هر مسلمانی با نگاه به برخی از کلمات قصار و حکمت های ،نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و یا هر انسان آزاده و منصفی با مطالعه در تاریخ به این میرسد که در آئینهی پاک چشمان امام علی علیهالسلام تنها جمال حق تعالی پیدا و در دل روشن و مطهر آن بزرگوار فقط حضور حضرت حق حاضر و ناظر بود. به همین دلیل می توان گفت ، هر چه غیر از خدا باشد در چشم و دل امام علی (ع) بیارزشترین و خوارترین است، اگر چه دنیا باشد.
توفیقی بدست آمد تا لحظاتی با اندیشۀ مطهری، مطهّر اندیشهها در باب دردشناسی نسل جوان اُنس بگیریم و توشه برداریم و با این شعور که مقدّم بر شعر و مقدّمۀ شعار است، شمیم شورانگیز بهاری را در فضای جوانی جاری سازیم.
شمیم یاد تو ای گل به باغ جاریست زلال نام تو در بستر زمان جاریست
مگر تو از نفس قدسیان سخن گفتی که واژه واژه کلامت به هر زبان جاریست
هلا مطهری، ای جلوۀ جمال شهید چه گفتیای که پیامت به هر کران جاریست
چراغ معرفتی برافروختی به جهان که نور آن زِزمین تا به آسمان جاریست
انسانها رفتنیاند و اندیشهها ماندنی و چه والاست اندیشهای که پنجرۀ زیباییها را بر همگان بگشاید. مطهریها همیشه میمانند و بر ماست که موج یادشان را همواره به تلاطم آوریم.
استاد شهید، در مقام یک دردشناس مسائل عقیدتی، حلّ مشکلات و عقدههای فکری خصوصاً جوانان جامعه را که عقیده داشت آیندهسازان ملک و مملکت هستند، وجهه همّت خود قرار داده بود.
او طبیبی دردآگاه و آشنا با مشکلات و ناراضیها و ناراحتیها بود و این شناخت و بصیرت را نه تنها بواسطۀ وسعت و عمق غنای اندیشه فراچنگ آورده بود، بلکه خود درد کشیده و رنج بیماری به جان خریده بود و همین خصلت دوگانه سبب شده بود تا آنچه به مقولۀ درمان، پیشنهاد و ارائه میکرد، به فوریت و سهولت اثر نیکوی خود را برجای میگذاشت و در جانها کارگر میافتاد.
در باب دردشناسی نسل جوان جامعه از زبان او چنین میخوانیم: «نسل جوان ما مزایایی دارد و عیبهایی، زیرا این نسل یک نوع ادراکات و احساساتی دارد که در گذشته نبود و از این جهت باید به او حق داد در این حال یک انحرافات فکری و اخلاقی دارد که باید آن را چاره کرد؛ چاره کردن این انحرافات بدون در نظر گرفتن مزایا و احترام گذاشتن به آن، یعنی ادراکات، احساسات و آرمانهای عالی میسّر نیست. باید به این جهات احترام گذاشت؛ رودر بایستی ندارد.
ادامه مطلب ...
ای شاهد و مشهود ما ای مقصد و مقصود ما
ای مهدی موعود ما فریاد رس فریاد رس
تا عشق تو آموختم سرتا به پا افروختم
آتش گرفتم سوختم فریاد رس فریاد رس
معنای انتظار
در مورد انتظار دو برداشت و دیدگاه کلی وجود دارد، دیدگاه مثبت و منفی.انتظار منفی، دیدگاه کسانی است که با بد فهمی برخی از برخی از روایات معنای انحرافی از انتظار برداشت کردند.
چون برخی روایات تصریح می کند که خداوند با ظهور مهدی موعود (عج)جهان را پر از عدل و داد می کند. پس از آنکه از ظلم و جور پر شده است.
این عده با توجه به این دسته از روایات معتقدند:فساد ، ظلم ، تبعیض، حق کشی و پلیدی مقدمه ظهور و تسریع کننده آن است در نتیجه مدعی هستند که بهترین شکل انتظار ترویج و اشاعه فساد و سکوت در برابر ظلم و حق کشی است.
لازمه این برداشت از انتظار، تعطیل شدن حدود و مقررات اسلامی ، حرمت امر به معروف و نهی از منکر وحتی جواز انجام دادن هر گناه و فسادی در عصر غیبت است.که البته این نتایج با مسلمات قرآن و روایات در تعارض است.
