردند. احساسات  جهانیان دراین جنگ به نفع فنلاند بود وی عاقیت مقاومت کشور کوچک فنلاند درهم شکست. در پیمان صلح مورخ دوازدهم مارس 1940، فنلاند قسمتی از کارلیائی (کارلی)،‌و بیورگ و چند سرزمین مرزی خود را به شوروی واگذار کرد.فنلاند به امید بازیافتن این سرزمینها، درحمله سال 1941 آلمان به شوروی به فوای نازی پیوست اما بار دیگر ناگزیر تسلیم بلاشرط را پذیرفت (1944) و متعهد شد که قای آلمان را از خاک خود براند.دراین جنگها شمال فنلاند آسیب بسیار دید.سرانجام معاهده صلح این کشور با متفقین (بجز امریکا که به فنلاند اعلان جنگ نداده بود) در پاریس امضاء شد(1947) و علاوه بر نواحی که قبلا از دست داده بود، نواحی دیگری را نیز به ناچار به شوروی واگذار کرد.پس از جنگ بخصوص با آغاز نیمه دوم قرن حاضر، فنلاند وضع طبیعی خود را بدست آورد و با وجود روابط تلخ گذشته با شوروی،‌هم اکنون دارای روابطی دوستانه با این کشور میباشد. فنلاند دارای رشد اقتصادی و اجتماعی خوبی است و توانسته است در سالهای اخیر بسرعت در زمره یکی از کشورهای پیشرفته درآید.

 

ادامه مطلب ...

آموزش غیر رسمی در سوئد

آموزش از راه دور

آموزش از راه دور در کشور سوئد از سابقه طولانی برخوردارمی‌باشد. امروزه اغلب دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ایالتی کشور به ارائه دوره‌های آموزش ا زراه دور در زمینه‌های مختلف آموزشی مبادرت می‌نمایند. گفتنی است که اغلب دوره‌های آموزش از راه دور در جهت بر آورده نمودن نیازهای ‌آموزشی فردی و اجتماعی طراحی گردیده و بدون توجه به محل اقامت،کار یا شرایط خانوادگی دانشجویان ارائه می‌گردد. همگام با رشد تکنولوژی درکشور سوئد ارائه این نوع آموزش با استفاده ازکامپیوتر‌های شخصی، ماشین‌های فاکس، دستگاه‌ها ی ویدئو، تلویزیون ملی و000 ارائه گردیده و زمینه‌های بیشتری جهت ارائه برنامه‌های آموزش از راه دور فراهم آمده است. طی سالهای اخیر در جهت توسعه آموزش مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات (IT ) و ارائه اطلاعات درخصوص ارائه رشته‌های مقاطع مختلف آموزش عالی و برنامه‌های آموزش از راه دور، دولت سوئد به تشکیل آژانس ملی دانشگاه‌های اینترنتی جهت نظارت و رسیدگی بر فعالیت این قبیل دانشگاه‌ها مبادرت نموده است.

دانشگاه اینترنتی سوئد

از اول مارس 2002، امکان برخورداری از آموزش‌های از راه دور از طریق وب سایتهای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسرکشور و مجرای عامی تحت عنوان دانشگاه اینترنتی سوئد امکان پذیر گردیده است. دانشگاه اینترنتی سوئد به برگزاری ترم‌ها و برنامه‌های آموزش از راه دور و برنامه‌های تکنولوژیک اطلاع‌رسانی ثبت شده توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشور مبادرت می‌نماید.وظیفه آژانس مذکور ارتقاء آموزش‌های همگانی بر پایه IT می‌باشد.

 

ادامه مطلب ...