امام جعفر صادق علیه السلام در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری روز جمعه در هنگام طلوع فجر مصادف با میلاد حضرت رسول چشم به جهان گشود، پدرش امام محمد باقر ( ع ) و مادرش "ام فروه " دختر قاسم بن محمد بود.
کنیه امام صادق (ع)
کنیه آن حضرت ابو عبد الله بوده است و این کنیه از دیگر کنیههاى وى معروفتر و مشهورتر است. محمد بن طلحه گوید: برخى کنیه آن حضرت را ابو اسماعیل دانستهاند. ابن شهر آشوب نیز در کتاب مناقب مىگوید: آن حضرت مکنى به ابو عبد الله و ابو اسماعیل و کنیه خاص وى ابو موسى بوده است.
لقب امام صادق (ع)
آن حضرت القاب چندى داشت که مشهورترین آنها صادق، صابر، فاضل و طاهر بود. از آنجا که وى در بیان و گفتار راستگو بود، او را صادق خواندند.
فرزندان امام صادق (ع)
آن حضرت ده فرزند داشت. هفت پسر و سه دختر. برخى فرزندان آن حضرت را یازده تن ذکر کردهاند که هفت نفر از آنان پسر و باقى دختر بودهاند. نام فرزندان آن حضرت چنین بوده است: اسماعیل اعرج که او را اسماعیل امین نیز خواندهاند، عبد الله، ام فروه، وى همان کسى است که با پسر عموى خود که همراه با زید بن على قیام کرده بود ازدواج کرد. شیخ مفید گوید: مادر آنان فاطمه، دختر حسین بن على بن حسین بن على بن ابى طالب بوده است. عبد العزیز بن اخضر جنابذى گوید: مادر آنان فاطمه، دختر حسین اثرم بن حسن بن على بن ابى طالب نام داشته است.
فرزندان دیگر آن امام (ع) عبارت بودند از: امام موسى کاظم، محمد دیباج و اسحاق و فاطمه کبرى، که از کنیزى به نام حمیده بربریه، زاده شده بودند. عبد العزیز بن اخضر جنابذى گوید: وى به همسرى محمد بن ابراهیم بن محمد بن على بن عبد الله بن عباس درآمد و در خانه او نیز وفات یافت.
دیگر از فرزندان آن حضرت عبارت بودند از: عباس، على عریضى، اسماء و فاطمه صغرى، که هر یک از کنیزى متولد شده بودند. کسانى که فرزندان امام (ع) را ده تن دانستهاند از ذکر نام فاطمه کبرى خوددارى کردهاند و آنان که اولاد وى را یازده نفر کردهاند فاطمه کبرى را جزو فرزندان امام صادق (ع) قلمداد کردهاند.
از عبارت ابن شهر آشوب در کتاب مناقب چنین برمىآید که ام فروه همان اسماء بوده است. چنان که مىگوید: «اسماء ام فروه، کسى است که پسر عمویش که در رکاب زید بن على قیام کرده، او را به زنى گرفت». صحت این نظر بعید نیست. چرا که ام فروه، کنیه به حساب مىآید نه اسم. با این ترتیب اگر فاطمه کبرى را جزو فرزندان امام ذکر کنیم و ام فروه و اسماء را یک تن بدانیم، اولاد آن امام همان ده تن خواهد بود.
ادامه مطلب ...
امام علی بن موسیالرضا علیهالسلام هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک
رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام میباشند. آن حضرت در سن 35
سالگی عهدهدار مسئولیت امامت ورهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن
بود با خلافت خلفای عباسی که سختیها و رنج بسیاری رابر امام رواداشتند و
سر انجام مامون عباسی ایشان رادرسن 55 سالگی به شهادت رساند. دراین نوشته
به طور خلاصه, بعضی ازابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می نماییم.
نام
مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان "رضا" به
معنای "خشنودی" میباشد. امام محمد تقی علیهالسلام امام نهم و فرزند ایشان
سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل میفرمایند :" خداوند
او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین
از او خشنود بودهاند و ایشان را برای امامت پسندیده اند و همینطور ( به
خاطر خلق و خوی نیکوی امام ) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان
راضی و خشنود بودند".
یکی از القاب مشهور حضرت " عالم آل محمد " است .
این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان میباشد. جلسات مناظره متعددی که
امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش, بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در
همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی براین سخن است، که قسمتی از
این مناظرات در بخش " جنبه علمی امام " آمده است. این توانایی و برتری
امام, در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان میباشد و با تأمل در
سخنان امام در این مناظرات, کاملاً این مطلب روشن میگردد که این علوم جز
از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمیتواند سرچشمه گرفته باشد.